Vi er rimelige. Men aldri billige.

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Swissreklame.png

Slik så en reklame for Swiss ut idag (så den på www.finn.no)

Er det ikke noe merkelig å reklamere for at man "aldri er billige"?

Spiller nok litt på folks holdning til at alt fra Sveits er litt dyrere, men kvaliteten ditto bedre. Uansett dristig slagord i en bransje som er veldig prisfokusert.

Rimelig kan vel i denne sammenhengen defineres som ikke dyrt. Antar at billig blir forbundet med LCC, og at de ikke vil bli sammenliget med LCC selskaper.

Det blir jo et ordspill, billig er negativt betont, rimelig er positiv betont. Begge ordene har "dobbel" betydning gjennom at "å være billig" kan bety "å være kjip/laus" o.l, mens "å være rimelig" kan bety "å være fair/rettferdig".

Likte den :) Får lyst å fly med dem, og da har reklamen fungert ;)

Likte den :) Får lyst å fly med dem, og da har reklamen fungert ;)

Ganske enig.. Mens rimelig er rettet mot pris er billig mer en beskrivelse av opplevelsen.
Dette er helt klart risky business for Swiss, men den traff hos meg... Samtidig er jeg en av de idiotene som gjerne betaler mer for å reise med et selskap som har rett opplevelse, profil og branding.

Haha, dette ble nesten litt for ironisk:

*klipp bilde hvor det står at SAS har over 1 000 000 billige reiser*

(Hentet fra samme nettside, finn.no, idag.)

Men det blir i mitt hode to forskjellige ting. Smak litt på forskjellen:
"Vi er billig"
"Vi har billige reiser"

Førstnevnte kan - hvis man ikke leser det i sammenheng med et produkt - tolkes som at noen er billige, kjipe, lausaktige, dårlig, smålig og så videre.
Sistnevnte spesifiserer at det er billige REISER det er snakk om. Men selvsagt, SAS kan ikke gjøre annet enn å kjempe mot Ryanair og tildels Norwegian-kampanjer som hjernevasker folk til å tro at de bestandig er *billigst* - da må også SAS bruke direkte budskap.

Nå har jeg aldri hatt noen innføring i markedsføring og reklame, men det må utvilsomt være en stor del av pensum å gjøre et budskap klart. Hvem er man ute etter å nå? Hvordan skal budskapet virkelig forenkles, men allikevel være rett-på-sak?

Ble nå litt tanker og filosofering, beklager om jeg tar riv ruskende feil.

Nei, summa summarium var at jeg likte denne reklamen :)

Denne kampanjen er ikke i Swiss sin favør.

Neihei nei, da har Happyflyer offisielt bestemt og avsluttet saken da? ^_^

En slik reklame blir litt for sofistikert, tror jeg. Uansett er jo SWISS et dårlig valg fra Oslo ettersom det omtrent ikke finnes alternativer for videreforbindelser som ikke innebærer overnatting i Zürich - ergo blir de ikke så veldig "rimelige" heller ... Skulle ønske de hadde hatt nattstopp i Oslo og bedre avgangstider - for det er jo ellers et veldig bra selskap å reise med!

Dæven, den var dristig! Den traff meg rett i hjerterota, men fungerer nok bedre på andre språk. Ikke pga den korrekte betydningen av ordene, men den pratiske bruken vi har i Norge.

Men jeg tror målgruppen tar denne riktig jeg altså.

Man skal jo være forsiktig med ordspill på andre språk, ref Electrolux sagnomsuste støvsugerreklame i USA med headingen: "NOTHING SUCKS LIKE ELECTROLUX"

Uansett er jo SWISS et dårlig valg fra Oslo ettersom det omtrent ikke finnes alternativer for videreforbindelser som ikke innebærer overnatting i Zürich

Tvertimot synes jeg det er til Oslo det er problematisk med Swiss ofte, hva gjelder longhaul. Jeg har reist ut flere ganger OSL-JFK og OSL-BKK med herlig 1 times connections. Har nå booket Swiss OSL-MIA som også er 1 time. På returen blir det ikke Swiss, siden det er nesten 6 timer venting i ZRH som er uaktuelt. JFK er også håpløs retur connection.

Forøvrig synes jeg reklamen virker å være oversatt fra engelsk, men jeg vet at Swiss står for kvalitet og det virker ikke negativt på meg hvertfall.

Hehe. Lost in translation? Hadde med ei engelsk venninne på biltur i Norge som lo litt av Esso-On the run og By the way veikroer.

Men jeg tror målgruppen tar denne riktig jeg altså.

"

Målgruppen er vel den som leter etter billige flybilletter på FINN.NO. Eller satser SWISS på en spesiell målgruppe?

Funker nok best på andre språk, ja. "Billig" blir i mine ører sjelden brukt i Norge om noe annet enn "lav pris".

Tvertimot synes jeg det er til Oslo det er problematisk med Swiss ofte, hva gjelder longhaul. Jeg har reist ut flere ganger OSL-JFK og OSL-BKK med herlig 1 times connections. Har nå booket Swiss OSL-MIA som også er 1 time. På returen blir det ikke Swiss, siden det er nesten 6 timer venting i ZRH som er uaktuelt. JFK er også håpløs retur connection.

Jeg mente selvasgt at SWISS er et dårlig valg begge veier, ikke bare fra Oslo til Zürich. Blant få unntak er USA-flyene som har kort videreforbindelse på utreise, men lang ventetid tilbake. Innen Europa må man stort sett overnatte, men det finnes selvsagt unntak. SAS-avgangen på kvelden gjør det mulig med videreforbindelser på ettermiddag og kveld.

Problemet for alle nettverk-selskaper, inklusive mitt eget arbeidgiver er jo at de ma ha en visst minimums-pris per ticket. Samtidlig ma de oppfylle kravet fra de mest pris-sensible passajerer som jakter etter en virkelig Harry Deal.

Sa lenge har ingen funnet denne gylden formulering som disse meget pris-sensitive pax kjöper og som leder dem a betale minimums-prisen eller neste prisen uten a kikke pa konkurrerende LCC'er.

"Fair Price's for Full Service" ma budskap lytte. Om kundene kjöper dette er en sak som bare tida far vise. (Kanskje jeg skulle sette en Copyright her... ;) )

Men dersom man sitter i midten av marked, sa blir det meget vanskelig. Dette merker AB, LH, SAS og mange andre selskaper. Du kan tjene fett pa ultra-billig+extras og du kan tjene fett pa heftig luksus. Men det virker at dersom du tilbyr i midten, sa har man det ekstremt vanskelig a ga i pluss. De resultater av de diverse Europeiske selskaper understrekker dette trenden.

Swiss forsöker seg na i sann en PR offensiv. Jeg haper de lykker, fordi det ville i sa fall vaere retningsvisende for marked.

Dristig reklame, ja, men som jeg synes fungerer. Mitt umiddelbare inntrykk er at dette er et selskap som tør å differensiere seg fra konkurrentene. Noe jeg synes visse skandinaviske selskap kunne ha guts nok til å gjøre også, uten å nevne navn ;)

Og hvilke merverdier får man så med SWISS ift til at man f.eks. velger å fly med LH? Hvis man tror at et stort antall reisende er villig til å betale 200-400-600 kr mer for en t/r ut i Europa fordi det står SWISS på halen og fordi de sier at de ikke er "billige", så kan det vel være et poeng, men hvem tror at slike kunder finnes, utenom et flynerdforum?

Enig med AirbusTrond her. Dette er skivebom når det gjelder å skaffe nye kunder. Kan virke som de skrev "we are reasonable but never cheap" inn i google translate å lagde reklamen uten å spørre nordmenn om det kunne missoppfattes.

Back