Value Alliance - Asiatisk lavprisallianse

Someone

Moderator
Medlem
Åtte asiatiske/australske lavpris selskap annonserte nylig at de går inn i en ny allianse, ikke helt ulikt de klassiske alliansene, da de nå skal kunne tilby transfer og sammenhengende billetter. Forstår jeg det rett så vil de ikke behøve koordinere produktene, men et nytt IT system gjør det mulig og mikse mellom ymse billetter og tilleggstjenester.

Flyselskapene som er med er: Tigerair Australia (Australia), Scoot (Singapore), Tigerair (Singapore), Cebu Pacific (Fillipinene), Cebgo (Fillipinene), Vanilla Air (Japan), NokAir (Thailand), NokScoot (Thailand)

http://australianaviation.com.au/20...oins-new-pan-asian-low-cost-carrier-alliance/
Eight of Asia’s low cost carriers, including Virgin Australia-owned budget subsidiary Tigerair Australia, have broken new ground in the no-frills sector, forging an LCC alliance aimed at giving members a significant boost in network spread and lifting their ability to increase revenue. Announced in Singapore today (Monday) and known as the Value Alliance, it is the world’s first pan-regional LCC alliance. Along with Tigerair Australia, members are Cebu Pacific from the Philippines plus Cebu Pacific subsidiary Cebgo, Korea’s Jeju Air, Thailand’s Nok Air and NokScoot, Singapore budget long-haul subsidiary Scoot, Tigerair Singapore and Japan’s Vanilla Air, owned by All Nippon Airways.

Endel av disse har jo alt systemer på dette, blant annet tilbyr jo de Singapore Airlines eide selskapene Scoot og Tigerair alt transfer og gjennomgående billetter med morselskapet.

Så er spørsmålet om dette vil bre seg om og slike masse-samarbeid vil dukke opp, eller om man heller vil se bilaterale begrensede samarbeid ala det Norwegian og Ryanair er i snakk om

Det er kanskje også verdt og merke seg at de tre store LCC selskapene og alle deres datterselskaper, AirAsia, Jetstar og Lionair ikke er med her
 
Åtte asiatiske/australske lavpris selskap annonserte nylig at de går inn i en ny allianse, ikke helt ulikt de klassiske alliansene, da de nå skal kunne tilby transfer og sammenhengende billetter. Forstår jeg det rett så vil de ikke behøve koordinere produktene, men et nytt IT system gjør det mulig og mikse mellom ymse billetter og tilleggstjenester.

IT Systemet ser ut til aa vare basert paa Air Black Box (ABB) et UK basert firma som ser ut til aa ha utviklet noe de kaller Airport Comprehensive Engine [ACE] som via en Open Information Architecture lar:
- Flyplasser kombinere LCC Connections (en ny Interline Modell)
- Flyselskaper baade LCC og Netverk i kombinasjoner en ikke finner med dagens systemer
- Passasjerer kombinere selskaper i en enkelt bestilling (billett?)

Det ser ut man har utviklet en Web Basert loesning som benytter reservasjons systemene til inventar, mens kombinasjonene lages i Web Applikasjonen. En spennende utvikling.

Aer Lingus og JetBlue gjorde noe tilsvarende allerede i 2006 - hvor de lagde en link mellom sine Web Reservasjons systemer som gjorde det mulig aa kombinere de selskapers ruter med hverandre uten en mengde endringer i de bakenforliggende systemene.
 
Back
Top