Uvanlige skyer

Polaris

Free Luigi
Kunne alltids sendt disse inn til storm.no / yr.no, men jeg veit for a fact at Scanair innehar en del folk som er litt kompetente innen meteorologi og skyer; kan noen forklare og navngi disse?

4967556236_cc3ea05b5e_z.jpg

4966951071_8fa36a8057_z.jpg

(Kan godt hende de er vanlig i andre deler av landet, de er iallefall ikke vanlige langs kysten i Troms etter min mening. For jeg har ikke sett sånne før! :p )

Nja, jeg har vært inne på tanken, men jeg synes disse var *enda* mindre i størrelse. Og mye mer transparent?

Har ikke peiling på navnet, men denne typen skyer var å se over østlandet for en liten tid tilbake. Samme kvelden/natten kom det et sabla uvær med lyn og torden:wow:

Cirrocumulus så mer likt ut ja :) De har jo faktisk undulaterende tendenser på det øverste bildet.

Cirrus-skyer er høye skyer (6500 meter og høyere), mens Alto-skyer er av det mellomliggende laget.

Stratus og cumulus er en betegnelse på formen på skyen, og kan også nevnes , mens alto og cirrus er en betegnelse på høydeskiktet de ligger i.

Også glemte jeg å nevne at
Nimbus-skyer (regnskyer) og Cumulonimbus (tordenskyer) er skyer som er vertikalt lange (fra bakkenivå og til høyt nivå)

MEH;
Cirrus har ingenting med fjærkre å gjøre, hehe, det er bare en av de fantastiske norske oversettelsene, skulle jeg tro. Alle skynavn har grunnlaget i det latinske språket.
Har sikkert blitt oversatt ut ifra utseende, for etter nærmere søk på cirrus, så skulle det visstnok stamme fra ordet "hårstrå".
Heller ingenting med fisk å gjøre, med "makrellskyer" (cirrucumulus).

Last edited:
Undulerende/undulaterende har ingen ting med føggeln å gjøre.

I geologien bruker vi undulerende (eller er det undulaterende? Nå ble jeg litt forvirra her! Hehe) om små bølgerifler med gitte egenskaper. Iflg. wikipedia kommer det engelske ordet undulate fra latinsk undulatus som igjen kommer fra undula som betydde "liten bølge" :)

Videre wikipediaering fortalte meg at undulaten på norsk har blitt kalt opp etter sitt latinske navn (Melopsittacus undulatus), og at det nok kommer av bølgemønsteret den har på vingene sine.

Dagens unøvendige, men interresante (?) fakta ;)

Last edited:
Morten: Det var ordet undaleterende jeg lurte på, ikke cirrus. Jeg kjenner til disse latinske navnene på skyer, men jeg er ikke så flink som f.eks en flygeleder jeg kjenner til å si at det er slik og det er sånn. Men takk uansett.

Polaris: Tusen takk, da har jeg lært noe nytt i dag også. BTW, sitter på en solfylt Langnes og nå er det jo så godt som skyfritt her!:cool:

Man lærer noe nytt hver dag, uansett om det er undulerende undulater eller cirrus'er :)
Takk til dere begge
Forresten sies det at cirrus er verdens raskeste sky, som beveger seg opptil 400km/t (i form av jet-strømmer)

Back