VC-10

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Siden det ble litt snakk om VC-10 i julekalenderen, tenkte jeg at det kunne vært morsomt å se på noen andre VC-10ere som med et og annet unntak. EAAC var innom på statsbesøk.

Men vi begynner i sør på Jan Smuts i Johannesburg der Air Malawis standard 1103 tar ombord malawiske gjestearbeidere en gang på 70-tallet. Det var tett mellom malawierne i gullgruvene i Rand på den tida.
7Q-YKH_JNB.jpg


Denne tanzanianske Super VC-10 gikk i rute fra Lusaka i sør til London i nord. Det er bare stilig...
5H-MOG.jpg


5H-MMT.jpg


Nord til Kenya - tatt på Heathrow
5Y-ADA.jpg


East African var som SAS et selskap som ble drevet av tre land. Man vet alltid hvilket land flyet er registrert i ved å se på flaggene i halen. Flagget til registerlandet er alltid øverst.
5Y-ADA.jpg


Så vestover til Uganda. Vi begynner med flyet som forulykket i Addis Ababa i april 1972.
5X-UVA.jpg


5X-UVJ.jpg


Samtidig med at Biafra-krigen pågikk fløy disse lekre maskinene fra Lagos i samarbeid med BOAC...

5N-ABD.jpg


G-ARVC.jpg


Litt lenger vest langs Gullkysten, nå Ghana, fant man denne lekkerbisken. I første og andre tapning.

9G-ABO.jpg


9G-ABO_lhr.jpg


Andre tapning har en kenyaner og en Gulf Air i bakgrunnen. Det var tider da fly lagde lyd :old:up:
 
Flotte bilder. Misunner deg nesten litt på hvor mye du har sett og fått med deg!
 
Så en VC 10 på osl for et par år siden. Aldri hørt noe så høylydt fly på gardermoen i nyere tid...
 
Hvorfor var VC-10 så hyppig brukt av afrikanske operatører?

Hyppig og hyppig, Polaris... Vi snakker her om fire selskaper og 10 fly, men når vi ser på at det var omtrent cirka akkurat 54 som ble bygd...

Flyet var spesialdesignet for hot-and-high operasjoner fra afrikanske flyplasser. Jan Smuts lå på 1694 moh (ORTIA ligger der nå - pussig hvordan man skifter regimer og bygger nye flyplasser...), Embakasi (NBO) er 70 m lavere på 1624 moh, Chileka (hovedbasen til QM) er lavere på 779 m, Lusaka ligger på 1152 moh, Entebbe på 1153 moh - med utflyging over Lake Victoria med den berømte Entebbe dip.

Accra og Lagos ligger begge rund 50 moh så i praksis er lufta der tjukk som huet til Good Old Gammel Nok.
 
Så en VC 10 på osl for et par år siden. Aldri hørt noe så høylydt fly på gardermoen i nyere tid...

Hvordan definerer du egentlig nyere tid, Motard? ;) Jeg er vokst opp med VC-10 og telefoni, glødelampe og turbinmotorer - og jeg definerer meg selv som en del av den nyere tid... :old:drunk:;)
 
Last edited:
Flotte bilder. Misunner deg nesten litt på hvor mye du har sett og fått med deg!

Vel, jeg kan si det samme om det du har fått med deg i Karibien, imm. Alle lever kjedelige liv i egne øyne fordi de har vært på dem hele veien. Det er alle andre som har det spennende.

Det sier dem alle sammen!:up:
 
Utrolig mange pene historiske bilder du leverer her. Nermeste jeg var VC-10 var vel en IL-62 sist sommer:D Men orginalen er utrolig vakker, takk for at du deler bilder med oss.
 
Interessante bilder :-) Blir flyene fortsatt brukt som transportfly av Royal Air Force?

Ja det mener jeg at de gjør. Og hvis jeg ikke tar riv ruskende feil har de vært innom både(?) SVG og OSL i løpet av det siste året (eller to).
 
Flotte bilder og gode forklaringer KOG. Dette bekrefter at VC10 er blant de vakreste og mest interessante trafikkfly som er bygd. Utrolig hva slags karriere de få maskinene som ble bygd hadde med trygg og stabil trafikk over store deler av verden.
En liten korreksjon: Typebetegnelsen er ikke VC-10 men VC10 (dette fant jeg selv ut i etterkant av å ha leget mitt eget nick på scanair i sin tid).
Den detaljen du fortalte om East African og flaggplasseringen var ny for meg, sløvt å ikke ha lagt merke til dette selv.
For de av dere som vil lese og lære mer om VC10, kan jeg anbefale følgende link:

http://www.vc10.net/

Takk for fin lesning i starten på helgen

:fly

PS: Om noen har noen kontakter i RAF som kunne gjøre det mulig å få en liten tur med denne flotte fuglen før den snart pensjoneres for godt, så gi beskjed. Undertegnede stiller på kort varsel ;)
 
Jeg googlet Entebbe dip, uten at det ga noen resultater. En forklaring av begrepet hadde vært velkommen.

Jeg var akkurat på vei til å Google det jeg også. Venter på svar fra KOG.
Veldig artig lesning dette!
 
VC10 er en meget hurtig maskin også. Correct me if I am wrong, men jeg har hørt at det er/var den nest raskeste airlineren etter Concorde!?

Vi har hatt den en del ganger på besøk på Evenes, i forbindelse med diverse vinterøvelser. Men spesielt glad i vinter, og islagte rullebaner er den ikke.
 
Det er vel Trident som har andreplassen etter Concorde av vestlige passasjerfly, og Tridenten har fremdeles rekorden mellom Paris og London (i følge Neil Trident Lomax)
 
Back
Top