Viking och Viking Hellas konk

eggs

ScanFlyer Blue
Hører rykter om at Viking har stoppet alle oprasjoner og flyene returnert til leasingselskapene, men klarer ikke finne noe på nettet. Noen som vet noe mer?
 
Re: Viking konk?

Det var overraskende. Mer info her:
Viking Airlines 'suspends operations' but vows to return next summer

Friday, October 15, 2010

Chris Gray

Viking Airlines AB has suspended operations but vowed to return to the UK market next summer.

The Swedish airline said tonight it had “temporarily ceased operations” and job losses were “inevitable” but it was planning to “reorganise and restructure” over the next three months.

The aircraft in its fleet, three leased Boeing 737-800s and a single Boeing 737-300, have been returned to their owners.

The airline, which provided airlift for many independent UK tour operators, said no customers had been or would be left stranded.

The statement from Viking came after days of speculation about the future of the airline, which TTG revealed last week has approached several agencies and tour operators about making investments.

It said: “As part of a plan to downsize the Swedish airline Viking AB for the winter season, three leased Boeing 737-800s and a single Boeing 737-300 have been returned to their respective lessors.

“As a result, this week, the airline has temporarily ceased operations, but all contracted flying is covered for the remaining season. Importantly, no-one has been or will be stranded.

“Whilst job losses are, unfortunately inevitable in the UK, the intention is to take the next three months to reorganise and restructure Viking AB, so as to be in a position to add new aircraft for the summer 2011 season."

Many of Viking’s customers were provided by Kiss Flights, which went into administration this summer, and speculation about its future has continued since then.

In August, Viking said it was cutting the size of its fleet by three aircraft and making job losses, but insisted it was financially healthy and UK operations would continue as normal.

It stressed then that most of its operations were in central and eastern Europe and the Middle East.

The Greek arm of the company, Viking Hellas Aviation, which operates two leased Airbus A320s and a single owned McDonnell Douglas MD-83, is believed to be continuing to operate as normal.

One of Viking’s backers was Black Pearl Investments, the investment vehicle linked to former XL Leisure Group chief executive Phil Wyatt.

http://www.ttglive.com/c/portal/lay...ds operations' but vows to return next summer
 
Re: Viking konk?

Viking hadde jo noen piloter leid inn fra SAS i sommer, men ser ut som om de kom seg ut i tide da utleie perioden vel var frem til 1/10.
 
Re: Viking konk?

Viking hadde jo noen piloter leid inn fra SAS i sommer, men ser ut som om de kom seg ut i tide da utleie perioden vel var frem til 1/10.

I følge "my old man", som er en av ovennevnte SAS piloter, så skulle de egentlig vært i Viking ut oktober, men fordi noen turoperatører i England gikk konk, så ble det sendt et par maskiner til Brazil og 737 maskinen på HER ble byttet ut med en MD og pilotene ble bare gitt fri.
 
Re: Viking konk?

I følge "my old man", som er en av ovennevnte SAS piloter, så skulle de egentlig vært i Viking ut oktober, men fordi noen turoperatører i England gikk konk, så ble det sendt et par maskiner til Brazil og 737 maskinen på HER ble byttet ut med en MD og pilotene ble bare gitt fri.

Ah, sånn var det ja.

Men "gamlegutta" (nå blir det bråk i neste familieselskap) i sete 0B fikk ihvertfall fløyet litt fra sete 0A :p
 
Re: Viking konk?

Nesten riktig; Noen norske SAS-flygere tok/fikk permisjon fra SAS for å fly sommersesongen for Viking, mens noen andre har vært der siden 2009. Ubekreftede rykter forteller at de fleste var stasjonert på Kreta, og raskt gjorde basen der til den mest veldrevne i selskapet, og den mest sosiale siden forrige vikingtid.

To av selskapets viktigste kunder; de britiske reiseoperatørene Kiss og Goldtrail, gikk konkurs i sommer på grunn av unormalt små marginer i bransjen i år, men selskapet tilpasset seg ved å justere flyprogrammet, finne andre leietakere til to av flyene (som ble ferget til POA i Brasil via KEF, YYZ, CUR og MAO i slutten av september), og justere planene for sesongavslutningen. Det medførte at de norske SAS-flygerne på Kreta fikk fri på flyprogrammet den siste måneden etter fem måneder i solen.

Denne artikkelen i Belfast Telegraph skriver litt om impacten finanskrisen, askeskyen, verdenscupen i fotball og fint vær i England på forsommeren har hatt på bookingtallene, og om hvordan turoperatører har måtte dumpe de allerede marginale prisene på turene sine for å fylle plassene sine.
 
Re: Viking konk?

Nesten riktig; Noen norske SAS-flygere tok/fikk permisjon fra SAS.

Var det jeg mente, var litt upresis i formuleringene på morgenkvisten ;)

Men charterselskapene i UK har blitt hardt rammet og det er endel av dem som har gått under de siste årene
 
Re: Viking konk?

Lukter råttent lang vei!

It said: “As part of a plan to downsize the Swedish airline Viking AB for the winter season, three leased Boeing 737-800s and a single Boeing 737-300 have been returned to their respective lessors.

Da det hele er planlagt har de vel lagt til side penger til oktoberlønnen og feriepenger?!

Er vel ringrever fra x-XLairways som sitter høyt i systemet der...?
 
Re: Viking konk?

Ved en konkurs vil alt opphøre, både i stab og operasjoner. Viking hadde i utgangspunktet planlagt redusert program i vinter, men med små marginer er en del av oppgavene til ledelsen også å sørge for at selskapet kan overleve på sikt. Det vil være altfor tidlig å spekulere i om dette er en nedtrapping eller dvalesetting av driften (altså en midlertidig eller sesongmessig avvikling av flydriften) eller en konkurs, som er noe helt annet. Selskapet gir ut fortløpende informasjon til de ansatte og det er pr dags dato ingenting som tyder på at selskapet ikke er tilbake i drift til sommeren. Som ellers i luftfarten er seks måneder en veldig lang horisont for enkelte ting, og mye kan skje i alle retninger - så den som venter får nok se.
 
Re: Viking konk?

Som i alle andre konkurser er det meldinger fra eiere om restrukturering, nedskalering, refinansiering, mulige oppkjøp, mulige nye kontrakter osv. Veldig få konkurser der man ikke ser "nyheter" om at man snart er i lufta igjen osv.
 
Re: Viking konk?

Absolut riktig tiemand!!!

Viking har gjört en "styrt konkurs" med en av sine datterselskaper. Den greske delen lever - formellt sett - forsatt. Om de likevel kommer seg i lufta, da har jeg store tviler på. I så fall vil de jo trenge en ny MRO leverandør...
 
Re: Viking konk?

Den greske delen lever - formellt sett - forsatt..

Ikke bare formelt ...

VKH1373 11:55 RHO ZRH 15:10

vkh.jpg
 
Re: Viking konk?

Det spørs vel om Viking AB kommer i luften igjen - men den svenske charter/ACMI floraen er jo i stadig endring...
 
Re: Viking konk?

Vi får vel la tiden komme svenskene litt til gode, da. Operasjonene i sommersesongen i år var velsmurte, og at to storkunder gikk konkurs var nok ikke Vikings feil. At man tar skrittet å stanse operasjonene med én flytype for lavsesongen, når det ikke er charterturer å hente og rutene kan drives med de tre flyene som er igjen, kan man tolke som en nær forestående konkurs/oppbud, eller man kan tolke det som sunn forretningsdrift i nåværende "läge". Felles for begge tolkningene er det imidlertid at det både på nåværende tidspunkt og med herværende meningsytrere kun er spekulasjoner, er det ikke?

Kun tiden vil vise hvilken vei det går med dette lille svenskregistrerte selskapet, og uansett hva man spekulerer i vil noen i historiens lys kunne se tilbake og si "hva sa jeg" - enten Viking er blitt historie, eller om Viking igjen bygger seg opp til en drivverdig størrelse. For de ansattes del og for skandinavisk luftfarts histories del, kan man kanskje tillate seg å håpe at det er sistnevnte retning som vinner frem?
 
Re: Viking konk?

Oi da .... her kjøres det hardt på ...

http://www.flightglobal.com/article...ft-impounded-at-gatwick-for-unpaid-debts.html

An aircraft belonging to Viking Airlines sister carrier, Viking Hellas, was yesterday impounded at London's Gatwick airport for non-payment of fees.

But in a statement issued today, Gatwick Airport says: "We can confirm that a Viking aircraft was detained by Gatwick Airport yesterday (18 October) as a result of an unpaid, long-standing debt owed by Viking Group.
 
Re: Viking konk?

Tydligen har också tillståndet blivit indraget nu enligt samtal i korridorerna idag.
 
Re: Viking konk?

Kjerra på LGW ble frigitt senere på dagen og ble ferget til ARN for å operere en Irak-flight. Kom den seg avgårde?
 
Re: Viking konk?

Då var även Viking Hellas i konkurs enligt en Facebook Post från Arlanda
För resenärer med Viking Hellas (VQ) 25/12. Flygbolaget har gått i konkurs. Resenärer kommer ombokas till OAI 551, avgång 26/12 kl 16:00 enligt uppgift från resebyrån. För ytterligare information gällande denna och andra flygningar med Viking Hellas, vänligen kontakta er resebyrå.
 
Finner ingen referanser til at Viking Hellas er slått konkurs, og nå er det overnevnte innlegget fjernet fra Arlanda's Facebooksider og erstattet med dette:

Stockholm-Arlanda Airport För resenärer med Viking Hellas (VQ) 25/12 med avgång 13.15, flighten är inställd, var god kontakta er resebyrå. /Stefan

Det kan bety det som forrige skribent refererer, eller at Arlandas referent har analysert litt vel kreativt og tatt en eventuell konkurs på forskudd. Viking Airlines AB er i konkursforhandlinger og prøver å komme seg på beina igjen. Om det lykkes vil en nok vite om noen måneder.
 
Back
Top