• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Viking Airlines

Trehundra passagerare
Meg bekjent så har vel Viking -800, så om det var 300 mann som skulle være med så skjønner jeg jo kanskje at man satte spørsmålstegn ved det hele :)

Viking flyger nu med en -800 och två -300 (inklusive SE-RHV Viking Hellas). Och överlastat vid ankomsten till Malmö, som Sydsvenskan skriver, är nog en total missuppfattning.

Hva skulle flyet på Sturup å gjøre? Det er vel ikke en naturlig routing mellom England og Irak?

Overvekt pga. for mye fuel fordi de fikk en tidligere landing enn opprinnelig planlagt av en eller annen årsak?

Å tappe av for mye fuel før avgang er vel ikke noe hokus-pokus? Det har jeg da sett gjort flere ganger.

Dette synes jeg var en rar sak, men så er det jo ikke så mye vettug å få ut av disse avisartiklene.

Her er en til fra Kvällsposten (Expressen) som sier stort sett det samme.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1894765/polis-till-sturup-nar-resenarer-blev-rasande

Norske Luftfartstilsynet gjør hyppige besøk o/b på norske og utenlandske fly på våre flyplasser. Der sjekkes alt fra fartøydokumenter til brannslukkningsutstyr og mønsterdybde på dekk.....
Kan det tenkes at svenskene har tatt en ekstra kritisk kikk på "Underload" tallene på loadsheet i dette tilfellet?
I så tilfelle er det noen som har lagt hodet på hoggestabben!

Viking flyger nu med en -800 och två -300 (inklusive SE-RHV Viking Hellas). .

De har vel tre -800'er vel? SE-RHR/S/X ... pluss de to de deler med Sunwing som naa er i Canada..

Skal bli interessant aa hoere hva som egentlig har skjedd ...

De har vel tre -800'er vel? SE-RHR/S/X ... pluss de to de deler med Sunwing som naa er i Canada..

Jodå men SE-RHR och SE-RHS flyger för Sunwing i Kanada nu ....

SE-RHR är omreg. C-FTAE.

Nu flyger de med en -800.

"– Vi fick besked om att våra väskor inte skulle få följa med, berättar en upprörd kvinnlig passagerare för Sydsvenskan vid 22-tiden på kvällen."

Kan tyde på at det rett og slett dukket opp "litt" mere enn estimert. Dersom crewet skriver W&B selv og "bare" mottar paxantall og vekter mens boarding er i full sving så kommer julekvelden fort på kjerringa....

At man får en slik delay på W&B henger bare ikke på greip ... det er nødt til å ligge noe mere bak her.

hva flytype er det snakk om ?? for eg leser trehundre passasjer i linken... det kan ikke være en 737 der ???

Det som ligger bak er nok som følger. T/R Irak fra Sturup er nok i utgangspunktet presset på tjenestetid, så ryker man på en delay utover en time kan jeg tenke meg at Crewet måtte på hotell. Ikke noe mer dramatikk enn som så. Viking har ruter som går fra UK via Sturup for å ta med kurdere som skal nord i Irak.

Mvh

Trimmet opel ascona

Som några varit inne på så låg det mer bakom (kort meddelat av min kompis som flög flighten):
Man har ett allotment på flygningen men av någon anledning har försäljningen/resebyråerna sålt över detta allotment varför max zero fuelweight kom att överskridas vid starten från Malmö. När last (pax och/eller bagage) skulle lastas av uppstod tumult ombord med försening som följd varvid max tjänstgöringstid skulle komma att överskridas för besättningen och därför beslutades om övernattning i Malmö med flygning dagen efter. Det var alltså inte fråga om någon flygning med övervikt som vissa tidningar antytt.

Back