Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Re: Lang reise for Norwegian passasjerer

Passasjerer fra Oslo til Alta fikk en lang reise da flyet ikke kunne lande i Alta på grunn av dårlig vær. Etter at Alta ble overflydd gikk turen til Kiruna og derfra videre til Oslo. Passasjerene ble sendt opp til Alta med en senere maskin.

De skal være glad de fikk fly, og ikke "Buss for fly" som holdt på å skje for en del år siden...:D
 
Re: Lang reise for Norwegian-passasjerer

Tok i mot flyet i går når det kom fra Kiruna...virka som det var god stemning blant passasjerene.
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

Passasjerer med SAS 4434 fra Oslo til Alta, via Tromsø den 03/12 havnet i Rovaniemi. Her ble de lagt på hotell og skal transporteres til Alta i dag ca. kl. 13.

http://www.nrk.no/nordnytt/sas-fly-sendt-til-finland-1.11395713



Vidar

Dette er etter min mening en ikkesak. Været er for dårlig til å lande, og det skjer reltativt ofte i Nord-Norge på denne tiden av året. I Finland var været bedre, og der kunne de lande og alle passasjerene fikk hotell og forpleining. Det er vesentlig kortere fra Alta eller Tromsø til Rovanjemi enn en retur til Oslo ville vært, så jeg ekjønner ikke hva som er problemet?
 
Lang reise for SAS passasjerer

En kamerat var med flyet og han virket fornøyd. Ble innlosjert på "et nice" hotell i Rovanemi, men pga sen ankomst Rovanemi hadde crewet masker ut på tid så de krevdes 10t hvilke

Flyet, LN-TUM, skal straks gå fra Rovanemi som SK6300

Alta var stengt pga stormen der oppe

En av OSL-TOS flighter i går måtte returnere til OSL da de ikke kom seg ned i TOS
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

En av OSL-TOS flighter i går måtte returnere til OSL da de ikke kom seg ned i TOS

Det er vel riktig å si at det blåste litt her i Tromsø i går, og vinden kom fra vest (altså på tvers av rullebanen)...:)
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

Med slik METAR er det kanskje greit å ta livet med ro:
ENTC 032050Z 27042G54KT 6000 -SHSN VV028 01/M04 Q0982 TEMPO 0500 +SHSNGS VV004
ENAT 032150Z 26020G31KT 0800 SHSN VV008 M02/M03 Q0973 RMK WIND 700FT 23041G62KT
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

De kan jo passe på å hilse på julenissen i RVN.
Eller er det i Drøbak han bor? ;)
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

Dette er etter min mening en ikkesak. Været er for dårlig til å lande, og det skjer reltativt ofte i Nord-Norge på denne tiden av året. I Finland var været bedre, og der kunne de lande og alle passasjerene fikk hotell og forpleining. Det er vesentlig kortere fra Alta eller Tromsø til Rovanjemi enn en retur til Oslo ville vært, så jeg ekjønner ikke hva som er problemet?

Er vel ingen som har sagt at dette er noe problem...
Formidling av nyhetssak er da greit nok.
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

En venninne av meg var på en DY flight i går til TOS, og kunne melde om 19 m/s crosswind med mye høyere i kastene og en god del is på rullebanen... Jeg trodde det var omtrent grensa for hva en 737 kunne gjøre på en tørr og fin rullebane...? Det bumpet fælt, men de kom seg ned...
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Det blåste 40-50 kts crosswind i TOS i går, så 19 m/s stemmer nok.
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Jeg vet det, men at det var det når vedkommende landet en 737 og?

Det er mulig spørsmålet ditt var retorisk, men er ikke max crosswind 35 knop når det er god friksjon?
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

Dette er etter min mening en ikkesak. Været er for dårlig til å lande, og det skjer reltativt ofte i Nord-Norge på denne tiden av året. I Finland var været bedre, og der kunne de lande og alle passasjerene fikk hotell og forpleining. Det er vesentlig kortere fra Alta eller Tromsø til Rovanjemi enn en retur til Oslo ville vært, så jeg ekjønner ikke hva som er problemet?

Jeg har ikke på noen måte hevdet at det er et problem. Men det er nå blitt en mediesak og jeg har oppfattet dette forumet slik at her tar man opp det som skjer i luftfarten.

Skriver media om det er selvsagt noe å skrive om. Ellers hadde de vel ikke brukt spalteplass på det?



Vidar
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

Det er mulig spørsmålet ditt var retorisk, men er ikke max crosswind 35 knop når det er god friksjon?

34 knop for å være helt presis, og verdien minker med dårligere breaking action. Jeg var selv i nordafor tidligere i uka (ikke Tromsø, dog), men vi hadde det heldigvis ikke like ille. Vi måtte stå på rullebanen og vente noe inntil vinden løyet litt for å være innafor, og så kunne vi dra. Man skal ikke se bort i fra at det samme kan ha skjedd i Tromsø, at de har landet / tatt av i perioder hvor vinden midlertidig har avtatt noe. Jeg vil nesten gå ut fra det, da jeg ikke kjenner en sjel som ville "tatt sjansen" om verdiene oversteg max recommended crosswind component under slike forhold. :)
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

34 knop for å være helt presis, og verdien minker med dårligere breaking action.

Presis og presis fru blom, på en 800 så er det riktig. På en 300 kan man opp i 40 knop.
 
Re: Uvær i vinter-Norge gir omveier for passasjerene

34 knop for å være helt presis, og verdien minker med dårligere breaking action.

Nå er det vel forskjell i crosswind-limits i de forskjellige selskapene også. Vet om et selskap som har 33kt crosswind-limit på 738 (dry).

Denne DY-saken til NRK virker litt merkelig. Her prøver altså NRK å fortelle hvordan pilotene skulle agert i denne situasjonen. Det ligger jo en del faktorer til grunn når man tar en divertion-avgjørelse (fuel/vær/fremtidig værforhold/baneforhold/operasjonelle faktorer/kommer man seg av gårde igjen etter man har landet osv...).

Men kanskje NRK har rett, at pilotene glemte at det fantes en flyplass i Lakselv. Eller kanskje kapteinen hadde en sur eks der som han ikke ville treffe...hvem vet?
 
Re: Lang reise for SAS passasjerer

Jeg har ikke på noen måte hevdet at det er et problem. Men det er nå blitt en mediesak og jeg har oppfattet dette forumet slik at her tar man opp det som skjer i luftfarten.

Skriver media om det er selvsagt noe å skrive om. Ellers hadde de vel ikke brukt spalteplass på det?

Vidar

Det var ment som et hjertesukk mot media som skriver disse artikklene hvert år, akkurat som at dårlig vær og snø er noe nytt i et land hvor store deler av landet ligger over polarsirkelen.

Dersom det ble oppfattet annerledes beklager jeg det.
 
Back
Top