Viking och Viking Hellas konk

Viking Airlines er konkurs: 180 mill. i gjeld:

Default.aspx



Så er svenske Viking Airlines konkurs, med over 180 millioner
i gjeld, og ikke mindre enn 500 kreditorer og knapt noe
egenkapital - var det nå ingen tvil om at det ble kroken
på døra for godt.

Viking Airlines drev stort sett med ad-hoc flyvninger, samt
"etniske flyvninger"; for det meste fra nord-europa til
midtøsten og da ofte Irak.

Totalt hadde Viking Airlines på det meste seks maskiner,
tre stk. B737-300 og tre stk. B737-800.


Les mer her:


Flygtorget: "Viking Airlines i konkurs":
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8545

..
 
Som den observante markedsobservatør etterhvert vil kunne oppdage, har det svenske Tor Air AB (1 stk 737-400) fått nye investorer og en webside som er til forveksling lik den som Viking Airlines AB hadde for et år siden. Selskapet skal også ha inn to stk Boeing 737-300 i følge deres websider. Excel og Viking hadde samme eiere, og begge selskaper gikk konkurs med skyhøy gjeld, men det ser ikke ut til å hindre eierne i å investere videre allerede etter kort tid - med samme konsept. Det er nesten så man kan stusse litt over hvor enkelt det ser ut til å hoppe fra selskap til selskap i vårt naboland. Man kan også undres over at britske luftfartsmyndigheter etter å ha punget ut store summer etter konkursene fra Excel og Viking Airlines tillater enda en operatør med samme "bakmenn" å betjene ruter fra Storbritannia med enda et nytt selskap med noe kort og svak historie?

Er Sverige i ferd med å etablere seg som luftfartens Liberia, tro, eller er dette bare det en kan forvente i jakten på billige billetter og rask profitt i denne delen av bransjen?

http://flytorair.com/
http://www.FlyViking.Gr/
http://www.torair.com/
 
Last edited:
Jeg skjønner ikke det med Excel (XL) Airways. Jeg har alltid trodd at det var et rent britisk selskap, men etter nå å ha googlet litt, finner jeg at de etter hvert ble styrt av et Islandsk selskap (som også eier Air Atlanta). Jeg finner ikke noen kobling mot Viking - kan du forklare meg den?
 
Som den observante markedsobservatør etterhvert vil kunne oppdage, har det svenske Tor Air AB (1 stk 737-400) fått nye investorer og en webside som er til forveksling lik den som Viking Airlines AB hadde for et år siden. Selskapet skal også ha inn to stk Boeing 737-300 i følge deres websider. Excel og Viking hadde samme eiere, og begge selskaper gikk konkurs med skyhøy gjeld, ...

Og nå følger Tor Air oppskriftsmessig etter:

http://www.hangar.no/?p=1306

Det svenske flyselskapet Tor Air innstiller inntil videre samtlige flyvninger til Irak.

Flyselskapet med base i Göteborg mistet sitt AOC i dag da det ble besluttet fra den svenske Transportstyrelsen å trekke lisensen tilbake.
 
Så er spørsmålet hva som dukker opp i kjølvannet. Disse svenske halvsuspekte selskapene har jo en tendens til å bli etterfulgt av et nytt og like suspekt
 
Back
Top