Re: VFR fra øst til 01L på Gardermoen?
Jeg synes uansett flygelederene på GM gjør en utmerket jobb med å integrere oss GA-piloter i trafikken. Det jeg lurer på er om de behandler besøkende likt som oss "fastboende".
Jeg jobber ikke på GM, så kan ikke svare 100%, men jobber et annet sted, og vil si at: Nei vi behandler ikke "fastboende" og besøkende likt, dvs. vi får etterhvert følelesen med hvem som er "kjent" og hvem som er "fremmed".
De vi føler er kjent vil nok bli behandlet litt kjappere og mer expeditious fordi vi kan anta at de også reagerer og gjør som vi forventer. Med ukjente må vi ta høyde for at det kan reageres tregere, annerledes og av og til direkte feil, bare fordi det kan skorte på lokalkunnskap, det å være vant til plassen, og så banalt som at vi faktisk kjenner hverandre (på frekvensen) og vet hva vi kan forvente, det siste føler jeg ofte er gjensidig.
Så sent som i dag hadde jeg to airlinere som pushet og en privatflyver som bad om taxi for takeoff. Jeg spurte ham om han var "ready for taxi", fikk bekreftende for det og ba ham taxe til holding for RWY. Min plan var at han skulle være først, et lite, lett og kjapt fly, (B209 var ICAO-koden, noe jeg trodde egentlig tilhørte et Bell-helikopter, nåvel).
Men fyren ble stående, og det ble også to airlinere, det ene med slot-tid. Tilslutt måtte jeg spørre fyren om han snart skulle takse, og han svarte at han trodde airlineren skulle takse først. Når han omsider forstod at han var først, takset han kjapt og var i lufta nesten før første 737 var kommet i siget. Historien bare som en illustrasjon på at det er vikig å følge med, og at både han og jeg sikkert hadde taklet dette bedre om vi hadde vært kjent, og om han hadde vært lokalkjent. Han var utlending og kanskje helt uvant med ikke å måtte vente til "nyttetrafikken" hadde passert?