Vad står flightnummren för??

OpelZafira

ScanFlyer Blue
Vad står flightnummren för??

Idag 10/6 har "Arlanda planen" LN-NOM, NOL,NOU,DYI,DYK haft flera olika konstiga flightnr.

Tex LN-NOM:
NAX8GH seen @ 2011-06-10 11:03 CET
NAX5QA seen @ 2011-06-10 09:29 CET
NAX7IJ seen @ 2011-06-10 07:55 CET

Någon som vet vad "Arlanda planen" varit ute på för flygturer??

Re: Vad står flightnummren för??

Det er noe flyverne finner på i baren om kvelden før de skal ut og fly.

Dette er helt normale flightnr, som du garantert vil se mye mere av i tiden fremover.

Det er vanlige ruteflyginger, og overhodet ingenting spesielt med dem.

Og det er ikke uvanlig, og kommer som sagt til å bli enda mere vanlig i tiden fremover.

Og det er ikke uvanlig, og kommer som sagt til å bli enda mere vanlig i tiden fremover.

Det vet jeg, men ikke trådstarteren. Derfor er det allminnelig høflighet å forklare hvorfor. Ikke bare si at det er heeeeelt normalt (som er feil).

Men til de som lurte: For å unngå sammenblandinger og misforståelser på radiosambandet, anbefaler Luftfartstilsynet flyselskapene å velge kallesignal med en kombinasjon av tall og bokstaver og å unngå flere enn tre siffer. Det er en del flere ting de skal passe på også, men det kan man lese om i lenken over.

Jaha! Men det finns ju ingen information om vad dessa är för flygningar och var de går.

Har inte sett några sådana här flightnr på de DY flygplan som flyger i Norge, Danmark & Finland. Endast i Sverige.

Det er oprindelig meget större
det er infört på flere selskaber
Lufthansa Easyjet o.s.v
BEMAERK ; at det er RANDOM computer generated callsigns (sometimes)
vilket gör det meget svaert for databaser som henviser till ett visst callsign
som tidligere var baseret på Flightnummer, (oftes)

direktivet kommer fra Eurocontroll :

http://www.eurocontrol.int/press-re...call-sign-similarity-rules-aircraft-operators

27/4 -2010 og har varet i drift et stykke tid

Ulf

Last edited:

Man bør være klar over at dette er callsign som brukes med ATC. Det er ikke samme flightnummer som fremkommer på blletter, infotavler i terminalen o.l.

Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler i farta, men huske at Lufthansa og Ryanair har slike alfanumeriske callsign som trådstarter spør om, men har andre flightnummer passajerer forholder seg til.

Jaha! Men det finns ju ingen information om vad dessa är för flygningar och var de går.

Har inte sett några sådana här flightnr på de DY flygplan som flyger i Norge, Danmark & Finland. Endast i Sverige.

Jo, de er i bruk i Norge også. NAX61P Værnes - OSL, for eksempel.

I dag går NAX8S fra Flesland til Praha, og kommer tilbake som NAX8S8.

Som Wig-wag sier, dette er kallesignalene som benyttes mellom fly og ATC, det som står på billetten og info-tavlene i terminalene er et helt annet.

Sign of the future.

Mvh,

- Og DY1035 fra EPWA kommer inn som NAX2V2 i "vårt" språk.

Mvh,

Hva med oss som følger med på data.flight da? Blir ikke enkelt og følge med på rutene flyet har flydd med sånne "rare" tall og bokstavkombinasjoner. Dy612 er jo velkjent, det er ikke NAX8S. Ikke for meg ihvertfall.

Hva med oss som følger med på data.flight da? Blir ikke enkelt og følge med på rutene flyet har flydd med sånne "rare" tall og bokstavkombinasjoner. Dy612 er jo velkjent, det er ikke NAX8S. Ikke for meg ihvertfall.
Det er vel omtrent det siste de tenker på, antar jeg..

For min del må jeg si jeg er veldig fornøyd med at Lufthansa har flydd med slike callsign i mange år, mye å fortrekke foran SAS7335 f.eks. 4 tall er for meget!

Vi har også benyttet dette i flere år nå. De fleste av våre har en viss sammenheng med commercial flight nr., gjerne et par av tallene. Fungerer fint, men vi opplever stadigvekk endel forvekslinger på radio. Både fra ATC og cockpit sin side.

Jeg kan også gi ett eksempel. Air Baltic har den samme praksis.

BTI182 fra Riga til Tromsø går på ATC språket BTI18S.

BTI181 fra Tromsø til Riga går på ATC språket BTI18L.

Så dette selskapet bruke også denne kombinasjonen bokstaver og tall.

If there is someone out there willing to help us keep Norwegian (and other) callsigns up to date I can give one person access to FR24 database. If your are interested please contact me on mike@flight24.com

Back