Valg av flyselskaper og flyskrekk

. Det skal man overhodet ikke gjøre... Sorry, men jeg blir lei meg av å høre folk som ikke forstår flyskrekk og som anbefaler at man skal drikke det bort. Det er det dummeste man kan gjøre.

Slett ikke min idee. Har en venninne i Bergen som lider sterkt av flyskrekk, hun klarer ikke å fly uten at hun har vært en time eller to i baren først og fått innpå noen skarpe.
Hvis du er ekspert på slikt så kan du vel tenke deg at folk reagerer forskjellig og har forskjellige løsninger. Dette med noen drinker funker bra for den ene jeg kjenner med flyskrekk, og hun har svart belte..
 
Slett ikke min idee. Har en venninne i Bergen som lider sterkt av flyskrekk, hun klarer ikke å fly uten at hun har vært en time eller to i baren først og fått innpå noen skarpe.
Hvis du er ekspert på slikt så kan du vel tenke deg at folk reagerer forskjellig og har forskjellige løsninger. Dette med noen drinker funker bra for den ene jeg kjenner med flyskrekk, og hun har svart belte..

Det er helt klart at folk reagerer forskjellig. Det betyr allikevel ikke at det er lurt å komme med "anbefalinger" om å "bare" ta seg noen shots alkohol før en flyreise. Det er generelt å fraråde, å anbefale folk med flyskrekk å drikke alkohol før avreise. Og det løser iallefall ikke problemet :)
 
Alkohol har jeg ikke forsøkt, selv om jeg har nytt litt sjampis på mine siste flyvninger (da var jeg ikke i angstmodus). Men jeg har måttet få fine blå piller av legen for å klare å komme inn på et fly - disse brukes sjeldnere og sjeldnere. Det er vanskelig men viktig å jobbe med angsten - ikke drikke den bort eller la være å ta tak i den. -men funker det så er jobbet greit!:)
 
Last edited:
Det var heller ikke så heldigt dengang en SQ 747 prøvede at lette
fra en lukket startbane i TPE.....
 
Jeg liker bedre å høre om episoder enn å ikke vite. Det er vel ikke mange som ikke har gjort noen feil ...
 
Last edited:
Gutta, nå prøver jeg å være litt oppmuntrende her og ikke skremme livet av henne.
Jeg tror snarere at vi prøver at minde dig om, at heller ikke SQ er perfekt!
Det er mit indtryk, at Tornerose er meget åben og reflekteret omkring sin
flyskræk, og hun søger aktivt indsigt! Det tager jeg hatten af for :up: .
For the record: jeg har selv fløjet SQ - om end kun shorthaul - og ville
flyve med dem igen uden problemer. Det samme gælder i øvrigt TG.
 
Jeg liker bedre å føre om episoder enn å ikke vite. Det er vel ikke mange som ikke har gjort noen feil ...

Det er jeg helt enig i. Noe av det viktigste er da hvordan man reagerer på feil som blir gjort. Det er her det kan være store forskjeller på selskapene og dette er tildels også et kulturelt problem.
 
Nei jeg har god erfaring med KLM fra før jeg sluttet å fly, men det er det med at det står Air France på flyene. Ikke noe logisk, og bare hodet mitt som tuller. Men jeg må gi det litt tid før jeg tørr det. Lufthansa gikk greit selv med ulykken underselskapet de hadde, men det var fordi det ikke var et Lufthansa fly. Veldig mye er ulogisk med angst, men nå hvor jeg er mer nede på flyskrekk er det lettere.

Det her er jo hele essensen i enhver form for angst/fobi eller skrekk, man vet jo innerst inne at det her er helt tullete (no effence).

Jeg er helt med på at man kan synes det er en mindre god idé å sette seg inn i et stålrør eller enda bedre et "plastrør", som noen har festet vinger til, samt hekta på et passende antall forvokste hårfønere..

Men det er uansett kult at du prøver og tør og ikke minst at du setter ord på skrekken og stiller spørsmål som kan hjelpe deg med å takle skrekken!
 
Ikke så mye å si om sikkerhet i artikkelen, dog det underbygger det jeg gjerne sier om valg av flyselskap; velg asiatisk > europeisk > amerikansk. Slår aldri feil

Jeg vil si det har null med sikkerhet å gjøre og derfor lite relevant ift. temaet i denne tråden.
 
Neste tittel under hovedartikkelen, fra samme forfatter, sier vel sitt om seriøsiteten i dette; "Why lawn mowing is better than sex"! Forfatteren har tydligvis også hatt søvnproblemer på flyplassen i Port Harcourt, Nigeria (Takk for relevant og god info der:headbang) og må ha en utrolig flott gressklipper..?

Nuvel, flysikkerhetsstatistikk er så mangt, man kan selvsagt si at f.eks SAS og Widerøe har hatt noen ulykker og Norwegian ingen, men da hopper man glatt over det operasjonelle og episoder som Kjevik og Vigra. Man skal gjøre særdeles god research og ta med uendelig mange parametere for å kunne gi en vettug informasjon om et selskaps sikkerhet. Dessuten var vel denne artikkelen myntet mer på hva man får for pengene enn det flysikkerhetsmessige?
 
Nuvel, flysikkerhetsstatistikk er så mangt, man kan selvsagt si at f.eks SAS og Widerøe har hatt noen ulykker og Norwegian ingen, men da hopper man glatt over det operasjonelle og episoder som Kjevik og Vigra.?

Og Kittala???
 
Back
Top