Det var stort sett britiske selskaper som brukte VC10 (VC-10 har helt rett i at det slik Vickers Commercial 10 forkortes - mea culpa). Det innebærer at det er selskaper som enten samarbeidet med BOAC eller som BOAC hadde eierinteresser i. Men også bristiske vassalstater brukte VC10 til å frakte emiren.
De afrikanske selskapene som brukte VC10 faller alle i den kategorien, med Air Malawi som unntaket. Der var det det opprinnelige moderselskapet som samarbeidet med BOAC.
Vi beveger oss nå over til Midt-Østen og der kjøpte BOAC i 1951 kontrollen over Gulg Aviation som etterhvert ble Gulf Air. Oman Emiri Flight brukte også VC10 og på 60- og 70-tallet var både RAF og SAS tungt involvert som "rådgivere" i forbindelse med Dhofar-opprøret.
Først noen gamle Gulf Air-bilder. Fæle farger, men dog...
Se på bakkeutstyret på disse her. BOAC/BA er helt tydelig samarbeidspartneren.
Så Golden Falcon-fargene til Gulf Air. Denne er stilig. Dette er forøvrig BOACs G-ARVI (c/n 811 og det 12. flyet som ble bygget, det 9. som faktisk fløy). 7.8.1971 fløy den BA052 LUN-EBB-FRA-LHR og da fikk LN-KOG oppleved Entebbe dip - som jeg kommer tilbake til.
Sultanen av Oman hadde sitt eget flyvåpen, Sultan of Oman's Air Force, med sin Omani Royal Flight og der var det en VC10
De forente arabiske emirater hadde en tilsvarende.