Vektere OSL

Skyhigh

ScanFlyer Blue
Her ser dere en vekter's tanker.
Så vidt meg bekjent er det straffbart å true personer med juling eller annen form for avstraffelse.Kanskje denne vekteren har gått litt for langt?

"Neste gang jeg blir truet, så kommer jeg GLADELIG til å ta av meg uniformen, folde den pent sammen, ta av meg ID kortet, fjerne alle distinksjoner og merker som tilsier at jeg er ansatt som vekter på Gardermoen, legge deg i bakken og KNEKKE SKULDERN DIN"

og videre:

"dermed møte han i sivilt en lørdagskveld på byen i lillestrøm hvor jeg jobber, så er ikke jeg som kommer til å stoppe han som DU truet, jeg kommer til å joine inn med et par spark"

http://vekter.blogspot.com/

Sånne idioter mener Avinor vi reisende skal forholde oss til.
Håpe denne tankegangen står ene og alene på denne vekteren's egen mening og ikke representerer det syn resten på OSL måtte ha.

Detta såg inte særskillt bra ut, han borde verkligen inte yttra sig på det sættet...
Men førstår han på en punkt, vet att det finns vissa idioter som beter sig som en riktigt skit nær de blir utplockade i 10% kontrollen, jobber sjælv som stuer och har sett vad de sækerhetskontrollanterna får stå ut med.
Men så som denna væktarn skriver ær inte bra.

Er vel flere blogger av samme person som tilsier at denne personen IKKE har noe som vekter eller dørvakt å gjøre noe sted.
Satser på at noen med litt makt over han leser dette og fjerner han fra OSL

Hva f.....

Den der måtte jeg lese 3 ganger. Har verden blitt gal?

Det der er en syk person som burde vært fjernet for lenge siden. Noen som har tipset media?

Her ser dere en vekter's tanker.
Så vidt meg bekjent er det straffbart å true personer med juling eller annen form for avstraffelse.Kanskje denne vekteren har gått litt for langt?

"Neste gang jeg blir truet, så kommer jeg GLADELIG til å ta av meg uniformen, folde den pent sammen, ta av meg ID kortet, fjerne alle distinksjoner og merker som tilsier at jeg er ansatt som vekter på Gardermoen, legge deg i bakken og KNEKKE SKULDERN DIN"

og videre:

"dermed møte han i sivilt en lørdagskveld på byen i lillestrøm hvor jeg jobber, så er ikke jeg som kommer til å stoppe han som DU truet, jeg kommer til å joine inn med et par spark"

http://vekter.blogspot.com/

Sånne idioter mener Avinor vi reisende skal forholde oss til.
Håpe denne tankegangen står ene og alene på denne vekteren's egen mening og ikke representerer det syn resten på OSL måtte ha.

Når du legger ut dette, så er det jo også greit å fortelle folk at det var skrevet februar i fjor. Altså snart 2 år gammelt!

Når du legger ut dette, så er det jo også greit å fortelle folk at det var skrevet februar i fjor. Altså snart 2 år gammelt!

Om vedkommende fortsatt jobber på OSL har det ingenting å si at innlegget er 2 år gammelt spør du meg....

En skam rett og slett. Og av nicket på vedkommende "ExCon" så er det jo klart at han ikke skulle jobbet der "in the first place".

Om vedkommende fortsatt jobber på OSL har det ingenting å si at innlegget er 2 år gammelt spør du meg....

En skam rett og slett. Og av nicket på vedkommende "ExCon" så er det jo klart at han ikke skulle jobbet der "in the first place".

Var det ikke ett helt nytt selskap som overtok ansvaret for sikkerhetskontrollen på OSL for ca. ett år siden?

Enig at slike folk ikke bør ha slike stillinger. Derfor jeg måtte lese bloggen 3 ganger!

Dette var virkelig usmakelig. At denne såkalte vekteren i det hele tatt greide å få innpass må være en oppvekker for vekterselskapet. Spørsmålet videre er hvordan følger man opp sine ansatte, er det så stor turnover at de ikke greier eller har resurser, eller er det inkompetanse? Hvis dette er reelt, noe som tyder på at det er, er det all grunn til oppvask i bransjen. Nå var det datert 2008, håper for all del at denne personen ikke befinner seg på lufthavnen.

Om man får styra tråden i en annan riktning och något jag finner intressant. Nu heter ju killen ExCon, ( vilket i och för sig inte behöver innebära att han suttit i fängelse, varit dömd för något ) Men jag vill påstå att det är ju en hel del folk som inte har rena rulleblad och jobbar på OSL. De Facto så vet jag folk som har åkt fast för smuggling av droger och liknande brott som idag jobbar på OSL, är det så att har du en gång blivit säkerhetsklarerad och blir straffad under tiden du jobbar på OSL så är det bara att jobba kvar? Vems uppgift är det att kolla att ditt rulleblad är "rent" även efter att man börjat på flygplatsen?

Jeg vet ikke hvordan man skal kategorisere dette.... Men jeg ble ikke så veldig sjokkert.

I det siste har man jo lest en del om konflikter mellom vekter, personell, passasjerer osv i media. Og noen artikler har man satt spørsmålstegn ved. (Om artikkelen er sannferdig, om vinklingen er feil, har man tatt passasjerens side, har det vært noen grunn til at denne parten har blitt provosert osv osv......)

Så hvis man tar og leser mellom linjene og tar noen "stikkprøver" fra alle disse artiklene, så tror jeg nok at det finnes noe "slike" vektere av type som ExCon fremstiller seg.

Ikke skyt meg om dere er uenig, men dette er nå iallefall det jeg mener. Og det ER lovlig å være uenig :)

Jeg er rett og slett sjokkert.... håper ikke dette mennesket jobber på en flyplass lengre. Vil unødig møte dette mennesket der hvis jeg har med ID-kortet, da blir jeg vel skult på? Latterlig å legge slikt ut, for all del skriv opp tankene dine men ikke publiser det på en åpen blogg!

Hvis han fortsatt jobber der og Avinor finner ut hvem han er, kan jeg ikke tenke meg annet enn at han ryker på hue ut.

Selvsagt finnes det idioter i vekteryrket også, samt noen som liker å vise makten sin ved å følge posereglene til punkt og prikke, men de fleste er ganske profesjonelle synes jeg. Til en viss grad må man også forstå at de kan bli frustrerte over sinte passasjerer; det er tross alt ikke vekternes skyld at regelverket er til dels teit, og en jobb må man jo ha.

(...)är det så att har du en gång blivit säkerhetsklarerad och blir straffad under tiden du jobbar på OSL så är det bara att jobba kvar? Vems uppgift är det att kolla att ditt rulleblad är "rent" även efter att man börjat på flygplatsen?

Jeg kutter litt i sitatet for å unngå at det blir for langt.

ID-kortene har en maks gyldighet på 5 år, og for å få nytt må man gjennom hele møllen med utfyllende politiattest (UPA) som skal sendes til Luftfartstilsynet som så gjennomfører en vandelskontroll. UPA skal utstedes av politiet på hjemstedet, og må ikke være mer enn 3 måneder gammel. Så dersom man har forbrutt seg siden sist man fikk ID-kort vil det i alle fall bli oppdaget ved fornyelse. Les mer hos Luftfartstilsynet. For vi som har de "kraftigste" kortene er kontrollen ennå mer omfattende - men jeg vil ikke utdype det.

Mvh,

Politiet har vel plikt til å undersøke om du har flyplass-adgang/ID og eventuelt inndra denne når du blir dømt/ilagt forelegg eller hva du nå har gjort. Jeg vet ihvertfall om folk som har mistet det umiddelbart...

Personlig tørr jeg ikke engang ta for gitt at mitt ID-kort fornyes ved utløp, ettersom jeg bor i utlandet, og ryktene vil ha det til at LT ikke liker danske vandelsutskrifter. Men gikk det med utskrift fra en sheriff i Az i tillegg til Politiets "Utlendingsseksjon" bør man vel, selv med mye om og men, klare å få nytt når den tid kommer...

Bloggen er ikke verdt å kommentere en gang. Han bidrar til inntrykket vi har fått av vektere fra før igjennom medias negative omtale. Hvorfor kaller han seg excon? Det er virkelig med på å øke tillit til OSLs vektere og derfor også OSL.

EDIT; det ser ut som om sytebloggen stoppet i 2008 - det samme året som det startet.

Last edited:
Jeg kutter litt i sitatet for å unngå at det blir for langt.

ID-kortene har en maks gyldighet på 5 år, og for å få nytt må man gjennom hele møllen med utfyllende politiattest (UPA) som skal sendes til Luftfartstilsynet som så gjennomfører en vandelskontroll. UPA skal utstedes av politiet på hjemstedet, og må ikke være mer enn 3 måneder gammel. Så dersom man har forbrutt seg siden sist man fikk ID-kort vil det i alle fall bli oppdaget ved fornyelse. Les mer hos Luftfartstilsynet. For vi som har de "kraftigste" kortene er kontrollen ennå mer omfattende - men jeg vil ikke utdype det.

Mvh,
Snakket litt med en vekter i dag om lignende tema, nemmelig "ordensvakt"-kortene som de som skal stå i døra på utesteder o.l. må ha.
De gjelder (her i Trondheim) i 2 år, og så må man igjennom hele mølla igjen, litt som Gandalf nevner.
Men! Det er visstnok slik at våre kjære onkler vet hvem som har slike kort, og kan dra de inn hvis man blir straffet. Kan ikke skjønne annet enn at det er lignende system for Avinorkorta?

Back