Vært med på nødlanding? Del opplevelser!

FlyCarl

ScanFlyer Blue
Vært med på nødlanding? Del opplevelser!

I 2007 fløy jeg med Lufthansa fra Bangkok til Oslo via Frankfurt.

Mot landing alt for tidlig om morgenen med en 744 i Frankfurt merker jeg at det står ambulanser, brannbilder og andre biler med blinkende lamper i mørket langs HELE rullebanen. Landingen tok evig tid før vi trillet av banen mot et øde område av flyplassen. Jeg tenkte: "faen, er vi kapret eller noe sånn?". Ingenting hadde blitt annonsert.

Neida, etter kort tid kom kapteinen på speakern og fortalte på humoristisk vis med perfekt tysk-engelsk ala Allo Allo at ett hjul hadde punga, men det var fremdeles 15 igjen så nok vi hadde nok å ta av... ordrett: "zååå whatz zthere tø wårry ebaut? åf cårse exept gåing wizth the bus and not ze gate.."

Re: Vært med på nødlanding? Del opplevelser!

Spørgsmålet er, om det var en egentlig nødlanding du havde i FRA, for I
landede jo hvor I skulle, og 'kabinen' var ikke i nødlandingsmodus!
Jeg vil snarere kalde det for en 'scheduleret landing med ekstraudstyr' -
som en 'precaution'!

På dansk skelner man mellem 'nødlandinger' og 'sikkerhedslandinger';
og jeg har endnu ikke fundet en klar definition på forskellen! Dog vil
jeg mene, at en nødlanding er en akut her-og-nu-sag, hvorimod 'sikkerhedslandingen' er for 'en sikkerheds skyld!'

Jeg har i øvrigt selv haft en lignende oplevelse som du, men årsagen var
en anden. Kaptajnen havde forklaret, hvad der var galt, men heller
ikke vi blev forberedt på nødlanding. Men jeg må sige, at det var en dramatisk oplevelse!

Måske vil nogen forklare begreberne nærmere??

:fly

Tak, det var meget interessant læsning!:up:

Nu tror jeg ikke, at man kan tage fra passagererne, at de kan
opleve irregularitet under en flyvning som 'dramatisk!
Men der er desværre eksempler på, at de bliver hysteriske
selv ved mindre hændelser! Og med mobiltelefoner, sociale
medier o.s.v. bliver det jo rundkastet i løbet af ingen tid, og så
er dramaet på plads! Alt det kan psykologer og sociologer
skrive lange afhandlinger om!

Af gode grunde var der ingen, som skrev eller mailede noget
som helst, da jeg i 1979 var i en fuel scare på BA060 (G-AWNA, BAs
første B747), med routing NBO-ZRH-LHR. Det vil føre for vidt at
fortælle hele historien her, men kort fortalt var Kloten (ZRH)
lukket på grund af tæt tåge, og vi cirklede i en uendelighed -
sådan føltes det! Skipper forventede en opklaring og ville ned,
fordi der var payload til ZRH samt crew change.

Da kaptajnen langt om længe besluttede sig for at gå til LHR, var
næste problem ATC strejke over Frankrig, så vi cirklede videre
over Schweiz inden de franske militære flyveledere lukkede os
ind over det franske luftrum!
Da vi endelig kom over Frankrig begyndte kaptajnen at underholde
os med vores brændstofsituation - jeg havde tænkt tanken på det
tidspunkt, da jeg som luftfartsansat havde kendskab til Weight
& Balance!
Næste problem var, at vi skulle have et 'slot' i LHR i morgen-
myldretiden! Det talte Captain Barclay meget om den morgen,
næsten for meget, og på et tidspunkt sagde han " our fuel situation is getting desperate"!

De sidste tyve minutter var der dødstille i kabinen! Ingen panik, men
bare dødstille!

Jeg må tilstå, at jeg var bange/ræd en overgang, især fordi kaptajnen
virkede noget hektisk! Ja, selv en brite kan løbe tør for cool
understatements!

Men vi kom ind på lang finale til Heathrow og blev modtaget af
brandbiler og ambulancer!

Jeg oplevede situationen som dramatisk! Det var den måske også
en overgang!

Men det var aldrig en nødlanding, og vi kom hjem i hel tilstand!
Og dengang var der ingen, der følte trang til at hyle op
i medierne!

:fly

Last edited:

. Men det var aldrig en nødlanding, og vi kom hjem i hel tilstand!
Og dengang var der ingen, der følte trang til at hyle op
i medierne!

På de gamle jumboene er det nødsituasjoner hvis drivstoffet kommer under 8000 pund, eller 2000 per tank. Ved eventuel go-around kan pumpene gå tørre og motorene slukne.

Det var en B-707 som gikk tom for drivstoff ved JFK ca 25 år siden.
Jeg var på det flyet etter dem i køen for å lande. Vi sirklet og holdt i ca 90 minutter.
Hørte på radioen at de begynte å bli desperat. Fant ut senere at skipperen snakket ikke engelsk og han ba stadig co-piloten klarere Emergency, men isteden ba han om Prioritet og fikk det ikke, alle må vente på sin tur i styggværet.
Da den 707 en fra Colombia fikk klarering for approach var de ganske desperate men holdt seg så vidt i lufta.
Uten flight director eller autopilot kludret de opp innflygingen og måtte ta en go-around før landing, så begynte motorene å slukne en etter en. Da ble vi klarert for landing og det øyeblikket vi landet krasjet Avianca sin 707.
Hele flyplassen stoppet, men vi fikk taxe inn dit vi skulle.
Vi skyndte oss på kontoret og ringte til familien at det ikke var oss som gikk ned, vi var også en 4-motors Boeing.
Moralen på historien er å kunne engelsk når man skal på flytur, og ta med ekstra drivstoff når det er styggvær. :(

Joda, spenning og også moro. 20.07.79 : Skulle til KUL med SQ.. SQ fløy da SQ 049 CPH-ZRH-DXB-CMB-SIN.

Med DC 10-30. MEN denne dato i DC10-krisen da den ble satt på bakken, B 707-320B . 9V-BBA.

Alt Greit til CMB… Der sirklet de leeenge. Som allerede yngre flynerd forsto jeg at noe var gærnt siden jeg hadde vært to ganger tidligere på CMB, der er nesten ingen trafikk ( 1974 med Scanair DC 8-55 og 1977 NB 727-200 ). Også A-lappen på Kjeller som lærte meg mye..

Etter leenge, landet vi med ambulanser og brannbiler på begge sider.
Gikk bra, men tauet inn siden ingen styring på nesehjulet. Snakket med kapteinen som sa klart at ikke noe flyging den dagen. Hadde hatt problem med å få ut nesehjulet. Hjelp skulle komme fra SIN. Hans tid gikk ut.

SQ skulle gi oss husrom, men mye papir og styr og køer i immigration til Sri Lanka på den tiden. Ingen Priority på den tiden. Deretter buss til hotellet.
t.

Hadde hatt litt drinker med sidemannen min ( vi reiste ikke sammen ). Modig av lettere rus sa vi at dette gidder vi ikke. Absolutt ikke og stor oppfinnsomhet.

Sneik oss ut en sideutgang. Null security på den tiden. NULL, komma, NULL.
Visste at hotellet het Browns Beach ( ikke så langt unna, hadde bodd der et par år tidligere ).

Fant taxi og sa «Browns Beach, Singapore Air pays» . "Ok" sa sjåføren. ..

Men i jungelen før hotellet fikk han motorstopp ( taxier på den tiden !! ).
Jeg sa til svirebroren. No problem, la. Vet veien.

Ruslet videre og sjekket inn så ut i mitt gamle hotell.

Så ut i mitt kjente nabolag og hadde mye hjemmelaget «kokos.juice» med de innfødte. Var også tilbud om andre tobeinte damer også.:rolleyes:

Jeg sa ha det, jeg skal sove . Han ble igjen. Tidlig neste morgen ble alle vekket og hentet til flyplassen. Svirebroren ble igjen for å sove. Det greide han ikke.

MEN, MEN på flyplassen nytt problem. Jeg var ulovlig i landet, sneket meg inn. Men den veien jeg kom inn var fortsatt der. Vips inne..:lol:

Så dro vi med en 707, vet ikke hvilken om SQ hadde sendt en ??
Snipp, snapp, snute …

Last edited:

Nesten nødlanding:
Fløy som pax på en AA 727 fra LGA til DFW for mange år siden.
Fikk med egen rad ved nødutgang. Satt ved vinduet, hadde planlagt å sove på veien.
Hadde flydd fra Tel Aviv til JFK samme dagen (natta) og tatt drosje til LGA for å bomme klappsete til DFW.
Ble sendt baki og satt ved vinduet akkurat da vi begynte å rotere for avgang. Jævli smell rett utafor vinduet, deretter vibrasjoner og jeg tenkte faen, nå går det gærn't.
Etter noen sekunder begynte det å fosse fuel fra vingetippen og så det godt i vingelyset, ikke tvil om at noe var på ferde.
Vi klatret ut og etter noen minutter kom en flyger i uniform til meg og briefet på nødutgangen som jeg satt ved. (Han fløy passivt, men for AA, jeg jobbet i et annet bolag)
Etter 10 - 15 minutter til landet vi på JFK, lengre bane enn LGA.
Det var her jeg begynte så det var bare å hive seg i en drosje igjen og fyke til LGA for neste skyssen til DFW før all de andre pax fikk samme ide.

Problemet på 727en var et hovedhjul som hadde oppløst seg i fart og biter havnet i Nr. 1 motoren som ble skrudd av, deretter fuel dump og en slags nødlanding, men det var ikke særlig alvorlig. Ingen skjede skadd...

Lufthansa 747 toucher rumpa i runway ved takeoff Frankfurt – Tailstrike.

Vi hopper rett inn i flighten somewhere over Germany:

Etter en tidlig 06:00 start fra Oslo var jeg passe trett og hadde sovnet før boarding completed i Frankfurt.
En stund senere i lufta våkner jeg groggy; kabinen er rolig og alt virker normalt – helt frem til jeg ser opp på flight info skjermen:

Time since departure: 2:40 hrs
Distance from departure: 80 km

Hmm… dette går tregt mot Venezuela tenkte jeg og vinket på en flight attendant.
LH cutie: “you were sleeping so well, we did not want to wake you sir, but here’s what has happened:”

Baken på Jumboen hadde slått nedi ved avgang. Vi hadde så tatt noen low pass slik at bakken kunne speide etter skader
og lå nå i en lang holding loop over de tyske skoger for å dumpe fuel.

Imponert over mitt sovehjerte fikk jeg servert lunsj og tenkte; dette blir en lang dag.

Det ble en helt normal landing, selv om alle mulige kjøretøy sto standby ved avkjøring.
Vi fikk en remote stand, hotell og ny maskin til Caracas neste morgen.

Som på alle reiser er det menneskene som gjør opplevelsen spesiell, og disse to dagene ble intet unntak.

Under all ventingen i flyet/FRA ble jeg kjent med en Jordansk Sheik (?) som skulle på ekspedisjon i Amazonas med familien sin.
Han hadde vore der 20 år tidligere og ville nå ta med barna sine tilbake til junglen.

De hadde satt av én måned, lastet egen cargo pall med Zargeskasser og var klare for å besøke… wait for it... Cannibal Tribes! :)

Sheiken var en lystig mann som minnet meg om en blanding mellom David Attenborough og Julenissen.
Jeg ble invitert med til Puerto Ayacucho hvor de hadde leid båt, men takket pent nei – due to a prior commitment (right).

Håper den hvitkledde mannen fant det han lette etter i regnskogen, jeg hadde connection videre fra CCS samme ettermiddag.

Edvard

Back