VG: SAS vurderer å relansere OSL-NYC

Re: VG: SAS vurderer å relansere OSL-NYC

SAS kunne kanskje leve med at cO fløy på OSL... men når de nå også starter på STO så kan man kanskje ikke sitte stille lenger... I tillegg til CO har jo også Malaysia startet opp og det er kanskje på tide at SAS svarer...

Jeg vil tro at dette også vil være en skikkelig utfording for CK og hans kollegger, da prisn også vil spille en meget stor rolle med hensyn til om SAS skal lykkes med en relansering av OSL-NYC f.eks. Det var ganske så ofte at direkteruten gikk med tomme seter fra OSL, da det faktisk var mulig å få billigere billetter med SK via CPH og ARN på samme dag. Jeg er klar over at det er såkalt "level styring" som lå bak dette, men dog et paradoks .. :naughty:
Etter at kundene nå i all hovedsak søker etter priser på internett, vil det være ennå mer viktig å kunne tilby "rett pris". Jeg har inntrykk at folk gjerne tar et par ekstra mellomlandinger om prisen går ned noen få hundrelapper, slik at dette med å ta bedre betalt for Non-stop er jeg ikke sikker på har noe for seg for andre enn fullprissegmentet.

Kommer vel litt an på markedet... Ferie og fritid tar nok gjerne noen mellomlandinger...ellers vil vel folk ha non-stop!!!

Personlig håper jeg ikke på at SAS relanserer Oslo - New York.

De har sagt at denne ruten var ulønnsom, og da kan de holde seg borte. Ingenting tilsier at SAS skal få mer lønnsomhet ut av ruten i dag enn i 2004. Nå er dessuten CO kommet til byen noe som tilsier enda mindre lønnsomhet.

Håper CO får lov å være alene på ruten slik at vi slipper å miste CO også pga SKs relansering. SAS er vinglete på ruter fra OSL.

Jeg håper heller SAS begynner en annen langrute fra OSL, f.eks med United fly til Chicago, dette er jo en stor hub for United. OSL-EWR bør ikke reintroduseres før Continental eventuelt gir seg på denne ruten, det er jo ikke noe vits i å be om bikkjeslagsmål. Aller helst ser jeg en rute til Østen med et SAS fly, hvis SAS selv skal åpne noe nytt med egne fly.

Originally posted by vadheim

De har sagt at denne ruten var ulønnsom, og da kan de holde seg borte. Ingenting tilsier at SAS skal få mer lønnsomhet ut av ruten i dag enn i 2004. Nå er dessuten CO kommet til byen noe som tilsier enda mindre lønnsomhet.

Håper CO får lov å være alene på ruten slik at vi slipper å miste CO også pga SKs relansering. SAS er vinglete på ruter fra OSL.

Nå er det jo mange faktorer som spiller inn på om en rute "er ulønnsom" eller ikke. En stor del av SAS' kostnader har vært de faste kostnadene, og spesielt administrasjons- og "overhead"-kostnader. SAS har gjennom den flotte rekken av sparetiltak benevnt Plan A, Plan B, Plan C og Turnaround 2005 klart å kutte de årlige driftsutgiftene med 14 milliarder kroner. (Eller so they say, i alle fall...) Dette går både på de rene faste kostnadene, og operasjonskostnadene.

Dermed står formodentlig SAS rustet på en helt ny måte, slik at ruter som tidligere ikke var lønnomme nå kan bli det, og slik at man nå faktisk kan tjene penger selv med betydelig lavere billettpriser.

Originally posted by Pooh
Originally posted by vadheim

Nå er det jo mange faktorer som spiller inn på om en rute "er ulønnsom" eller ikke. En stor del av SAS' kostnader har vært de faste kostnadene, og spesielt administrasjons- og "overhead"-kostnader. SAS har gjennom den flotte rekken av sparetiltak benevnt Plan A, Plan B, Plan C og Turnaround 2005 klart å kutte de årlige driftsutgiftene med 14 milliarder kroner. (Eller so they say, i alle fall...) Dette går både på de rene faste kostnadene, og operasjonskostnadene.

Dermed står formodentlig SAS rustet på en helt ny måte, slik at ruter som tidligere ikke var lønnomme nå kan bli det, og slik at man nå faktisk kan tjene penger selv med betydelig lavere billettpriser.

Ja da burde det jo poppe opp mange nye ruter fra Oslo framover.......men tror nok ikke det skjer. SAS virker ikke interssert i å tilby langruter fra Oslo. Hadde vært langt å foretrekke at de var tydelig på enten det ene eller det andre. Slik det har vært så virker det som de vingler fram og tilbake og ikke vet hva de vil. At man får billigere billetter på ruter via CPH og ARN tyder enten på at ruta fra Oslo til New York var fullere, eller at de ØNSKET at nordmenn skulle fylle opp flyene fra ARN og CPH.
Håper SAS satser på en helt ny destinasjon fra Oslo om dem starter opp. New York fungerer jo veldig bra med CO som har rett flystørrelse og som er fornøyd med belegget og inntjeneingen noe SAS ikke var. Når CO nå kommer med ytterligere ekspansjon i Skandinavia så tyder vel det på at de ser et potensial som SAS tydeligvis ikke gjør.
SAS bør være langt mer aggressive og i forkant - sitter med en følelse av at de henger etter og må til med "brannslukking" og nødløsninger, noe som sikkert ikke er god økonomi. Langsiktighet og forutsigbarhet er nok mest lønnsomt i det lange løp, både for passasjerer og selskapet....og kanskje de ansatte også.

Langsiktighet og forutsigbarhet er nok mest lønnsomt i det lange løp, både for passasjerer og selskapet....og kanskje de ansatte også.

Ukjente begrep for oss "på gulvet" i flybransjen. ;)

Originally posted by The Ticketor
Langsiktighet og forutsigbarhet er nok mest lønnsomt i det lange løp, både for passasjerer og selskapet....og kanskje de ansatte også.

Ukjente begrep for oss "på gulvet" i flybransjen. ;)
Var derfor jeg snek med et "kanskje" når jeg nevnte ansatte

Nå er det slik at SAS spareprogram ennå har ett år på seg før man forhåpentligvis ser store gevinster. Man må sette av et fly som man må ta ut av produksjon fra de mer lønnsomme CPH rutene eller fra ARN, evt så leaser man et nytt fly og det er vel hva man ser på nå. At CO tjener penger er ikke rart, ettersom EWR er hubben og de har passende flytype. 907 var på mange måter en feeder rute til CO ettersom det var hva paxen fløy videre med på EWR. Men det er jo nevnt til de uendelig her på forumet. :)

Originally posted by Superhai
Nå er det slik at SAS spareprogram ennå har ett år på seg før man forhåpentligvis ser store gevinster. Man må sette av et fly som man må ta ut av produksjon fra de mer lønnsomme CPH rutene eller fra ARN, evt så leaser man et nytt fly og det er vel hva man ser på nå. At CO tjener penger er ikke rart, ettersom EWR er hubben og de har passende flytype. 907 var på mange måter en feeder rute til CO ettersom det var hva paxen fløy videre med på EWR. Men det er jo nevnt til de uendelig her på forumet. :)

Med andre ord et veldig smart trekk av CO. Så får SAS sette seg ned å vurdere nok engang.

Bruker de tiden til å skaffe seg B757 så vil jo situasjonen/regnskapet bli helt annerledes. Håper du får drømmen din oppfyllt FBU4EVER!!!

kanskje ikke dette var så off allikevel...

Attachments

• 00002960.jpg
    00002960.jpg
    102.9 KB · Views: 15

757 i SAS design så slett ikke dumt ut, men jeg ser for meg at det må være adskillig billigere å leie inn f.eks. United (er det dette som kalles wet-lease?) med en 767 inntil man får eventuelle egne A330-200 (som etter hva jeg forstod var omtrent like store som B763) til å gjøre jobben.

La CO beholde OSL-EWR,og stas på Oslo-Chicago i codeshare med United,da får vi direktefly til de respektive hubbene og da tror jeg begge skal tjene penger.Med godt over en halv million reisende mellom Norge og USA i året,burde det jo være plass til begge.:cheers:

Originally posted by DY

Med andre ord et veldig smart trekk av CO. Så får SAS sette seg ned å vurdere nok engang.

Jepp. Jeg synes også at man burde satse mer på å fly til hubbene til UA og prøve å forsterke Star Alliance. Spesielt nå som Continental er Skyteam medlem.

Back