Venter økt konkurranse på regionale ruter

Re: Venter økt konkurranse på regionale ruter

Der er jo ingen der kan konkurrere på kortbanenettet, da der ikke findes konkurrenter med rette flytyper.

Hadde ikke Tyrolian Dash 8-200? Og WF kjøper selv brukte Dash8-200, og så lenge det finnes vil det være mulig med konkurranse, dog er det tynt i rekkene. (Når det gjelder proteksjonisme, skattepenger m.v. så tror jeg det er mye annet her i landet man også burde kikke på, men det er en annen debatt.)

Jeg tror mange hyler opp om WF så lenge de er så dominerende som de er, men tror også det fort kan bli mye hyl og skrik den dagen hver anbudspakke har sin operatør med det virr-varret som da oppstår ifht. billetter, gjennomgående bagasje, forsinkelser m.v.

Hvor møder Widerøe konkurrence på deres rutenet i dag, andet end Skien-Bergen?

Direkte og indirekte konkurranse har de av DY på SVG-BGO, BGO-AES, BGO-TOS, BGO-BOO. TRF-BGO/SVG ligger også så tett opptil Skien at jeg anser også den som direkte konkurranseutsatt. Konkurranse-utsett er jo også TRF-CPH/KRS-CPH ifht. transferpax som har muligheter som FR/KL o.l.

Re: Venter økt konkurranse på regionale ruter

Dash 8-100 og -200 er ikke samme maskin selv om de er veeeldig lik. Widerøe må jo nå gjennom en masse modding for å i det hele tatt kunne bruke den på kortbane etter hva jeg har skjønt. Nå kjenner jeg ikke i detalj hva som må inn i OM bokverket, men mener bestemt at det er spesielle krav rundt operasjoner som Widerøe i sin tid brukte mye tid på å få godkjent. Da er det ikke for andre å hente inn å starte om de har 100 eller 200 utgaven, spesielt ikke med de såpass korte frister som gjelder.

Back