• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

VC10 - En stilstudie

Nyt synet:

Et smukt og meget behageligt fly! Motorerne spandt som glade katteunger!
Jeg fløj engang med G-ASGC fra LHR til SEZ (via NBO og DAR) og jeg
troede for et par år siden, at jeg havde min VC- 10 oplevelse for
mig selv her på Flyprat! Men næh nej; en af jer havde været i det norske flyvevåben og
fået tiltusket sig en tur, da RAF var på Norges-besøg med en VC-10
tanker.
Dr var nemlig noget med, at RAF overtog nogle af BAs udfasede
VC-10ere. Eller hur?
 
Et smukt og meget behageligt fly! Motorerne spandt som glade katteunger!
Jeg fløj engang med G-ASGC fra LHR til SEZ (via NBO og DAR) og jeg
troede for et par år siden, at jeg havde min VC- 10 oplevelse for
mig selv her på Flyprat! Men næh nej; en af jer havde været i det norske flyvevåben og
fået tiltusket sig en tur, da RAF var på Norges-besøg med en VC-10
tanker.
Dr var nemlig noget med, at RAF overtog nogle af BAs udfasede
VC-10ere. Eller hur?

Katteunger? I så fall kanskje hvis du satt langt foran og INNE i flyet. Det var såvisst ikke mye kattepus over lyden fra fire RR Conway når man sto ved enden av rullebanen..! Mer som en flokk med illsinte løver.

Nuvel, jeg er nok også den skyldige med tanke på tiltusking av RAF-tur. Bildet dukket opp ifm. gjennomgang av et gammelt fotoalbum og retro trip-report er på vei så snart jeg blir ferdig med scanneren!

RAF overtok flere VC10 fra litt ymse kilder, for mer detaljinfo sjekk denne siden: http://www.vc10.net/
 
Katteunger? I så fall kanskje hvis du satt langt foran og INNE i flyet. Det var såvisst ikke mye kattepus over lyden fra fire RR Conway når man sto ved enden av rullebanen..! Mer som en flokk med illsinte løver

Jeg har vist aldrig ‘flyspottet’ en VC-10, men kun fløjet i en :)! Jeg husker
motorlyden som meget ‘smooth’ - altså hørt indefra!
 
RAF tok over alle Super VC.10-ene fra East African og god del fra BA. Det spesielle med EAACs, er at de hadde lastedør og forsterket gulv i likhet med BUAs.

Lusaka var faktisk en av de beste stedene å se VC.10 på slutten av 1960-tallet. Vi kunne ha BOAC, BUA, EAAC og Air Malawi på bakken samtidig. Når de tok av vestover om kvelden/natta fløy over huset vårt og dét merket vi!
 
Back
Top