Heisan Paeaninja!
Hvor mye brukes hjulbremsene i forhold til reverse thrust ved landing?
Som
flappflapp nevner saa vil dette variere, men under "normal" bremsing, d.v.s. bruk av (power) reverse thrust etter touchdown til ca. 60 kts, vil hjulbremsene utgjoere rundt 80% av det totale arbeidet.
Reverse thrust er veldig effektiv ved hoey hastighet og paa dette punktet vil de utgjoere mer av bremse effekten, men ettersom hastigheten avtar vil ogsaa effekten av reverse thrust avta og bremsene maa jobbe mer og mer.
Et high-bypass thrust reverser system vil kun gi mellom 20-30% av indikert thrust. De fleste systemene reverserer bare bypass air (70-80%) og du kan bare snu denne luften rundt 45 grader i forhold til fartsretningen. Trekker du fra core thrust, som virker i motsatt retning d.v.s. framover, og tar du horisontal komponenten (cosine) av bypass thrust vil du fort se hvor lite dette utgjoer.
Til slutt saa kan det ogsaa nevnes at selv om spoilere ser inponerende ut der de spretter opp ved landing, men effekten av disse paa aerodynamisk bremsing er ikke saa stor. De hjelper aa ta bort loeftet fra vingene, men effekten av disse hjelper ogsaa aa presse flyet ned ved stoerre hastighet og oeker normalkraften paa hjulene for bedre kontakt med rullebanen.
Saa reverse thrust er godt aa ha og boer brukes ved hoeye hastigheter, spesielt ved glatte baner som
flappflapp ogsaa nevner, men hjulbremsene maa stort sett gjoere mesteparten av bremse jobben...
Dag