Verdens verste flyplasser

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Har du noen ganger sittet fast på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris? Da kan du kanskje skrive under på at det ikke er den morsomste flyplassen å tilbringe noen timer på. Forklaring følger nederst i artikkelen.

Listen over elendige flyplasser er lang.

Mer enn 500 luftfartseksperter har rangert nylig London Heathrow som den verste av verdens største flyplasser, blant annet på grunn av timelange køer i sikkerhetskontrollen og lange distanser. Charles de Gaulle i Paris, Amsterdams Schiphol og den gigantiske flyplassen i Frankfurt fulgte på plassene etter.

Resten av artikkelen finner du her

http://www.na24.no/naeringsliv/article1464916.ece
 
Last edited by a moderator:
Må være en lite bereist reporter som har laget den listen, ser ikke problemene som det blir referert til som så store problemer akkurat. I afrika har de ikke stoler på flyplassene.. tror de ha andre ting å slite med som er mer vesentlig enn akkurat det da.
 
Amsterdam Schiphol en dårlig flyplass??? De siste årene har da denne flyplassen ligget på topp 3 listen over Europas beste hub flyplasser....
 
Vi nominerer Terminal C paa IAD.....etter Buenos Aires og Lima var det som aa komme til skikkelig Oestblokk flyplass paa tidlig 80 tallet...og den fungerer omtrent like bra ogsaa....ikke vinduer, interioer som har farger i graatt og graaere, trangt, daarlig luft.....
 
I'm just the messenger.

Men utfra artikkelen, forstår jeg det som om journalisten gjør det "klart" at det ikke er han som har skrevet artikkelen.

Han henviser til en artikkel/kile, men jeg tror ikke han har satt seg skikkelig ned her og sjekket..... makan til dårlig research :8:
 
Jeg tror dere alle er helt på villspor her.
Her kommer litt om den flyplassen jeg tror er den værste:

Den ligger i et land med over 6 millioner innbyggere, og er landets eneste flyplass. Den har 26 ukentlige avganger.

Årlig passasjertrafikk ligger på ca 120.000 pr. år.
Flyplassen mangler det meste av utstyr, som for eksempel dataskjermer med oversikt over ankomster og avganger. Ingen infoskranke har de heller.
Det finnes ingen metalldetektor man skal gå igjenom, ei heller røntgenmaskin for håndbagasje (og da troligvis ikke heller for sendt bagasje). All bagasje sjekkes for hånd, av svært korrupte kontrollører.

Det å ta seg fra flyplassen til byen kan gjøres med bil, båt eller helekopter.
Her et lite utdrag fra hvordan FCO (foreign and commonwealth office) transport mellom flyplass og byen: Lungi airport is situated on the far side of a wide estuary from Freetown. There are currently five travel options from Lungi airport: road, helicopter, ferry, hovercraft and private boat service. None is without risk.

"The Foreign and Commonwealth Office permits its own staff to travel between Lungi and Freetown only by road by day and at moderate speeds using competent, well-rested drivers driving in convoys of at least two vehicles suitable for travel on badly-rutted unmade roads.

Almost all international flights to Sierra Leone arrive during, or shortly before, the hours of darkness. We advise against all road or sea transfers between Freetown and Lungi outside of daylight hours (dusk is around 1900). This is due to the absence of navigational lights on boats and ferries, the hazards of driving at night in Sierra Leone (see Road Safety section), the decreased likelihood of help reaching you in the event of an emergency and your increased vulnerability to crime. We recommend that travellers arriving in the evening or at night who will be continuing by road or sea use accommodation at Lungi before transferring the next morning. There are two registered hotels near Lungi airport and several smaller guest houses (contact details for the hotels are below). We recommend that you book early as rooms are limited and, often in high demand. If you are unable to book a room for the night of your arrival we advise re-arranging your flight."


Får man ikke sin bagasje, rekker man verken båt eller helekopter, og må da enten kjøre flere timer i bil (det finnes ingen leiebil selskaper i landet), eller vente på neste fly, for da går båtene og helekopterne igjen. Dette skjedde på min første reise dit, og neste fly kom 7 timer senere. Flyplassen har svært begrenset serveringsmuligheter.

Vel, de som måtte mene at for eksempel Amsterdam er værst i verden, ta en tur til Freetown! God tur ;)
 

Attachments

  • lungi.jpg
    lungi.jpg
    101.3 KB · Views: 841
Last edited:
Ut i fra mitt reisemønster så sier jeg denne rekkefølgen: CDG, NBO, LAX, LGA, GWY.

-A

Om ikke den verste, så legger jeg NBO på den minst ærefulle plassen på listen over de 67 flyplassene jeg har landet på. CDG har moderne fasiliteter og et tilbud som kan tilfredstille de fleste reisende, selv om flyplassen til tider er svært uframkommelig. NBO er både sliten, skitten og knapt modernisert noen gang siden de åpnet. Det skal visstnok bygges en ny terminal på den andre siden av rullebanen (det var i alle fall slike planer da jeg var der i 2008), men i Kenya tar det nok tid før spaden blir satt i bakken....

Det overrasker meg at et såpass friskt og moderne flyselskap som Kenya Airways ikke selv har bygget en egen terminal, eller pusset opp eksisterende fasiliteter, selv om det etter Afrikansk standard, sikkert tilfredstiller de fleste krav. Det kler ikke et selskap med speller nye jungeljets, 777 maskiner og 738 med winglets å sende de reisende gjennom den brakka. Det hjelper ikke at eikene er stramme og felgen pusset når navet ikke er smurt!

Wilson derimot er en perle!
 
Last edited:
Jeg tror dere alle er helt på villspor her.
Her kommer litt om den flyplassen jeg tror er den værste:

Den ligger i et land med over 6 millioner innbyggere, og er landets eneste flyplass. Den har 26 ukentlige avganger.

Årlig passasjertrafikk ligger på ca 120.000 pr. år.
Flyplassen mangler det meste av utstyr, som for eksempel dataskjermer med oversikt over ankomster og avganger. Ingen infoskranke har de heller.
Det finnes ingen metalldetektor man skal gå igjenom, ei heller røntgenmaskin for håndbagasje (og da troligvis ikke heller for sendt bagasje). All bagasje sjekkes for hånd, av svært korrupte kontrollører.

Det å ta seg fra flyplassen til byen kan gjøres med bil, båt eller helekopter.
Her et lite utdrag fra hvordan FCO (foreign and commonwealth office) transport mellom flyplass og byen: Lungi airport is situated on the far side of a wide estuary from Freetown. There are currently five travel options from Lungi airport: road, helicopter, ferry, hovercraft and private boat service. None is without risk.

"The Foreign and Commonwealth Office permits its own staff to travel between Lungi and Freetown only by road by day and at moderate speeds using competent, well-rested drivers driving in convoys of at least two vehicles suitable for travel on badly-rutted unmade roads.

Almost all international flights to Sierra Leone arrive during, or shortly before, the hours of darkness. We advise against all road or sea transfers between Freetown and Lungi outside of daylight hours (dusk is around 1900). This is due to the absence of navigational lights on boats and ferries, the hazards of driving at night in Sierra Leone (see Road Safety section), the decreased likelihood of help reaching you in the event of an emergency and your increased vulnerability to crime. We recommend that travellers arriving in the evening or at night who will be continuing by road or sea use accommodation at Lungi before transferring the next morning. There are two registered hotels near Lungi airport and several smaller guest houses (contact details for the hotels are below). We recommend that you book early as rooms are limited and, often in high demand. If you are unable to book a room for the night of your arrival we advise re-arranging your flight."


Får man ikke sin bagasje, rekker man verken båt eller helekopter, og må da enten kjøre flere timer i bil (det finnes ingen leiebil selskaper i landet), eller vente på neste fly, for da går båtene og helekopterne igjen. Dette skjedde på min første reise dit, og neste fly kom 7 timer senere. Flyplassen har svært begrenset serveringsmuligheter.

Vel, de som måtte mene at for eksempel Amsterdam er værst i verden, ta en tur til Freetown! God tur ;)

Det er som min farfar sa en gang imm da vi rusla rundt i hans hjemby Trondheim; "Dæm sei at det finnes itj ein meir møkkat by i Europa enn Trondhjæm". Han har til nå hatt en tur ut av Norge og det var til Svinesund i 1983!!!!!!

etter det du skriver imm, tror jeg Freetown må ta kaka av det jeg til nå har hørt. Er ikke dette også byen hvor SN Brussels flyr crewet inn og ut av flyplassen fra Hotellet med chartret helikopter?
 
Jeg lurer på om ikke SN Brussel mannskapet skiftes i Dakar. Flyet mellomlander der. Det kan jeg jo sjekke opp. Skal jo snart på tur ;)
 
Jeg har vel allerede nominert Ha-Ha-Hahn som den aller aller vææærste!
 
I tillegg til å ta bil (i timesvis) eller båt (som ikke er trygg), kan man ta helekopter til byen fra denne flyplassen. Om flyplassen er verdens dårligste, går transporten inn til byen i samme stil. Her er et bilde av helekopteret, det ser bedre ut fra utsiden enn fra innsiden. Og teksten til bildet gir vel et lite inntrykk av at alt ikke er helt i orden her heller ;)

http://www.airliners.net/photo/UTai...hoto_nr=0&sok=&sort=&prev_id=&next_id=1329178

Det står vel også at det selskapet sluttet å fly 26.march 2008. Så har det vel kommet noe som er enda dårligere!!!
 
Datoen de ble groundet er faktisk feil. Den rette datoen er 14.mars 08. Det var nemlig den dagen jeg kom til Sierra Leone, og samme kveld ble de satt på bakken av sikkerhetsmessige årsaker. De ble stående på bakken i ganske lang tid (måneder).

Jeg fløy forøvrig et av disse i oktober.

IMM
 
Tror vi føyer til KRS Kjevik inn på denne listen også. Makan til trist, trang og rotete flyplass skal man lete lenge etter. Nå er heldigvis ikke trafikken så stor men allikevel, ikke morsomt å reise derfra hvis et par fly skal gå samtidig.
 
Enig i at KRS er nitrist, men sitter med et inntrykk av at Lungi er enda marginalt værre. Men skal jeg se bort fra katastrofeområder som sistnevnte synes jeg jo at CDG er i en klasse for seg selv.

Vil også trekke frem Mexico City. Skittent, latterlig lange distanser og uoversiktlig.

LHR syns jeg på den andre siden er strålende. Spesielt T5. Den er kanskje best
 
Skal man trekke fram mindre komfortable flyplasser, må jeg nesten få nevne Monrovia .. til og med verre enn innenriksterminalen på gamle ATH ...
 
Back
Top