Vann dyrere enn øl..

Re: Vann dyrere enn øl..

I Danmark er da øl billigere enn melk :)

Men, spøk til side, KObro mener at "monopolet" er av hensyn til de reisende???

Jeg reiser en del over OSL, ikke pokker om jeg støtter dette "monopolet" :angry:

Huff, ja, det er egentlig ublu priser. Baguett, hva koster det i normal pris, pluss drikke?
Ja til Kiwi på OSL...

I forhold til prisnivået på kiosker i byen (Oslo) synes jeg ikke påslaget er spesielt stort på OSL. Finnes land hvor dette påslaget er langt verre. En øl på flyplassen i Sofia koster f.eks. minst tre ganger så mye som inne i byen.

Nå mener jeg det i anbudskonkurransen heter seg at det ikke skal være premium/flyplasstillegg(Tanum kan ikke ta mer for en bok på OSL enn de gjør andre steder, f.eks), men at prisnivået skal ligge på sammenlignbare steders nivå. Ja - vann/brus er dyrt i kiosk - men det er det overalt.

Etter at Narvesen (nå er det vel bare Peppes de har igjen og det er i ankomst) forsvant ble småting som kioskvarer og vann 1-2 kr dyrere over natta, andre dyrere ting ble opp 10 kr. Hvor fair den anbudsrunden fungerer vet jeg ikke (det går mange rykter som jeg ikke vet stemmer så jeg vil ikke gå inn i det). Men det er noe muffens når SSP har kontroll over så å si alt.

Folk klager over høye bensinpriser, men når de er på bensinstasjonen tar de gjerne med seg en vannflaske som per liter koster tre ganger så mye som bensinen, uten å stille spørsmål ved det.

Er det OSL som tar så dyr leie som gjør at prisene er så høy? Har vanskelig for å tro at det er butikkene selv som skrur opp prisene. Jeg har lenge reagert på de høye prisene på Gardermoen, de ligger langt over andre flyplasser i Norge på de fleste varene.

Er det OSL som tar så dyr leie som gjør at prisene er så høy? Har vanskelig for å tro at det er butikkene selv som skrur opp prisene. Jeg har lenge reagert på de høye prisene på Gardermoen, de ligger langt over andre flyplasser i Norge på de fleste varene.

Leien på OSL er svindyr. Itillegg så tar de seg godt betalt av de selskapene som får lov til å opprette monopol der. F.eks må DnBNOR ut med store summer i leie og avgifter til OSL for å få være den som driver bank på OSL. Nordea hadde tidligere kontrakten, men tapte den gjennom en anbudskonkuranse i fjor

Slike priser kan de tillate seg og ta så lenge det er forbudt og ta med seg flytende væske gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg tar med en tomflaske og fyller den opp på toalettet, og jeg ser mange andre også gjør det samme.

Faar meg til aa like flyplasser som DEN, MSP og SEA der kjedeleietakerne paalegges aa ha samme pris paa sine utsalgssteder paa flyplassen som andre steder. Norske flyplasser vil aapenbart bare selge sprit, tobakk og parfyme billig, resten soerger Avinor for blir grisedyrt

Faar meg til aa like flyplasser som DEN, MSP og SEA der kjedeleietakerne paalegges aa ha samme pris paa sine utsalgssteder paa flyplassen som andre steder. Norske flyplasser vil aapenbart bare selge sprit, tobakk og parfyme billig, resten soerger Avinor for blir grisedyrt

Men nå trenger vel ikke disse amerikanske flyplassene å bedre kryssubsidiering av 80% av landets resterende flyplasser?

Men nå trenger vel ikke disse amerikanske flyplassene å bedre kryssubsidiering av 80% av landets resterende flyplasser?

Ja, det er klart en forskjell. Det maa vaere business for at man skal sette opp en flyplass i dette landet. Det foerer til at man av og til maa kjoere noen timer for aa komme seg til en flyplass. Det er jo uhoert i nord Norge :rolleyes:

Faar meg til aa like flyplasser som DEN, MSP og SEA der kjedeleietakerne paalegges aa ha samme pris paa sine utsalgssteder paa flyplassen som andre steder.
Kjedeleietakere er pålagt det på OSL også - til tross for at OSL tar skyhøy leie inkl. et omsetningsbasert element...

Kjedeleietakere er pålagt det på OSL også - til tross for at OSL tar skyhøy leie inkl. et omsetningsbasert element...

Hvilke kjeder er det utenfor OSL som tar 25 spenn for en flaske vann??

Jeg husker en episode fra da vi opererte fra FBU. SAS delte ut ubegrenset med aviser til de reisende. De hadde egne avtaler med avishusene. Narvesen protesterte, og truet med å avslutte sin tilstedeværelse på flyplassen. Narvesen betalte den gang 1 million NOK pr. kvadratmeter i leie i året, og mente at SAS var en transportør og ikke en nyhetsformidler. SAS måtte innføre en begrensning på kun EN avis pr. reisende, noe som førte til endel problemer mellom gatepersonell og pax. Den gang fikk SAS rabatt på avisene, nå må de vel nærmest betale vanlig pris, og begrenser seg til 3 norske aviser.

Jeg tror ikke det er blitt billigere på OSL. Eierne ser vel heller på terminalen som et utmerket shoppingsenter hadde det ikke vært for "de hersens flyene".

Jeg tror ikke det er blitt billigere på OSL. Eierne ser vel heller på terminalen som et utmerket shoppingsenter hadde det ikke vært for "de hersens flyene".

Jeg var med på en spørreundersøkelse for Gallup forrige uke og der stod Oslo Lufthavn Gardermoen listet opp under Kjøpesentre i Akershus....og det er faktisk ikke kødd:rolleyes:

Back