TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Venter økt konkurranse på regionale ruter
Det var vel du som nevnte effektivitet og crewkostnader kontra SAS. Snakker man om effektivitet så er det vanlige å sammenlikne relevante kostnader, som i luftfarten er CAsK. Hvis man ikke sammenlikner enhetskostnader så ser jeg ikke helt hvordan man kan konkludere med om et selskap er mer eller mindre effektivt enn et annet selskap.
Dette er konkrete tall på crew området, jeg har aldri snakket om CASK, eller sammenlignet de totale kostnadene i SAS kontra WF. Crew kostnader på en 37-seter utgjør en ikke ubetydelig del av kostnadene i forhold til om en har 180 pax å fordele kostnadene på, og i motsetning til en LCC så er store deler av inntektene fra anbudsrutene faste årlige inntekter fra staten, noe som også gjør situasjonen svært annerledes.
Det var vel du som nevnte effektivitet og crewkostnader kontra SAS. Snakker man om effektivitet så er det vanlige å sammenlikne relevante kostnader, som i luftfarten er CAsK. Hvis man ikke sammenlikner enhetskostnader så ser jeg ikke helt hvordan man kan konkludere med om et selskap er mer eller mindre effektivt enn et annet selskap.