Ved en flystyrt.

Så skal jo hode ned mellom bena, er det for at nakken skal knekke på vei ned eller når flyet treffer bakken? Og er det foresten mange her som får hode ned mellom bena i et flysete? Mitt stanger mer eller mindre i sete foran meg..
 
Nope det skal ikke ned mellom beina, med mindre du sitter på rad 1 / en rad hvor du faktisk får huet mellom beina. Varierer mellom flytyper / flyselskap / "class". Du skal i "brace" position som ser ut som alternativ nr2 på denne illustrasjonen:

_42157584_english_channel_750.gif


Årsaken er enkel, jo mer støtte du får til huet jo mindre sjangs er det for å knekke av seg nakke og jo mindre sjangs er det for å få glass/tre/metall/etc i ansiktet og dermed bli skadet av slikt.
 
http://www.vbox7.com/play:7b60f4d6 se om du får den til å fungere;

http://mythbustersresults.com/episode33

The brace position was actually designed by the airline industry to kill people rather than save them during an airplane crash in order to save money by paying off wrongful death suits rather than continuous injury compensations.

busted

The brace position protected the test subject (Buster) from serious and possibly fatal injuries. When the test subject was not braced he received far more serious injuries.

(There is a grain of truth to this myth, however: It was learned through research that the amount of money paid by airlines in wrongful death suits is lower than the amount of money paid for injury compensation.)
 
Noe av de viktigste, som også er noe disse posisjonene sørger for, er at du har hodet nedenfor toppen av stolryggen slik at den kan ta av for div. som kan komme flygende gjennom lufta eller ned fra taket.
 
Et annet aspekt med å bøye seg ned er faren for at overheadbins skal falle ned fra taket ved en eventuell krasjlanding. Det har skjedd før og kan skje igjen.
 
Back
Top