Originally posted by vadheim
Personlig håper jeg ikke på at SAS relanserer Oslo - New York.
De har sagt at denne ruten var ulønnsom, og da kan de holde seg borte. Ingenting tilsier at SAS skal få mer lønnsomhet ut av ruten i dag enn i 2004. Nå er dessuten CO kommet til byen noe som tilsier enda mindre lønnsomhet.
Håper CO får lov å være alene på ruten slik at vi slipper å miste CO også pga SKs relansering. SAS er vinglete på ruter fra OSL.
Originally posted by Pooh
Originally posted by vadheim
Personlig håper jeg ikke på at SAS relanserer Oslo - New York.
De har sagt at denne ruten var ulønnsom, og da kan de holde seg borte. Ingenting tilsier at SAS skal få mer lønnsomhet ut av ruten i dag enn i 2004. Nå er dessuten CO kommet til byen noe som tilsier enda mindre lønnsomhet.
Håper CO får lov å være alene på ruten slik at vi slipper å miste CO også pga SKs relansering. SAS er vinglete på ruter fra OSL.
Nå er det jo mange faktorer som spiller inn på om en rute "er ulønnsom" eller ikke. En stor del av SAS' kostnader har vært de faste kostnadene, og spesielt administrasjons- og "overhead"-kostnader. SAS har gjennom den flotte rekken av sparetiltak benevnt Plan A, Plan B, Plan C og Turnaround 2005 klart å kutte de årlige driftsutgiftene med 14 milliarder kroner. (Eller so they say, i alle fall...) Dette går både på de rene faste kostnadene, og operasjonskostnadene.
Dermed står formodentlig SAS rustet på en helt ny måte, slik at ruter som tidligere ikke var lønnomme nå kan bli det, og slik at man nå faktisk kan tjene penger selv med betydelig lavere billettpriser.
Langsiktighet og forutsigbarhet er nok mest lønnsomt i det lange løp, både for passasjerer og selskapet....og kanskje de ansatte også.
Var derfor jeg snek med et "kanskje" når jeg nevnte ansatteOriginally posted by The Ticketor
Langsiktighet og forutsigbarhet er nok mest lønnsomt i det lange løp, både for passasjerer og selskapet....og kanskje de ansatte også.
Ukjente begrep for oss "på gulvet" i flybransjen.![]()
Originally posted by Superhai
Nå er det slik at SAS spareprogram ennå har ett år på seg før man forhåpentligvis ser store gevinster. Man må sette av et fly som man må ta ut av produksjon fra de mer lønnsomme CPH rutene eller fra ARN, evt så leaser man et nytt fly og det er vel hva man ser på nå. At CO tjener penger er ikke rart, ettersom EWR er hubben og de har passende flytype. 907 var på mange måter en feeder rute til CO ettersom det var hva paxen fløy videre med på EWR. Men det er jo nevnt til de uendelig her på forumet.![]()
Originally posted by DY
Med andre ord et veldig smart trekk av CO. Så får SAS sette seg ned å vurdere nok engang.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.