Venter økt konkurranse på regionale ruter

Re: Venter økt konkurranse på regionale ruter

Dette er konkrete tall på crew området, jeg har aldri snakket om CASK, eller sammenlignet de totale kostnadene i SAS kontra WF. Crew kostnader på en 37-seter utgjør en ikke ubetydelig del av kostnadene i forhold til om en har 180 pax å fordele kostnadene på, og i motsetning til en LCC så er store deler av inntektene fra anbudsrutene faste årlige inntekter fra staten, noe som også gjør situasjonen svært annerledes.

Det var vel du som nevnte effektivitet og crewkostnader kontra SAS. Snakker man om effektivitet så er det vanlige å sammenlikne relevante kostnader, som i luftfarten er CAsK. Hvis man ikke sammenlikner enhetskostnader så ser jeg ikke helt hvordan man kan konkludere med om et selskap er mer eller mindre effektivt enn et annet selskap.

Det var vel du som nevnte effektivitet og crewkostnader kontra SAS. Snakker man om effektivitet så er det vanlige å sammenlikne relevante kostnader, som i luftfarten er CAsK. Hvis man ikke sammenlikner enhetskostnader så ser jeg ikke helt hvordan man kan konkludere med om et selskap er mer eller mindre effektivt enn et annet selskap.

Nå skrev jeg tindrende klart CREW KOSTNADER da disse er en svært stor andel på et lite fly, og brukte SAS som sammenligning, da de jo av de fleste anses for å være de dyreste. Hvis det jeg prøver å skrive er så vanskelig å forstå så skal jeg ikke mase mer om det....

Nå skrev jeg tindrende klart CREW KOSTNADER da disse er en svært stor andel på et lite fly, og brukte SAS som sammenligning, da de jo av de fleste anses for å være de dyreste. Hvis det jeg prøver å skrive er så vanskelig å forstå så skal jeg ikke mase mer om det....

Såvidt jeg kunne lese fra ditt første innlegg i denne tråden så stilte du spørsmålstegn ved effektiviteten til WF. Mitt poeng er enkelt: effektivitet kan man kun vurdere om man ser på sammenliknbare operasjoner og sammenlikner enhetskostnader. Om WF har høyere crew kostnader enn SAS er forsåvidt en grei opplysning, men gir altså ikke noen fullstendig vurdering av effektivteten. Ikke er SAS et spesielt godt sammenlikningsgrunnlag heller.

Last edited:

Såvidt jeg kunne lese fra ditt første innlegg i denne tråden så stilte du spørsmålstegn ved effektiviteten til WF. Mitt poeng er enkelt: effektivitet kan man kun vurdere om man ser på sammenliknbare operasjoner og sammenlikner enhetskostnader. Om WF har høyere few kostnader enn SAS er forsåvidt en grei opplysning, men gir altså ikke noen fullstendig vurdering av effektivteten.

Hvorvidt du ønsker å mase om dette får være opp til deg.

Les hva jeg skriver!

Jeg stilte SPØRSMÅL til hvordan effektiviteten var målt, og kom med en konkret OPPLYSNING om crewkostnadene i WF i forhold til det som oppfattes som det dyreste selskapet på dette området; SAS.

Når en besetning i WF koster ca 3 mill inkl sosiale kostnader, jobber 7 på og 7 av, og med SAS handling, så har jo det en enorm effekt med 37 pax og et fast statlig bidrag i forhold til om DOT kommer inn med en besetning som tjener 1 mill (max!), arbeider 5-2 og tar billigste handling eller medbrakte folk!

Med 6 besetninger pr fly så utgjør det 12 mill i forskjell pr fly bare på lønn, og med fridager øker tallet til nærmere 20 mill årlig. Ganger en eksempelvis med 20 fly gir dette 400 mill pr år, og over en 4 års kontraktsperiode 1200 millioner. Så tillegges kostnader til handling, på teknisk, salg og administrasjon etc etc som jeg heller ikke tror eksempelet DOT ligger over WF kostnader på...

Du må gjerne kjøre en full analyse på forskellen på CASK mellom WF og DOT på de aktuelle ruteområdene, med kilometre mellom Ørsta, Sandane, Sogndal og Oslo og Bergen, men det har altså ikke jeg hjernekapasitet til. Jeg konstaterer bare at JEG anser at WF mildt sagt er noe dyrere... Good luck!

Last edited:

Les hva jeg skriver!!!

Jeg stilte SPØRSMÅL til hvordan effektiviteten var målt, og kom med en konkret OPPLYSNING om crewkostnadene i WF i forhold til det som oppfattes som det dyreste selskapet på dette området; SAS.

Du kommer med en saksopplysning. Det gjør også jeg, og det i forhold til hvordan man vurderer effektivitet. Store bokstaver og mange utropstegn er overhodet ikke nødvendig. Mener du at det er uriktig at effektivitet måles ved en sammenlining av like operasjoner og av enhetskostnader? Det er jo det du selv indirekte påpeker i ditt innlegg.

Basert på tidligere interaksjoner med deg skjønner jeg jo at du åpenbart har noe mot meg og mine kommentarer, så jeg regner ikke med å komme nevneverdig mye lengre i diskusjonen med deg.

Mer enn ett utropstegn kunne jeg sikkert ha spart meg for, men siden en ikke kan underline her så er det eneste måten å understreke at deler av mitt innlegg var et SPØRSMÅL og ikke en PÅSTAND, og at det andre var en faktaOPPLYSNING....

Jeg har overhodet ingenting imot hverken deg eller dine kommentarer, og jeg har lest dem med stor interesse i flere år. Men det virker som jeg kan komme med så mange faktaopplysninger jeg bare vil, og uansett hvor soleklar retning faktiske tall i kroner og øre peker så er ditt svar..... Ja; CASK.

Vi har nok en veldig forskjellig måte å tenke på, så da kommer vi sikkert ikke så mye lenger nei.....

K-Krok, hvor har du dine tall fra?

K-Krok, hvor har du dine tall fra?

De fleste tallene har jeg fra en fortid i diverse foreninger, men 7/7 avtalen er jo også rimelig kjent, og det ligger oppdaterte tall ute på nett både på de forskjellige foreningers sider, og oppsummert på www.pilotjobsnetwork.com som er godt oppdatert.

Eks - samme flystørrelse:
Topplønn FC WF: nok 1.246.505
Topplønn FC Saab DAT: dkk 582.000

Og dette er jo de snille variantene - de østeuropeiske ligger way below! Snakket selv med en CA på DY Helsinki base i forrige uke; Svensk CA med kontrakt i Tallin - flyr for DY i Helsinki med lønn 1.010 euro pr mnd....! Jobber 5-2...

<mod>
PUST ROLIG GJENNOM NESEN og tell til 10 og ikke gå løs på hverandre, det kan dere gjøre pr mail eller PM.

Alternativet er at vi stenger her.
</mod>

De setter vel også fingeren på noe vesentlig:
Utfordringen for utfordreren ligger i at Widerøe er et svært effektivt drevet selskap, sier Standal.
/QUOTE]WF tjener stort på anbudsruter som ingen andre har materiell til å legge inn anbud på (de ruter hvor DAT har hatt materiell til å legge inn anbud har de vunnet), og regionalruter hvor de har monopol.

Javisst har andre selskap enn Widerøe vunnet anbud. Blant annet har Kato Air, Arctic Air og Gard Air vunnet strekninger som de har fløyet med Dornier 228. Og Stord Air vant BOO-ANX, som ble fløyet med ATR-42. WIF har måttet overta anbudet fra tre av disse selskapene. Det fjerde selskapet (Arctic Air) klippet selv vingene av etter at anbudet deres var fullført.

Vidar

Jeg har overhodet ingenting imot hverken deg eller dine kommentarer, og jeg har lest dem med stor interesse i flere år. Men det virker som jeg kan komme med så mange faktaopplysninger jeg bare vil, og uansett hvor soleklar retning faktiske tall i kroner og øre peker så er ditt svar..... Ja; CASK.

Vi har nok en veldig forskjellig måte å tenke på, så da kommer vi sikkert ikke så mye lenger nei.....

Jeg oppfattet Ditt første innlegg som en nokså klar insinuasjon om at WF ikke er effektiv (dette av måten innlegget var skrevet på). Hvis dette er misoppfattet så beklager jeg det.

Hva som er mitt svar er avhengig av hva som er spørsmålet som stilles. Er det snakk om effektivitet så er det et spørsmål om ressursbruk for gitt måloppnåelse. Da er det vanskelig å komme unna en vurdering av kostnader. Er det spørsmål om konkurranseevne, så er det også vanskelig å komme unna enhetskostnader (men da må man også ta hensyn til inntektssiden).

Hvilken retning tallene peker har ikke jeg sagt noe som helst om her. Ikke vet jeg hvilke kostnader WF har heller, men jeg ser at iallefall noen lurer p hvor tallene kommer fra.

Hvilken retning tallene peker har ikke jeg sagt noe som helst om her. Ikke vet jeg hvilke kostnader WF har heller, men jeg ser at iallefall noen lurer p hvor tallene kommer fra.

Og det spørsmålet svarte jeg på....

De fleste tallene har jeg fra en fortid i diverse foreninger, men 7/7 avtalen er jo også rimelig kjent, og det ligger oppdaterte tall ute på nett både på de forskjellige foreningers sider, og oppsummert på www.pilotjobsnetwork.com som er godt oppdatert.

Eks - samme flystørrelse:
Topplønn FC WF: nok 1.246.505
Topplønn FC Saab DAT: dkk 582.000

Og dette er jo de snille variantene - de østeuropeiske ligger way below! Snakket selv med en CA på DY Helsinki base i forrige uke; Svensk CA med kontrakt i Tallin - flyr for DY i Helsinki med lønn 1.010 euro pr mnd....! Jobber 5-2...
Hva er en CA ? Cabin Attendant eller CAptein ?

Hvor finnes det info om at Lufttransport har vist interesse for disse rutene?

Det er jo ikke mange månedene siden TØI slapp en rapport om det norske kortbanenettet, og kort oppsummert kan man vel si at det kom frem til:
Ingen reelle konkurrenter i Europa til Widerøe

I samme rapport kan man også lese at Widerøe (sansynligvis) priser seg høyt, noe som man sikkert kan se på som umoralsk, men Widerøes jobb er til syvende og sist det å tjene penger, og da gjerne flest mulig av de.

Anbefaler de av dere som ikke har lest rapporten om å gjøre det i stedet for å krangle her, da den faktisk gir svar på en hel del ting.

Man driver ikke veldedighet - man har jo faktisk et ansvar overfor eierne å drive lønnsomt. Man må også være istand til å fornye og/eller flåten når det blir nødvendig. Det er jo ikke gratis.

På den annen side kan man heller ikke legge seg så høyt at man gir enkelt innpass for andre aktører.

Mitt inntrykk er at vi driver svært kostnadseffektivt og at det vil være svært vanskelig for konkurrenter å komme inn og gjøre penger på rutenettet vårt. Personalkostnadene i luften er selvfølgelig relativt høye, men organisasjonenn er slank og effektiv.

Hvor finnes det info om at Lufttransport har vist interesse for disse rutene?

De står på mottakerlisten for tilleggsinformasjon i forbindelse med anbudet. Er ikke sikker på om det ligger tilgjengelig på nett. Jeg fikk det oversendt pr epost.

Mitt inntrykk er at vi driver svært kostnadseffektivt og at det vil være svært vanskelig for konkurrenter å komme inn og gjøre penger på rutenettet vårt. Personalkostnadene i luften er selvfølgelig relativt høye, men organisasjonenn er slank og effektiv.[/QUOTE]

Der er jo ingen der kan konkurrere på kortbanenettet, da der ikke findes konkurrenter med rette flytyper. Sålænge banerne ikke udvides, forbliver Widerøe enehersker på ruterne og sætter selv prisen på anbudene. Sat på spidsen er det Norsk protektionisme, dermed ikke sagt at det er en dårlig ting mht. arbejdspladser, skat m.m.

Jeg tror at den dag (hvis den kommer nogensinde), det bliver besluttet at forlænge banerne så F50, ATR, Dornier 328 etc. kan konkurrere, så vil Widerøe blive tvunget til at blive endnu mere cost effective end de er i dag.

Hvor møder Widerøe konkurrence på deres rutenet i dag, andet end Skien-Bergen?

Back