Vem kontrollerar flygtimmar'?

laban

ScanFlyer Blue
Jag undrar vem det är som kontrollerar att man har antalet timmar på plats?

Vad är kontrollorganet?

B737-300 to 900 (NG/EFIS) endorsed and current (within the last 24 months)
A minimum of 1,500 hours total flying time
A minimum of 500 hours on B737-300 to 900 (NG/EFIS) type aircraft
ICAO ATPL
1st class medical
English language fluency (ICAO level 4 or above)

Hur och vart kan man BEVISA att man har minimum 1500 hours? och att man har 500timmar
på B737-300 to 90 i detta fall.

Saker som jag ligger och funderar på.
 
Okej, men när du kommer på intervju, har du med dig 2-3 tegelstens-loggböcker? För man inte in det digitalt någonstans? Hur väl kontrolleras det? Anledningen till mina frågor är att jag läste att någon fuskat, och då tänkte jag att flygbranschen är väl såpass säker att det finns kontroll?
 
Akkurat det der kan jeg ikke svare deg på desverre, da jeg ikke er noen kommersiell eller ferdig utdannet pilot. Lærer meg opp på PPL. :)

Turtle, FBU4EVER og de karene kan heller komme med mer presise svar. :)
 
Loggboken føres av den enkelte flyger. Flytid i følge med skoleflyging attesteres av den enkelte skole med stempel og underskrift, og attestert kopi av loggbok sendes Luftfartstilsynet ved sertifikatutstedelser og lignende.

Flyging utover dette fører og signerer man selv. Skriver man konsekvent flere timer enn man faktisk flyr er jo dette bare på egen samvittighet... Det får negative konsekvenser den dagen man for eksempel søker jobb og noen finner ut at det er ugler i mosen. Hvis man investerer så mye som man faktisk må for å bli trafikkflyger, så er det jo rett og slett dumskap å forfalske timer og risikere alt sammen... :)

Kommer du på intervju/simtest/line training og loggboken din sier du har fløyet et par hundre timer multi-engine eller multicrew uten at du faktisk har gjort det er det utrolig lett å oppdage. Det er jo bare også å ta en evt. telefon til tidligere arbeidsgiver/skoler, så kan de bekrefte eller avkrefte...

Det var jo ikke så lenge siden en sak om en erfaren kaptein på 737 som aldri hadde hatt trafikkflygersertifikat engang, så det er jo noen...
 
Last edited:
Jag tackar för utförligt svar, nu är jag allt annat än trafikflygare och håller mig långt ifrån loggböcker :-)
 
Flyging utover dette fører og signerer man selv. Skriver man konsekvent flere timer enn man faktisk flyr er jo dette bare på egen samvittighet... Det får negative konsekvenser den dagen man for eksempel søker jobb og noen finner ut at det er ugler i mosen. Hvis man investerer så mye som man faktisk må for å bli trafikkflyger, så er det jo rett og slett dumskap å forfalske timer og risikere alt sammen... :)

Og timene finner man jo også i reisedagboka til flyet så da må man evt. føre timer med gaffel der også (noe som koster flesk). Begynner man med kryssjekk av dette (ifbm. jobb eller et havari) og det viser seg at man konsekvent har skrevet feil timer et eller flere steder er det vel dokumentforfalskning?
 
Back
Top