Video: Takeoff thrust

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Kom over denne videoen, en filmet takeoff ombord på en Air Canada B77W.
Tilsynelatende helt rutinemessig takeoff og utklatring, men stusset over følgende: Fra litt over minuttet ut i videoen, når maskinen har bygget litt høyde, høres en markant økning i turtallet - i motsetning til den mer vanlige reduksjonen til climb power (etter hva jeg har skjønt).

Spørsmålet blir da:
1) Ser man her en tydelig effekt av flexed takeoff-thrust, der pilotene muligvis får klarering til typ free speed, hvilket igjen resulterer i høyere thrust setting?

Mulig jeg er fullstendig på feil jorde her, men hvis det er noe sted på jord man kan få utfyllende og grundige svar på slikt, så er det jo her. :up:

Video:
http://www.youtube.com/watch?v=Kl52FdVzK9U&feature=related

Har selv lagt merke til det samme på flere andre flighter. Husker ikke flytyper, men mener det må ha vært noe annet enn 777 - uansett en eller annen twin-engine.

En vill tipp:
Høy assumed temp (flex) take-off thrust, og full climb thrust, noe som kan gi høyere N1 under climb. Bare å trykke på CLB/CON-knappen på MCP.

Last edited:
Stilig! For en lyd!

Så ut til å være ett lett fly, for den klatra godt! :)

Men tror det har med Høy Assumed temp som Dag Viking sier her.

Opplevde senest på mandag noe av det samme på cruise, plutselig så skøyt turtallet i været å det bråkte noe så hinsides, jeg tror at det kan ha noe med at vi fikk en stepclimb eller noe, men tviler litt på det da vi lå på FL380 - 38 000 fot..:)

Kan være noe i det Dag. Mulig at turtallet øker, ikke nødvendigvis kraften i seg selv.. Hviiis jeg ikke leste litt vel fort og leste totalt feil.

På de fleste fly, kan man derate takeoff thrust ved hjelp av assumed temperature med max. 25%. Man kan også bruke en blanding av fixed derate og assumed temp. Når man derater takeoff, vil FMC automatisk velge en deratet climb. Det er to valg CLB 1 (3 %N1), og CLB 2 (6% N1). Hvis FMC har valgt CLB 2, er det enkelte piloter som overstyrer og velger CLB 1. Dette kan føre til at man får en thrust increase i stedet for decrease i 1500 ft,(som er automatisk thrust reduction). 777 kan derimot redusere takeoff thrust med 40% ved bruk av assumed temp. så hvis man her er lett, reduserer mye på takeoff, og velger en annen CLB, så vil man på et pådrag.
Enkelte selskap har også som prosedyre at når man er klarert til en FL, så fjerner man redusert climb thrust. Redusert climb thrust vil eller automatisk begynne å gå mot full climb thrust i 10.000 ft, og være borte i 15.000 ft.

Huey

Når man derater takeoff, vil FMC automatisk velge en deratet climb. Det er to valg CLB 1 (3 %N1), og CLB 2 (6% N1). Hvis FMC har valgt CLB 2, er det enkelte piloter som overstyrer og velger CLB 1.

Vell! Det er ikke FMC som velger CLB CLB1 eller CLB2. Disse ligger inne, men pilotene må velge den som Performenceutregninga sier at man skal benytte. Air Canada benytter EFB (Electronic flight bag) Og pilotene setter inn de verdier/valg som denne gir pilotene i FMCn.

Da jeg fløy Emirates sin B773ER opplevede jeg den samme økninga i turtall etter en kort stund i luften. Kan rett og slett være så enkelt at prosedyerene man følger ut ifra en flyplass sier at man ved for eksempel 1500ft AGL skal akselrere til 250KT, dermed må automatikken i dette tillfellet øke trurtallet for å få nokk trhust til denne fartsøkningen.

Vell! Det er ikke FMC som velger CLB CLB1 eller CLB2. Disse ligger inne, men pilotene må velge den som Performenceutregninga sier at man skal benytte. Air Canada benytter EFB (Electronic flight bag) Og pilotene setter inn de verdier/valg som denne gir pilotene i FMCn.

Da jeg fløy Emirates sin B773ER opplevede jeg den samme økninga i turtall etter en kort stund i luften. Kan rett og slett være så enkelt at prosedyerene man følger ut ifra en flyplass sier at man ved for eksempel 1500ft AGL skal akselrere til 250KT, dermed må automatikken i dette tillfellet øke trurtallet for å få nokk trhust til denne fartsøkningen.

Performance computer gir deg IIKE valg når det gjelder CLB thrust, du velger takeoff thrust, og så velger FMC evt. reduced CLB thrust for deg..... avhengig av hvor mye du har redusert takeoff thrust..Hvis du ikke velger CLB før, så vil i hvertfall 737 automatisk gå til CLB i 1500 ft. det vil si at da har du din climb thrust, og du vil ikke få mer thrust selv om prosedyrene tilsier at du skal holde 250 kts, du vil derimot få en laver climb rate, for det er pitch som styrer hastigheten din her....

Back