Viking tar over De Havilland Q400/Dash 8 programmet - Status

Someone

Moderator
Medlem
Ikke bekreftet, men er følge Jon Ostrower og the Air Current et Viking nær ved å ta over Dash 8 og dermed Q400 fra Bombardier. Så blir spennende å se hva det ender med her. Slik jeg forstår så tjener ikke Bombardier i dag penger på å produsere Q400

Viking produserer jo i dag en moderne versjon av DHC-6 (Twin Otter) og amfibieflyet CL-415.



Bak betalingsmur

https://theaircurrent.com/scoops/viking-air-to-acquire-dash-8-q400-program-from-bombardier/
 
Last edited:
Last edited:
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Håper de vil kunne tilby en modernisert -100/200 variant for Widerøe og andre.
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Regner da med at Dash8-flyene blir hetende de Havilland igjen? Og blir Vikingnavnet da også borte fra DHC-6 og CL-415?
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Hvis Viking relanserer Q200 og Q300, hvor stor er muligheten for at Widerøe bestiller flere Q300?

WF hadde jo 11 stk Q300 og mitt inntrykk er at WF (og andre Q300-operatører) har vært veldig fornøyd med Q300 - 50 seter/1 cabin crew, grei rekkevidde fra korte rullebaner osv.

Vil WF ha mer nytte av nye Q300 enn Q400?
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Lurer litt på om DeHavilland Vancouver Island (Viking) også overtar ansatte, Viking har jo vært nøyaktige, presise og tatt sin tid med flyene de har overtatt til nå. CL-415 har Viking så langt fortsatt overhaling og dele produksjon, de er vel et stykke unna «400» versjonen produsert. Håper også at DHVI starter med Dash-8 Q500 (en ny 100/200) og senere kommer med en Q600 arvtageren til Q300!
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Lurer litt på om DeHavilland Vancouver Island (Viking) også overtar ansatte, Viking har jo vært nøyaktige, presise og tatt sin tid med flyene de har overtatt til nå. CL-415 har Viking så langt fortsatt overhaling og dele produksjon, de er vel et stykke unna «400» versjonen produsert. Håper også at DHVI starter med Dash-8 Q500 (en ny 100/200) og senere kommer med en Q600 arvtageren til Q300!



Nå står det ikke noe om det etter hva jeg kan se, men de overtar jo fabrikken i Toronto (Downsview) slik jeg forstår så da skal vel 8ern bygges der?
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Hvilke fremtidsplaner har nå Bombardier med tanke på sivil luftfart?
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Hvilke fremtidsplaner har nå Bombardier med tanke på sivil luftfart?

Fokuset fremover blir på bizjets, som jo er den delen som går bra hos dem. Samt de på et eller annet tidspunkt, og det ganske snart, må gjøre noe med CRJ programmet. Enten fornye/forbedre eller rett og slett dumpe det.

Med de forskjellige Learjet, Challenger og Global variantene har de en god portefølje av business jets
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Bombardier har jo solgt Toronto - Downsview, så sannsynligheten for at Viking finner seg ett annet sted å produserer er vel stor.

https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/bombardier-downsview-deal-1.4646195
Bombardier selling Downsview property for $635 million

The company will operate from Downsview for up to three years following the closing of the deal
The Canadian Press · Posted: May 03, 2018 7:24 AM ET | Last Updated: May 3
Bombardier also signed an agreement with the Greater Toronto Airports Authority to lease a property at Toronto Pearson International Airport. (Nathan Denette/Canadian Press)

Bombardier Inc. has signed a deal to sell its Downsview property in Toronto for $635 million to the Public Sector Pension Investment Board.

Under a lease agreement, Bombardier will continue to operate from Downsview for up to three years following the closing of the deal, with two optional one-year extension periods.
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Hvis Viking relanserer Q200 og Q300, hvor stor er muligheten for at Widerøe bestiller flere Q300?

WF hadde jo 11 stk Q300 og mitt inntrykk er at WF (og andre Q300-operatører) har vært veldig fornøyd med Q300 - 50 seter/1 cabin crew, grei rekkevidde fra korte rullebaner osv.

Vil WF ha mer nytte av nye Q300 enn Q400?
Det tviler jeg på ettersom at Q300 ikke opererer på kortbane, i motsetning til Q100/200.
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Hvilke fremtidsplaner har nå Bombardier med tanke på sivil luftfart?

Kan vel gå unna på det neste «garasjesalget» som avholdes hos Bombardier;)
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Kan vel gå unna på det neste «garasjesalget» som avholdes hos Bombardier;)
Det neste blir kanskje at Bombardier kjøper tilbake snøskuterproduksjonen sin.:D Hvis økonomien tillater det.
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Fokuset fremover blir på bizjets, som jo er den delen som går bra hos dem. Samt de på et eller annet tidspunkt, og det ganske snart, må gjøre noe med CRJ programmet. Enten fornye/forbedre eller rett og slett dumpe det.

Med de forskjellige Learjet, Challenger og Global variantene har de en god portefølje av business jets

Hvor stort er business segmentet i antall nysalg hvert år ?
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Hvor stort er business segmentet i antall nysalg hvert år ?

I 2017 leverte Bombardier 140 business jets, og omsetningen deres her var ca dobbelt så høy som fra deres kommersielle fly
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Da er overtakelsen av Dash8-programmet ferdigstilt. Longview Capital opplyser at flyene vil bli solgt unde de Havilland Canada-navnet. :up:
Longview Aviation Capital has completed its acquisition of the Dash 8 turboprop line from Bombardier and
placed the programme into a newly formed holding company called De Havilland Aircraft of Canada Limited.

https://www.flightglobal.com/news/articles/longview-completes-dash-8-buy-and-forms-de-havilland-458670/
 
Re: Viking tar over Q400/Dash 8 programmet

Q400 production and support of the other models

Det lover ikke bra med tanke på Widerøe og flere andre operatører behøver en ny utgave av -100/200.
 
Back
Top