Utvidet loungetilbud fra Diners Club (evt. alternativer)

Re: Utvidet lounge tilbud fra Diners Club

Burde kanskje startet en tråd om alt her som ikke dreier seg om Diners Lounger, men svarer på spørsmål som er stilt her. For å ta det som er on-topic først. Loungene til Diners glimter til innimellom. I Dubai har en tilgang til en "ekte" First lounge hva gjelder mat og drikke. På LGW har de også tilgang til lounger som ser veldig bra ut, har ikke prøvd dem personlig.

Amex Platinum har forskjellige regler avhengig av hvilket land de er utstedt. Jeg har ett internasjonalt dollar kort, som utstedes av AMEX UK. I tillegg til at en får tilgang til AA sine lounger følger det med Prioritypass som gir gratis adgang for deg selv, 24 dollar pr gjest. (Prioritypass har ulike nivåer). Prisen er vel 550 dollar om jeg ikke husker feil. Andre fordelere er reiseforsikring som inkluderer leiebil, hyggelige priser på luksushoteller (men fortsatt dyrt), Goldcard i SPG, som i praksis gir det sen utsjekk, og hindrer at du får de verste rommene på hotellet. Når det gjelder inntektskrav så er det bare vås at Amex er veldig strenge, tror Platinum krevde ca 400 k nok pr år. Platinum og Centurion (Black) utstedes ikke i Norge. Mener Fokus Bank tilbyr internasjonalt Centurion til "Private Banking kunder". Tror du da må ha iallfall 5 mill i "lekepenger", mulig beløpet har økt. Sort titan koster 2500 dollar / Euro pr år. En annen måte å få Centurion på er å bruke ca 1 mill NOK på kortet pr år. Om du hadde hatt en slik "omsetning" på kortet ditt i Norge på et dollarkort, ville du betalt 30 000 kr i valutapåslag (påslaget er 3% istedet for 1,75% som f.eks diners opererer med.

Kreditten på Platinumkortet er latterlig dårlig, så det er stort sett bare fargen som er "premium". Brukersteder er sikkert bra i USA, men rimelig elendig i Europa.

Når det gjleder å betale for Diners for å få loungetilgang tror jeg offentlig ansatte fortsatt slipper unna med 75 kr/år. Synes ikke det er noen ille pris. Synes det er synd at Diners ikke tilbyr noe Premiumcard, noe de iallfall tidligere gjorde i Finland.

listeprisen for Amex Plat er 399 dollar, men det finnes mange rabattordninger.

Jeg ville ikke kjoept Amex Plat kun for aa faa loungetilgang. Du har adgang til alle Delta, US Airways og American Airlines med to gjester. Priority Pass er inkludert i noen land, men du maa betale for gjester. Jeg betaler ikke den featuren siden jeg bor i USA og har status, er ikke verdt det for meg.

Amex Platinum krever slett ikke hoey inntekt, ihvertfall ikke i USA, her er grensen 70K USD. Kredittgrensen er ikke daarlig, det er den hoeyeste kreditten jeg har. Denne justeres selvsagt etter inntektsnivaaet. Jeg har ikke hatt problemer med aa finne brukersteder som tar Amex rundt globen, Amex har 30 ganger stoerre markedsandel enn Diners selv om kortene kun er paa 3. plass, men det er jo ikke det som debatteres her.

Merk ogsaa at utenlandsgebyr og valutaprosentpaaslag forsvinner fra Amex Plat fra 1. mai

Amex Plat har utrolig mange flere fordeler som gjoer at kortet blir ett av de beste for folk som reiser mye.

Fins det noen muligheter for Nordboere å få et Amerikansk AmEx Plat da? Dollar kort funker strålende ettersom vesentlig av bruken foregår nettopp i USA

Fins det noen muligheter for Nordboere å få et Amerikansk AmEx Plat da? Dollar kort funker strålende ettersom vesentlig av bruken foregår nettopp i USA

Tror du kan glemme Amerikansk Amex uten social security nummer. Mulig det holder med amerikansk adresse. Mulig det også funker å først få et internasjonalt dollar card, også melde flytting til USA (gitt at du har amerikansk adresse å flytte til).

I norge koster diners kort omtrent det samme som vanlig "green card" fra AmEx, og i så måte faller AmEx rett igjennom. AmEx gold har congier service, dobbel årsavgift (ca 1400kr/året) og ellers ikke så mange fordeler her i norge. Ingen lounge tillgang.

Ansatte i staten slipper unna med 79kr/året for diners, men den avgiften plukkes opp av arbeidsgiver (såfremt man trenger kortet i tjenesten, og det gjør de fleste).

Jeg har selv brukt diners loungene mye, og selv om ikke alle er verdens beste så er det en verden av forskjell fra å sitte i venteområdene. Personlig mener jeg Diners er verdt årsavgiften.

Et siste premiumcard er jo Eurocard Plat. Der får man gratis tillgang på en håndfull (ganske få) lounger, og kan betale seg inn på PP lounger for 24GBP. Ingen særlig god deal med en årsavgift på 1650kr...

AmEx Plat gir jo nettopp fordeler ved reise innen USA mer enn noe annet, så enig med Tommy. Small Business-kortene koster vel det samme og har ca de samme fordelene, noen andre vilkår på deler av forsikringene, hvis jeg husker rett. Det er jo en måte hvis noen her driver amerikansk virksomhet.

Søk om International Amex Platinum Currency Card. Disse blir utstedt fra London, og du kan velge om du ønsker kort som bruker i $ eller £. Jeg søkte, fikk papirene, men sendte de aldri tilbake. Det er en stund siden, men prosessen var veldig grei. Man behøver ikke å være engelsk o.l. Dette er et kort som alle nasjonaliteter kan søke om. Robbiedeluxe på dette forum er mannen og spørre dersom du behøver mer info. Han kan sin AMEX.

http://www.americanexpress.com/lacidc/iccsite/american_express_card_benefits.shtml

P.s. Man behøver ikke 1 mill + for norsk Amex Gold. Jeg har dette uten og være på det nivået. Holder med solid bruk, og nøyaktig betaling av sine Amex-regninger på tiden.

Thomas

Back