VC-10

Convair 990 Coronado var jo også rimelig rask. Mener å ha lest at dette var det raskeste subsoniske flyet. Men det er mulig jeg tar feil og VC10 var raskere.

Jeg er helt ukjent med VC10, og har aldri sett en, annet enn på bilde.
Det som slår meg er at den har hele 4 motorer bak, og lurer da på hvordan de løser det om flyet skal med få eller inngen passasjerer/last. Skulle tro de må fylle halve Sahara inn i fremre lasterom for å få dette i balanse.
Noen som har noen kunnskap eller erfaringer akkurat på det?

Veldig flotte maskiner disse her VC 10. Liker dem godt jeg, men tror dem bråker en del ja pga motorene. Flotte maskiner

Det var stort sett britiske selskaper som brukte VC10 (VC-10 har helt rett i at det slik Vickers Commercial 10 forkortes - mea culpa). Det innebærer at det er selskaper som enten samarbeidet med BOAC eller som BOAC hadde eierinteresser i. Men også bristiske vassalstater brukte VC10 til å frakte emiren.

De afrikanske selskapene som brukte VC10 faller alle i den kategorien, med Air Malawi som unntaket. Der var det det opprinnelige moderselskapet som samarbeidet med BOAC.

Vi beveger oss nå over til Midt-Østen og der kjøpte BOAC i 1951 kontrollen over Gulg Aviation som etterhvert ble Gulf Air. Oman Emiri Flight brukte også VC10 og på 60- og 70-tallet var både RAF og SAS tungt involvert som "rådgivere" i forbindelse med Dhofar-opprøret.

Først noen gamle Gulf Air-bilder. Fæle farger, men dog...
G-ARVJ-GF.jpg

Se på bakkeutstyret på disse her. BOAC/BA er helt tydelig samarbeidspartneren.
G-ARVG.jpg

G-ARVC-GF.jpg

Så Golden Falcon-fargene til Gulf Air. Denne er stilig. Dette er forøvrig BOACs G-ARVI (c/n 811 og det 12. flyet som ble bygget, det 9. som faktisk fløy). 7.8.1971 fløy den BA052 LUN-EBB-FRA-LHR og da fikk LN-KOG oppleved Entebbe dip - som jeg kommer tilbake til.
A40-VI.jpg

Sultanen av Oman hadde sitt eget flyvåpen, Sultan of Oman's Air Force, med sin Omani Royal Flight og der var det en VC10
A40-AB.jpg

De forente arabiske emirater hadde en tilsvarende.
G-ARVF.jpg

Det andre britiske selskapet som brukte VC10 var British United Airways. Selskapet ble i 1970 kjøpt opp av Caledonian Airways og sammen ble de Caledonian/BUA og til slutt British Caledonian (BCal).

Først BUA
G-ASIX.jpg

G-ASIW.jpg

G-ASIW2.jpg

Så Caledonian/BUA
G-ASIX_CALBUA.jpg

Dette er for øvrig den aller første
G-ARTA.jpg

Og til slutt BCal
G-ASIX_BCAL.jpg

Hva er forskjellen mellom standard og super utgaven?

Den store forskjellen er at Super VC10 var et større fly enn Standard VC10, men med dårligere rekkevidde. En plugg foran vingen og en bak gjorde Super'n 3,96 m (eller i fot - siden dette er et erkebritisk fly - 13 ft). MTOW var 23 000 pund (ca 10,5 tonn) høyere og det var plass til inntil 23 flere pax. Men der Standarden hadde en rekkevidde på 5 500 mil (så kan alle gjette seg til hvilke mil), hadde Super'n knappe 4 720.

Super VC10 er et resultat av at ledelsen i BOAC (og tilsvarende i BEA) på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet var en studie i "ineptness". De var muligens ikke korrupte, men totalt inkompetente fjompenisser av noen statlig oppnevnte byråkrater med vidsyn som en blind grevling. De insisterte på fly som var så tilpasset sine behov ett sted (Afrika-rutene) at flyene ikke kunne brukes andre steder. De var ulønnsomme over Atlanteren og derfor kom Super VC10 med flere seter og en rekkevidde til å nå østkysten av USA.

De statlige selskapene BOAC og BEA vaklet seg fram og tilbake i flybestillinger på denne tida og da de britiske fabrikkene endelig fikk en spesifikasjon de kunne bygge etter, var det helt feil og "så går vi heller til Boeing for de har flyene vi trenger".

Her ser man egentlig veldig godt forksjell på Standard (øverst) og Super (nederst)

G-ARVJ.jpg

G-ASGA.jpg

På standardvarianten er døra til bakre kabin foran vingen, mens den er foran motorene på super'n. Man ser også tydelig lengdeforskjellen.

Last edited:
Jeg googlet Entebbe dip, uten at det ga noen resultater. En forklaring av begrepet hadde vært velkommen.

Vel, det er ikke alltid internett gir svaret. Noen ganger er faktisk bøker (disse merkelige tingene laget av papir og papp som står i hyller, de finnes i biblioteker :headbang:old) mer verd. Når det er sagt er ikke "Entebbe dip" et offisielt navn på fenomenet, men det skjer der - hver kveld faktisk. Det er omskrevet i Airways flere ganger, men aldri i Airliner World - logisk nok blir da sistnevnte et dårlig valg. :colgate:

Fenomenet er enkelt: Lufta over land kjøles ned raskere enn lufta over vann. Derfor er lufta over land tykkere enn lufta over vann. Så når et fly tar av fra Entebbe og utover Lake Victoria får det et veldig merkbart fall - eller dip - mot vannoverflaten før det stiger igjen. Og vi er høyt her på 1 153 moh som vel er høyere enn noen flyplasser her på berget.

Mine gode venn Malcolm McCrow har en egen side om Entebbe.

Flotte bilder igjen KOG og mye fin info.
I mine øyne var VC10 flottest i fargene til BCal og Golden Falcon til Gulf Air.

Back