Våpensmugling i Il-76...

Jumper G5

ScanFlyer Gold
Våpensmugling i Il-76...

...er forsåvidt ingen nyhet. Men Dagbladet.no melder at en Il-76 som måtte ned etter fuel i Thailand hadde med seg 35 tonn våpen som skulle til Pakistan. Når opprinnelseslandet i tillegg er Nord-Korea, ville det vært interessant å vite om destinasjonen virkelig var Pakistan, eller om flyet ville ha tatt turen oppom de mer lugubre delene av landet...

Re: Våpensmugling i Il-76...

Nødlanding for å fylle bensin står det i Dagbladet. Hvorfor i all verden fyller man ikke nok drivstoff når man er ute i et slik ærend?

Nødlanding for å fylle bensin står det i Dagbladet. Hvorfor i all verden fyller man ikke nok drivstoff når man er ute i et slik ærend?

Fly av denne typen slurper i seg Jet A1 og ikke bensin. Rett skal være rett.

Årsak til at det ikke er "nok" drivstoff med kan ha med avgangsvekt, maks vekt eller drivstoffkapasitet å gjøre. Mellomlandingen kan også ha vært planlagt.

Lord of war ja, det første jeg tenkte på nesten når jeg leste dette, meget bra film synes jeg btw :)

Lord of war ja, det første jeg tenkte på nesten når jeg leste dette, meget bra film synes jeg btw :)

Bra film, trist tema.

For å si det som en fyr pent summerte det opp en gang: flyene som flyr masse grøntfor og blomster ferskt fra ymse steder rundt ekvator til oss rike flyr ikke tomme ned dit.

-A

Eierstrukturen og forhistorien til flyet er temmelig brokete:

Flyet var tidligere registert hos selskapet East Wing i Kasakstan men ble solgt til selskapet Beibarys i vår og solgt videre til Air West Georgia nå i oktober.
Dette selskapet er registrert i Batumi, Georgia men hovedkontoret er fysisk plassert i Ukraina.

Flyet var leaset til det ukrainske selskapet SP Transporting Limited. De hadde igjen leid ut flyet til SP Trading Limited som er registrert på New Zealand.

Kilde: www.abs-cbnnews.com/mystery-over-origins-seized-n-korea-plane

Back