Vekt/balanse

ENTO

ScanFlyer Silver
Så på nett her om dagen at et fly fra København til Norge et sted måtte laste sandsekker som erstatning for bagasje som ikke ble med. Hvorfor det ? Det stod at flyet ble for lett ??
 
Det er bare noen som har misforstått. Årsaken var nok at flyet var ute av balanse med bare post/frakt og pax ombord. Derfor var det antagelig det enkleste å laste litt ballast for å komme innenfor limits.
 
Det er bare noen som har misforstått. Årsaken var nok at flyet var ute av balanse med bare post/frakt og pax ombord. Derfor var det antagelig det enkleste å laste litt ballast for å komme innenfor limits.

Dc9 var vel "alltid" ute av balanse hvis den skulle tom flys(Ferry) med kun crew om bord. Da måtte det sandsekker i cpt 1 for å "gjennvinne" balansen.:old
 
DC-9 var ok. MD87 tror jeg også var akkurat innafor. MD8x og -90 måtte ha litt hjelp, ja ...
 
CR9 sikkert. Den er baktung og må ha ballast foran som oftest når den flys tom. De fleste selskaper som opererer den tillater heller ikke "sequence"-boarding bakfra — sjansen for at den vipper over er for stor. Største lasterom er bak og der er også motorene.
 
#LN-MOW og #ENTO

Snakker dere om DC9 eller CR9xx??? ???

Må vel si at det er vel en liten forskjell... *eller stor forskjell* ???? ;-)
 
<history>


DC9 har vel egentlig ikke øri i operativ drift på mange år i SK-operation?
Så jeg vil anta at det snakkes om CRJ-900 ?

Og ja... Disse fly'a har jo motorene bak...
Og da "busenisser" flyr, er det alltiid "handbags" det trimmes på, fordi de er tur-retur-daily basis.
Betyr - ingen baggage å trimme på i AFT hold... (ergo - alle sitter foran, mens minimum av de hemmelige politiske dokemente) ligger bak i bakre lastesesksjon.
--- Det betyr at alle SK-PLUS_pax (c-class) sitter helt foran, mens turistklasse (GO-LIGHT)-paxen sitter bakerst..... Ergo = <alle sitter fremst i kabinen som mulig> - <minus s> deadload (ekstremt lite bagasje i bakre hold {standard loading baggage} ... Hva blir svaret ?
GO/Business ?? --- ?? GO LIGHT == Balanseprobleblemer for Airdispatch/WAW LoadControl (WAWLC)
Forutsigbarhet.......... #http://www.air-dispatch.com/centralised-load-control

Billg = bra ?
Cheap = good ?

... (!)

Hilsen X-SKLC
 
Last edited:
Tråden omhandler vel CRJ9 og et akutt oppstått problem (bagasje som var stuck i bagasjeanlegget), men som vanlig ble det litt McDD-mimring ... Ingen CLC som kan forutse slikt. ;)
 
<history>


DC9 har vel egentlig ikke øri i operativ drift på mange år i SK-operation?
Så jeg vil anta at det snakkes om CRJ-900 ?

Og ja... Disse fly'a har jo motorene bak...
Og da "busenisser" flyr, er det alltiid "handbags" det trimmes på, fordi de er tur-retur-daily basis.
Betyr - ingen baggage å trimme på i AFT hold... (ergo - alle sitter foran, mens minimum av de hemmelige politiske dokemente) ligger bak i bakre lastesesksjon.
--- Det betyr at alle SK-PLUS_pax (c-class) sitter helt foran, mens turistklasse (GO-LIGHT)-paxen sitter bakerst..... Ergo = <alle sitter fremst i kabinen som mulig> - <minus s> deadload (ekstremt lite bagasje i bakre hold {standard loading baggage} ... Hva blir svaret ?
GO/Business ?? --- ?? GO LIGHT == Balanseprobleblemer for Airdispatch/WAW LoadControl (WAWLC)
Forutsigbarhet.......... #http://www.air-dispatch.com/centralised-load-control

Billg = bra ?
Cheap = good ?

... (!)

Hilsen X-SKLC

Håper de er flinkere til å produsere papirer, enn å oppdatere siden sin.
Vet ikke om det 400k, 600k eller 800k i året:8:
Men ok, samma det, bare de trimmer meg innfor limits:colgate:
 
Mimre, Mimre; fløy ikke DC-9-21 med noen hundre kilo ballast i fronten de første årene før noen fikk tenkt ut en aerodynamisk løsning?
 
Back
Top