Vannlekkasje fra toalettet..

Glenn

ScanFlyer Gold
Hei.

Oppdaget på min flight fra til OSL-BDU (DY392) at det lakk veldig fra vasken på toalettet. Sa i fra til flyvertinnen da jeg gikk ut fra toalettet, da jeg så vannet på gulvet. Dette var hun klar over, men takket likevel for at jeg sa ifra.

Merket etterhvert som folk hadde vært på toalettet at det begynte å komme vann fra toalettdøra inn ut i kabinen på gulvet. Jeg la merke til dette siden jeg satt på en av de fremste seteradene.

Synes det er litt alvorlig at dette ikke blir tatt seriøst.

Virker som LN-KKS er lappet her og der.. Og det mangler tydeligvis noen steder!
 
Siden hun sa hun var "klar" over det,var det sikkert ikke første turen at dette hadde vært problemet.

Årsaken til at det kanskje ble flere turer uten reperasjon, kan vel være den elendige punktligheten fra før av, og at de dermed ikke velger å sette dette på bakken for reperasjon før til kvelden/natta når fly-slingen for dagen er ferdig.

Velger bestemt å tro at det ikke har med kostnader å gjøre, men igjen, snarere for å holde flyet gående lengst mulig.

Hvor smart det er mot passasjerer som bevitner det her, er vel en annen diskusjon
 
Var også flere passasjerer som reagerte på dette.
Synes de iallefall kunne ha tørket gulvet der inne, men lot det bare være..
 
Hva hadde du valgt. Bli stående på grunn av "snag" eller akseptere at det rant litt vann fra servanten på flyet?

Jeg tror jeg vet hva jeg ville valgt;)

Derimot kan det jo sikkert for noen virke lite sanitært når dette skjer, men lekker det vann fra toalettet, er det 100% rent vann!

LN-KKS skal sikkert under lupen for diverse feil når jule rushet har lagt seg i morgen.
 
Jeg synes det er betenkelig, at de kjører flyene sine så hardt at de ikke kan ta ut ett fly for å fikse sånt. Dessuten er det dårlig reklame å fly rundt med et lekk toalett.

Og som TS sier, så kunne de i det minste tørket gulvet.
 
Det sanitære er en ting, men det kan også føre til korrosjon i områder under gulvet. Det er vanlig å finne store korrosjonsskader rundt toalettene når maskinene er til heavysjekker. Det er ikke farlig å fly med, men må gjøres noe med med jevne mellomrom.
 
Så vidt jeg så ble dette ikke gjort. Det burde dessuten blitt gjort med en gang jeg sa ifra.

MartinL: Altså, 4 cm var det da ikke. Men det var nok til at det rant bortover gulvet når vi fløy.

Jeg stiller meg undrene til at de i det minste kunne stengt dette toalettet da den flyvertinnen jeg snakket med visste om det.
 
Så vidt jeg så ble dette ikke gjort. Det burde dessuten blitt gjort med en gang jeg sa ifra.

MartinL: Altså, 4 cm var det da ikke. Men det var nok til at det rant bortover gulvet når vi fløy.

Jeg stiller meg undrene til at de i det minste kunne stengt dette toalettet da den flyvertinnen jeg snakket med visste om det.


Hvis det ikke er mulig å stenge vanntilførselen til servantene så vil vel eventuelt en stengt tilførsel også gjelde for samtlige toaletter?

Det er ikke bra at vannet flyter, men jeg ville tro at det her er flere sider av saken som her ikke er belyst.

Men jeg skal si meg enig i at det tar seg dårlig ut!
 
Jeg synes det er betenkelig, at de kjører flyene sine så hardt at de ikke kan ta ut ett fly for å fikse sånt..

I julerushet med smekk fulle fly kombinert med problemene i Europa tror jeg hverken DY eller andre har mye ledig kapasitet.

Uten at vi kjenner historien her kan det også være at lekkasjen ble oppdaget samme dag/samme tur, og at man har valgt å la flyet gå ferdig i produksjon den dagen, evt. at de har endret planene slik at det ender i SVG eller på OSL (eller hvor de nå kan fikse det). Det jeg er sikker på er at de har vurdert om dette er trygt eller ikke, og siden flyet er/var i luften er det nok helt sikkert ikke til fare for passasjerer eller fly.
 
Derimot kan det jo sikkert for noen virke lite sanitært når dette skjer, men lekker det vann fra toalettet, er det 100% rent vann!

Bare vær klar over at hvis det lekker fra selve toalettet på en 300, så er det garantert ikke rent vann. I en 300, 400 og 500 maskin flusher du med.....bimmelim og bommelom og iduflight. :old
Men nå var den vel fra vasken det lakk her da..
 
Trygt var det nok, men det er jo ikke noe særlig for passasjerene å oppleve dette. Håper de retter opp dette as soon as possible, det er vel en liten sak å fikse.

Ser forøvrig ut som flyet er i full trafikk ennå.

Mye som skjer med LN-KKS fortiden! :rolleyes:

Hm, ja. De snudde vel på en tur til VNO for noen dager siden. Aner ikke årsaken.
 
Last edited:
Det sanitære er en ting, men det kan også føre til korrosjon i områder under gulvet. Det er vanlig å finne store korrosjonsskader rundt toalettene når maskinene er til heavysjekker. Det er ikke farlig å fly med, men må gjøres noe med med jevne mellomrom.

Hvordan stiller dette seg i forhold til hele Kapton-debatten, eller er ikke dette i bruk lengre?

-A
 
Har opplevd noe av det samme ombord i en av SAS sine 330, hvor det oppstod en lekkasje på det ene business toalettet et eller annet sted. Men til forskjell fra her så illte det flere besetningsmedlemmer til for å stoppe lekasjen og for å tørke opp vannet.

Men så koster billettene litt mer også :p
 
Hvordan stiller dette seg i forhold til hele Kapton-debatten, eller er ikke dette i bruk lengre?

-A

Det brukes fortsatt av Airbus, men Boeing sluttet i 1993.

* Lockheed L-1011s
* Douglas MD-80s and MD-11s
* Boeing 727s, as well as early 737s, 747s, 757s and 767s. Boeing stopped using Kapton in 1993.
* French manufacturer Airbus confirms that it uses Kapton in the pressurized areas of its aircraft (such as the passenger cabin) and a Teflon-coated Kapton in the unpressurized areas.

http://www.newschannel5.com/Global/story.asp?S=8221414
 
Back
Top