Verdens mest sentrale hovedflyplass?

Atlanta er også nære byen - 15 minutter til sentrum med MARTA .. med bil er det ofte en del lenger pga trafikken.

Som passasjer er min målestokk fra location i sentrum til gate/lounge. Det er totaltiden i minutter som betyr noe for meg.
Om flyplassen ligger midt i byen eller lengre unna er irrelevant.

Jeg er også fornøyd med OSL. Drøye 30 minutter fra flyet lander til jeg går inn døra hjemme i Lillestrøm. Da med ti minutter gangtid fra stasjonen og hjem. Det skal dog klaffe akkurat med toget, og man bør sitte foran i maskinen uten koffert. Til OSL har jeg ofte opplevd 35 minutter fra døra hjemme til etter sikkerhetskontrollen airside.

GLA og EDI er rimelig nærme hvert sitt sentrum

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Folkens, glem alle utland! Bodø -gangavstand fra hotellene i sentrum! Brønnøysund! Leknes -samme som Bodø, men her kan man gå i tøfler! (Eller crocs hvis man skal være fin på det) Alta! For ikke å snakke om de vi har hatt: Fornebu, Øyrane og Framnes!

Men så var det dette med hovedflyplass da...

FBU var riktig fin avstandsmessig, men este jo utover sine grenser dessverre. Skulle man hente noen der, kunne man se paa Tekst-TV og dra naar det stod at flyet hadde landet.

Av nedlagte sentrale flyplasser maa vel Tempelhof ha vaert noe av det mest sentrale. Det stod t.o.m. "Zentralflughafen" over inngangen, selv om det var myntet paa hovedflyplass. :) Tyske hovedflyplasser ligger generelt ikke veldig langt fra sentrum, FRA, MUC, HAM, TXL, DUS og CGN ligger alle i ganske kort avstand fra byenes sentrum med gode kollektivtransportmuligheter.

BOO er nevnt, den ligger jo veldig naer sentrum. Under en lengre mellomlanding der gikk jeg de faa km til Flymuséet.

MUC?????? Ok at det går tog, men det gjør det fra PIK og GRU også. Taxi er 60+ EUR og tar en evighet.

BOO er jo helt sjef. Enig i Congonhas også. Det er faktisk en av mine favorittflyplasser. Vært der mye og den er sykt effektiv.

Ellers så mener jeg å ha landet rimelig sentralt i Rio også. Er det SDU den heter?

MUC?????? Ok at det går tog, men det gjør det fra PIK og GRU også. Taxi er 60+ EUR og tar en evighet.

BOO er jo helt sjef. Enig i Congonhas også. Det er faktisk en av mine favorittflyplasser. Vært der mye og den er sykt effektiv.

Ellers så mener jeg å ha landet rimelig sentralt i Rio også. Er det SDU den heter?

SDU = Santos Dumont ligger veldig sentralt, I praksis i Centro så man kan fint gå fra SDU og inn til Centro. Men det er vel kanskje ikke en hovedflyplass, det blir vel GIG som ligger flere timer unna i rushtrafikk…

Det finnes en definisjon her:
https://no.wiktionary.org/wiki/hovedflyplass

"Den største og viktigste flyplassen i en region el. land"

For Oestlandet og ogsaa Norge er dette aapenbart OSL, mens Torp kan sies aa vaere sekundaer. For Hordaland: BGO for Rogland: SVG etc.

Definisjonen kan sikkert toeyes, men jeg vil mene at for byer med flere flyplasser i naerheten vil den stoerste vaere hovedflyplassen. For Stockholm er dette Arlanda, mens sekundaerflyplassen er Bromma.

Kan noen gi meg en enkel og lettfattelig forklaring på 'hovedflyplass'.

Det finnes vel egentlig ikke en juridisk holdbar definisjon som sådan, men jeg vil tro at dersom man snakker om et lands hovedflyplass vil de fleste forstå dette som den flyplassen med størst trafikk, flest ruter og forbindelser. I Norge blir det således Gardermoen, i Sverige Arlanda, i Storbritannia Heathrow osv. For de fleste land i Europa er det ganske greit. Noen steder kan det diskuteres, f. eks. New York, Moskva og Tokyo. Og i USA som land kan man vel egentlig ikke bruke uttrykket "hovedflyplass" om noen av flyplassene.

Og i USA som land kan man vel egentlig ikke bruke uttrykket "hovedflyplass" om noen av flyplassene.

Stort sett enig i det. Skal man til nordlige delen av Miami, lønner det seg for det meste å dra til FLL.

Og i Bimini, den gangen Chalks eksisterte, var det alltid en fryd å taxe opp sjøflyrampen som lå nesten midt i Alicetown.

s2gy8p.jpg

Scooter01

Plutselig savnet jeg FBU! 10 min med taxi til sentrum.... :cry:

Noen som husker sommeren de hadde luftputebåt fra Rådhuskaia til FBU? Rekorden min er ca 20 minutter fra jeg forlot kontoret (2 min. ned til båten) til wheels up (sikkerhetskontroll, hva er det?) en gang jeg dro til CPH og kom med et tidligere fly.

Noen som husker sommeren de hadde luftputebåt fra Rådhuskaia til FBU? Rekorden min er ca 20 minutter fra jeg forlot kontoret (2 min. ned til båten) til wheels up (sikkerhetskontroll, hva er det?) en gang jeg dro til CPH og kom med et tidligere fly.

Husker den båten ja. Jeg hadde er par sånne opplevelser selv, i 1991, men med 31-bussen fra nederst i Bygdøy allé. Jeg tror bussen gikk 21.14, og begge gangene jeg prøvde, rakk jeg flyet til Bodø 21.30. Og da måtte jeg først ta ut penger i minibanken på FBU og deretter kjøpe billett i billettluka (det var før bankterminalenes tid).

Kristiansund Lufthavn Kvernberget ligger jo 10 min unna alt i Kristiansund.

Men Atlanta må da være noe av det mest sentrale?
70% ish av befolkningen i statene er innenfor så så lang flyreise ifra, og gjør den således til verdens mest sentrale. Mener jeg så noe slik nevnt på den "Byen i Skya" serien.

BOS er også rimelig nære sentrum. Litt avhengig av hvor i byen man oppholder seg kan man, dersom man er heldig med trafikken, være i avgangshallen i løpet av under 20 minutter.

LCY er heller ingen hovedflyplass, men ligger likevel meget sentralt plassert.

Espen

LCY er ikke nødvendigvis sentral. Det kommer an på hvor i London man reiser fra/til.
For folk i Vest-London, der en stor del av Londons velstående bor, er LHR som regel raskere å nå.

Back