Vi er rævkjørt av Norwegian

Re: Vi er rævkjørt av Norwegian

Det et vel spesialbaggasje? Regnes instrumenter som ordinær bagasje hos andre selskaper?

Det står jo forøvrig også at gitar som oftest må regnes som oversized baggasje (sitat: Gitar er som regel ikke innenfor målene for håndbagasje, og må derfor sendes som overdimensjonert bagasje. Se priser for overdimensjonert bagasje.):
http://www.norwegian.no/no/kundeservice/Reiseinformasjon/gebyr/

Kr. 216,- pr stk for musikkinstrumenter.

Dette ville vel blitt karakterisert som en typisk ikke-sak i andre tilfeller. Les regelverket er vel konklusjonen.

Last edited:

Det et vel spesialbaggasje? Regnes instrumenter som ordinær bagasje hos andre selskaper?

Det står jo forøvrig også at gitar som oftest må regnes som oversized baggasje (sitat: Gitar er som regel ikke innenfor målene for håndbagasje, og må derfor sendes som overdimensjonert bagasje. Se priser for overdimensjonert bagasje.):
http://www.norwegian.no/no/kundeservice/Reiseinformasjon/gebyr/

Kr. 216,- pr stk for musikkinstrumenter.

Dette ville vel blitt karakterisert som en typisk ikke-sak i andre tilfeller. Les regelverket er vel konklusjonen.

Dette er et kjent problem for oss musikere når det kommer til norwegian.
Hos sas blir også gitarer regnet som spesialbagasje, men man slipper å betale ekstra.
Sleit i julen ifjor når jeg skulle hjem, og reiste uten cash, og får plutselig beskjed om at jeg må betale 250 kr ekstra. Til tross for at gitar+bagasje veide 15 kg.

Problemet her er vel ikke at de klager på at de må betale, men at de må betale dobbelt - både for å booke bagasje, og så som spesialbagasje ser det ut som:
- Hvis vi ikke booker bagasje på forhånd betaler vi ikke dobbelt, men problemet er at Norwegian-ansatte er inkonsekvente. Når vi møter opp på flyplassen før en Norwegian-flyvning vet vi aldri hva som venter oss, forteller Nohr Ustad.

Det er enda flere problemer med dette, som gjør seg gjeldene hos Norwegian. Jeg er ikke musiker selv, men kjenner mange (som ikke roper like høyt i media som de bodøværingene). Mange musikere flyr allerede utelukkende med SAS, pga problemene. Et problem utover det som det allerede er skrevet om, er at Norwegian er ekstremt firkanta. I det legger jeg situasjoner der musikere har med seg små/letthandterlige instrumenter/instrumentdeler som handbagasje, blir stoppa og avkrevd insjekking som spesialbagasje. For eksempel symbaler i dertil egna veske, innenfor DY sine krav til handbagasje... Slikt skjer ofte, men ikke konsekvent, og ingen vet hva de har å forholde seg til.

Dette er jo helt tullete, tipper Norwegian tar tak og endrer dette.

Bra at Skånevik ikke svarte på henvendelsen fra DB. Da hadde svaret blitt ganske så annerledes..

Et problem utover det som det allerede er skrevet om, er at Norwegian er ekstremt firkanta. I det legger jeg situasjoner der musikere har med seg små/letthandterlige instrumenter/instrumentdeler som handbagasje, blir stoppa og avkrevd insjekking som spesialbagasje.

De virket ikke like firkanta den gangen jeg observerte Alejandro Fuentes med gitarkassa i kabinen på en DY-flight en gang.

Les reisevilkårene så vil det ikke bli noen overraskelser - man må jo krysse av at man har lest dem når man bestiller billett. Det høres jo ut som det ikke er første gangen de flyr så de bør ha hørt dette tidligere.

At det blir så mye bedre å fly SAS vet jeg ikke, der kan man jo kun ha med seg 1 kolli bagasje, utover det må man jo betale ekstra ihht de nye bagasjereglene.

Les reisevilkårene så vil det ikke bli noen overraskelser - man må jo krysse av at man har lest dem når man bestiller billett. Det høres jo ut som det ikke er første gangen de flyr så de bør ha hørt dette tidligere.

At det blir så mye bedre å fly SAS vet jeg ikke, der kan man jo kun ha med seg 1 kolli bagasje, utover det må man jo betale ekstra ihht de nye bagasjereglene.

Ærlig talt, hvor mange tror du leser reisevilkårene? Ikke mange er jeg redd for... Det går en vane i å huke av "jeg har lest og forstått vilkårene" boksen da det tar lang tid å lese. Men Ja, til syvende og sist er det du og jeg som står med skjegget i postkassa når det skjer noe :rolleyes:

Det de reagerer paa etter hva jeg ser er at bagasjegebyret ikke trekkes fra naar det maa betales spesialbagasjegebyr og man ikke sjekker inn vanlig bagasje. Dette er tullete av Norwegian. Man kan gjerne si at de boer lese regelverket bedre, men det er uunngaaelig at misforstaaelser oppstaar og da boer man ikke betale mer enn man skulle i utgangspunktet.

Ærlig talt, hvor mange tror du leser reisevilkårene? Ikke mange er jeg redd for... Det går en vane i å huke av "jeg har lest og forstått vilkårene" boksen da det tar lang tid å lese. Men Ja, til syvende og sist er det du og jeg som står med skjegget i postkassa når det skjer noe :rolleyes:

Ærlig talt...? Om man ikke leser regelverket, så kan man iallefall ikke stille seg opp i DB og klage på at man må betale det slik spesialbaggasje koster. Jeg er forøvrig helt enig i at man burde trekke fra det som allerede er betalt for baggasje, men noen stor sak synes dette ikke å være.

Ærlig talt...? Om man ikke leser regelverket, så kan man iallefall ikke stille seg opp i DB og klage på at man må betale det slik spesialbaggasje koster. Jeg er forøvrig helt enig i at man burde trekke fra det som allerede er betalt for baggasje, men noen stor sak synes dette ikke å være.

Come on, Professor..

Når folk betaler dobbelt opp for bagasje, er det dårlig kundeservice. Her kan man være mye klarere mot kundene sine. I tillegg tar jo Norwegian kritikk på dette.

Det er mange flere saker i avisen som er mye mer :rolleyes: enn denne

Aldri hørt om bandet, og synes dette ikke er noe å skrive om i en avis. Jeg har også mange meninger om mange forskjellige ting, men jeg vil ikke ha det i DB eller noen annen tabloidavis.

Edit: Da kan vi alle sammen lese Dagbladets 12-siders reportasje om meg og min sandwich som jeg mente smakte feil i morgendagens avis.

Og jeg har ikke hørt om han idioten som startet karriæren sin med "United breaks guitar"

Gutta her har ett godt poeng. Dette er dårlig kundeservice og Norwegian kommer til å gjøre noe med det. Slett ikke sikkert de hadde gjort det uten denne artikkelen

SAS tilbyr for øvrig gratis innsjekking av musikkinstrumenter, både innenlands og i Europa.

Ingen vits å la dette bli en SAS vs Norwegian death match as per usual her på formuet.

Men dette er dårlig kundeservice av Norwegian og jeg forventer en endring her

SAS tilbyr for øvrig gratis innsjekking av musikkinstrumenter, både innenlands og i Europa.

Ja, jeg husker dette sto i bagasjereglementet før, men klarer ikke finne dette punktet etter de reviderte bagasjereglene kom i fjor en gang.

Når det skal sies, syns jeg SAS ofte er svært fleksible og forståelsesfulle når det gjelder instrumenter, både som innsjekket bagasje og håndbagasje.

Og jeg håper det ikke blir en Norwegian vs SAS deathmatch når jeg sier at Norwegian etter min erfaring er litt mer "hit or miss" enn SAS i slike sammenhenger.

Jeg siterer fra Norwegian.no:
Gitar er som regel ikke innenfor målene for håndbagasje, og må derfor sendes som overdimensjonert bagasje. Se priser for overdimensjonert bagasje. (216,- /cedlind anm)
...
Alle reiser som inkluderer sykler, store musikkinstrumenter og surfebrett må reserveres minimum 48 timer før avgang via vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2. Reservasjon av overdimensjonert bagasje kan ikke foretas pr e-post.

Altså har Norwegian fulgt sine egne regler. At gutta har bestilt bagasje hjelper ikke når de skulle ha bestilt transport av instrumentene. DY kunne dog ha vært fleksible og gitt den femtilappen i bagasjegebyr i avslag på de 216,-.

Jeg sa aldri at jeg støttet "sutringa" til disse personene, men regnet med at de er som de "fleste" som bestiller billetter og ikke leser det de godkjenner. Kan ikke si at jeg gjør det hver gang, men så ser du nok ikke meg på førstesiden av en tabloidavis og klager etterpå ;) Men du er kanskje godt satt inn regelverket til våres flyselskaper, noe som er vel og bra :)

Det er forskjell på de 'gamle' og de 'nye' selskapene ... slik er det ... #milkmeDrY

Back