Verre og verre for Dreamlineren

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Meanwhile, on the production side, one veteran employee on the 787 said he's witnessing "the perfect storm of manufacturing hell."

The global supply chain is at a standstill, and outside the Everett factory the rows of partly finished jets will take many months to complete.

To deliver the 20 Dreamliners built since the six flight-test planes, mechanics will have to complete more than 100,000 tasks.

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2013713745_dreamliner19.html
 
Når jeg tok Supply Chain Management var det vel en vedtatt sannhet at Dreamliner-produksjonen er den største Supply Chain disaster noensinne. Dette gjør du jo ihvertfall ikke noe bedre...
 
Åjada. Vi hadde besøk av GE og Boeing i sommer. Og det er første gang i vår historie at representanter fra sjølve flyprodusenten er med for å pushe. Tror de var på en rundreise. Virker som om framdriften går trådt mange steder. For oss har den største bøygen til tider vært å få råvarer over "dammen", inn i tide. Vi produserer TRF (Turbine Rear Frame) GEnx 1B (787) og 2B (747)

Espen.

Volvo Aero Norge

Kongsberg.
 
En ting er at første levering stadig blir forsinken, og blir ikke overasket om den blir ytteligere forskjøvet og havner på andre siden av sommeren, men spørsmålet er også hvor mye fremtide leveringer blir forsinket. Ser CO/UA allerede har begynt å utsette planlagte ruter (IAH-AKL) og det spørs vel om Norwegian får sine fly i 2012
 
Trist dette, men vil komme med følgende sitat fra artikkelen:
"The purpose of flight tests is to find out what you did wrong," said a senior engineer who expects the 787 will ultimately prove successful.
Det er det vel ingen som tviler på.

Men det er et par ting jeg reagerte på. Bl.a. denne:
Alenia of Italy built the horizontal tails badly, and each one is different. Mechanics are slowly working through the 20 Dreamliners already built.
Det der hørtes rart ut, en ting hvis det hadde vært samme feilen på alle. Men forskjellige feil på hver enkel stab. hørtes ikke bra ut.
 
Trikset nå må jo være å kjøpe seg en dreamliner, og bare sitte å cashe inn erstatninger for sein leveranse. Noe som blir med på et spleiselag?
 
Ifølge Flightblogger så er det enda verre! Denne gang for økonomene. Boeing skal ha solgt de første 300+ 787 så billig for å bygge opp ordrereserven, at det forventes at selskapet vil tape store summer for hvert fly som blir solgt.

Prisen eks. motorer og innredning (IFE, seter etc.) skal gjennomsnittlig ligge på $76 mill. og enkelte ganger ryktes det at prisen er så langt nede som i $65 mill. Listeprisen ny er på gjennomsnittlig $185.2 mill. som er opp fra $125 til 135 mill da flyet debuterte på prislistene i 2005. Mer enn 40% opp fra prisen Boeing forventet. Da tar man ikke med det Boeing må betale sine kunder for at de har overskredet leveringsfrister.

I tillegg var budsjettet for hele 787 programmet $5 mrd. og man har nå passert $12 mrd.

Hele idéen om at Boeing har satset firmaet på ett prosjekt, blir med ett meget virkelig her.

Les mer her:
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2010/12/the-price-of-boeings-787-sales.html
 
I tillegg var budsjettet for hele 787 programmet $5 mrd. og man har nå passert $12 mrd.

Husker ikke helt hvor, men leste her om dagen at man nå snakker om at de kommer til å komme opp mot $18 mrd. Ikke pent.

Men samtidig må jeg si at kommentaren i Seattle Times som var utgangspunktet for denne tråden, kanskje i litt for stor (tabloid) grad trekker frem alt mulig av negative aspekter og fremstiller det som en stor smørje de ikke har kontroll på og som om det er en umulig oppgave for Boeing. Slik er det nok ikke, selv om situasjonen er kritisk nok og langt fra er slik den burde være.

Hele 787-programmet blir litt ekstra interessant når man tenker tilbake på hva den opprinnelige planen til produksjon og test av 787 var: Fra first flight til første leveranse til kunde skulle det gå 6 måneder :)
 
Det må jo etter hvert være lov å stille spørsmål om de egentlig har kontroll på dette prosjektet. Ja, det blir nok teknisk sett veldig bra til slutt, men en overskridelse fra $5 til $18 milliarder er jo alvorlig da. Nå er det jo ikke første gangen Boeing satser hele selskapets eksistens på et kort, men dette begynner å bli kritisk. Vi får håpe at de fleste problemene er på bordet nå, og at produksjonen, og leveransene, etter hvert kan komme i gang for fullt.
 
Bedre blir det ikke ved at Airbus ser ut til å stikke av med tankerkontrakten, hvis den da noengang blir utdelt ... :rolleyes:
 
Men da var de ihvertfall i gang med testflighter igjen .....

Boeing (NYSE: BA) will resume flight test activities on the 787 Dreamliner later today. The company has installed an interim version of updated power distribution system software and conducted a rigorous set of reviews to confirm the flight readiness of ZA004, the first of the six flight test airplanes that will return to flight.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1571
 
Back
Top