Verdens mest sentrale hovedflyplass?

LCY er ikke nødvendigvis sentral. Det kommer an på hvor i London man reiser fra/til.
For folk i Vest-London, der en stor del av Londons velstående bor, er LHR som regel raskere å nå.

Men LCY retter seg i stor grad mot forretningsreisende. Og siden City og Canary wharf er byens to svært viktige finnansielle centra så er LCY helt perfekt plassert for de områdene.

Toget til Málaga (AGP). Centro Alameda – past security/airside, normalt under 30 minutter.

Men LCY retter seg i stor grad mot forretningsreisende. Og siden City og Canary wharf er byens to svært viktige finnansielle centra så er LCY helt perfekt plassert for de områdene.

LCY er nok perfekt for noen segmenter av business-trafikk, som korte dagsturer der man starter eller ender dagen på kontoret eller i møter. Men det er ikke nødvendigvis slik at man starter reisen der selv om man jobber i city. Derfor sa jeg at flyplassen ikke nødvendigvis er sentral.
BA sin LCY-JFK-rute går jo f.eks ikke spesielt bra og har blitt kuttet fra 2 til 1 daglig avgang, og vil nok om ikke så altfor lenge kuttes helt. For folk som starter reisen hjemme kan LCY være veldig mye mer 'usentral' enn LHR.

LCY er nok perfekt for noen segmenter av business-trafikk, som korte dagsturer der man starter eller ender dagen på kontoret eller i møter. Men det er ikke nødvendigvis slik at man starter reisen der selv om man jobber i city. Derfor sa jeg at flyplassen ikke nødvendigvis er sentral.
BA sin LCY-JFK-rute går jo f.eks ikke spesielt bra og har blitt kuttet fra 2 til 1 daglig avgang, og vil nok om ikke så altfor lenge kuttes helt. For folk som starter reisen hjemme kan LCY være veldig mye mer 'usentral' enn LHR.

Ikke akkurat noen hovedflyplass heller. Mer som en regionalflyplass å regne til tross for beliggenheten.

Fukuoka (FUK) må vel betegnes som hovedflyplass på Kyushu, som er den sørligste regionen i Japan. Flyplassen ligger "midt i byen" med en spasertur på ca 2,5 km til Hakata stasjon som i hvert fall tidligere) var/er endestasjonen for Shinkansen

PR-GXL forsøk nr. to for landing på Santo Dumont flyplassen her i Rio de Janeiro i ettermiddag etter Go Around på første forsøk
PR-GXL.jpg

Bak denne kom PR-GEQ
PR-GEQ.jpg

Begge foto: Oddgeir Refvik

Syns det er rart EPWA, Warszawa ikke er nevnt her. 10 km til midt i sentrum. Hadde 8 km fra døra til terminalen når jeg bodde der :)

AEP er riktignok ikke hovedflyplass i Buenos Aires, men en internasjonal flyplass med trafikk til de viktigste sør-Amerikanske byene.
Denne ligger også praktisk talt i sentrum. Og med de latterlig billige taxi-prisene i Argentina koster det ikke mange kronene å komme seg til hotellet.

SGN, uten tvil!
Flyplassen ligger midt i byen, og selv om det tar tid å komme seg til og fra flyplassen p.g.a. håpløs trafikk, kommer man ikke fra at flyplassen er meget sentralt beliggende.

Vil si sammen med BOO så er vel SAN aka San Diego så nærme sentrum som et går an. Innflygningen er godt under taket på hotellene rundt.

Vil si sammen med BOO så er vel SAN aka San Diego så nærme sentrum som et går an. Innflygningen er godt under taket på hotellene rundt.

Er vel kun den mest hardbarka nordlending som vil finne på å kalle BOO for hovedflyplass :spin
Er ikke lenger hovedflystasjon en gang

Rart ikke DXB i Dubai er nevnt. Jeg foretrekker å bo i Deira og da er det ikke langt til DXB.

Jeg følte vi ikke hadde forlatt byen da vi tok taxi til Eldorado i Bogota.

Av nedlagte flyplasser er gamle Mariscal Sucre i Quito blitt park midt i byen og rullebanen på gamle Sharja i Emiratene har blitt bygate

Back