Utstyr folk bruker

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Jeg vet det er en del av dere som sitter med radarbokser, så det kunne vært interessant å se hva folk bruker og hva slags erfaringer dere har gjort med det.

Jeg kan jo åpne:

Hardware:
Kinetic SBS-3
SSE 1090SJ mk 2 antenne

Software:
Basestation
FR24 Feed
SBS Active Display
Virtual Radar
SBSplotter1

Ca 30km vest for Gainesville, Georgia. T-KGVL1 på Flightradar24.com
http://fr24.com/33.04,-86.11/7

Dekker:
Mesteparten av Georgia og store deler av South Carolina, Tenessee og Alabama.

Rekkevidde:
ca 200nm

Kgvl.jpg

Har egentlig først i det siste begynt å bli 'avansert' med software. Det er jo enormt med trafikk som passerer dekningsfeltet og det er synd så lite er synlig på rsdaren. Flighter fra Skandinavia til/fra Cancun passerer innimellom rett over meg. Er også en del militært.

Last edited:
Hardware:
Airnav Radarbox
Watson Basestation - radar extender antenne

Software:
RadarBox 2010 -3.13
FR24 Feed
Teamviewer og VNC viewer for å
fjernstyre "radar PC"

T-ENKB2 på Flightradar24.com

Rekkevidde opp imot 200 NM, men pga noen "djevler i utstyret" kan dette droppe til 5nm av og til.

Teamviewer og VNC viewer for å
fjernstyre "radar PC"

Bruker selv GoToMyPC fra Citrix da kontroll-pc'en står litt utilgjengelig til ... Kan også styres fra ipad, og jeg har også jobb-pc'en koblet til dette. Nyttig, hvis man plutselig må et ærend i arbeidstiden .. ;)

Har også Teamviewer og VNC på Iphonen veldig kjekt for å sjekke radaren når en er ute.

Neste ut er Bodø-senderen som er en Kinetic SBS-1e, i drift i lang tid før jeg gikk "live". Den får signal fra en takmonternt antenne - MyDel BS1105. Den forsyner SBS'en gjennom en antenneforsterker, ELAD A12+BT-12, en del plassert nært antennen på taket, den andre delen ned med strømforsyning gjennom coax-en.

Utedelen har gitt meg en del jobb. Til tross for at den er plassert i en plastboks for værbeskyttelse, rustet den kraftig allerede etter ett år. jeg kjøpte derfor nytt sett, og da gikk jeg kraftigere til verks. Jeg tettet først metalldelen med båtsilikon, sprayet zinkspray på metallet, og utenpå der etter tre dager, svært nøyaktig gaffatape-coating. Det får holde mot Bodøvind fra vest med saltinnblanding :D

Posisjon er på forlenget senterlinje til 25, ca 3 km fra terskel. Selv om antennen er montert på mønet på huset, sliter jeg med kupert terreng mot nordvest og øst, og derfor kan signalene være variable. Og høyden over havet er ikke imponerende; 16 meter.

Jeg forer gjennom standard programvare, FR24 Feed. Ellers har jeg standard programvare som fulgte med, oppdaterer databasen for flymaskiner daglig, og irriterer meg grenseløst når jeg ikke finner flymaskinen vha ModeS-koden, sist i går da jeg hadde en argentiner - E0174B.

Hadde en Lufthansa A388 som nettopp meldte seg 540nm unna .. velger å tro at det var noe snag i transponderen hans .. ser han passerte 100-150nm nord for meg for en times tid siden .. Ellers er 'rekorden' 210nm siden jeg installerte SBSplotter .. en Sunwing-charter, posisjon ved kysten, nær Savannah.

Jeg har en boks stående. Det er en Kinetic SBS-1 med medfølgende software. Boksen ble anskaffet i desember 2005, så den begynner å dra på åra. Da kostet den forøvrig £425.49 hos ML&S Martin Lynch and Sons Ltd.

Antennen ser slik ut:

IMAG0546-1.jpg

http://www.moonraker.eu/Avionics-an...0-SUPER-GAINER-1090-MHz-COLINEAR-BASE-ANTENNA

Antennen ble anskaffet senest i sommer, da den forrige begynte å bli sliten av vær og vind.

I tillegg er det en utvendig signalforsterker som hjelper til litt.

http://www.moonraker.eu/Avionics-an...-AMP1090-PROFESSIONAL-LOW-NOISE-PRE-AMPLIFIER

Alt dette gjør at jeg har et greit mottak, selv om det norske terrenget selvsagt motarbeider en så godt det kan.

Under er et omtrentlig mottaksområde (bra mot sør og vest, dårligere nord og øst). Dette skyldes naturlig nok terreng (kraftig stigende mot nord med Forbordfjell (TRM VOR) og nære åser også i øst. Plasseringen min kan sees her: http://goo.gl/maps/vHHgG

sbs240312.jpg

Hardware:
- Mode-S Beast mk II med microADSB kit-antenne
- RTL-2832U USB TV-tuner-dongle
- microADSB v3

Software:
- PlanePlotter
- Euroscope + SBStoFSDproxy
- RTL1090
- FR24 Feed
- SBSplotter
- VNC for fjernstyring av streaming-PC

- Mode-S Beast står i Holter, ca 6 km rett sør for ENGM
- FR24: T-ENGM4

Dekker:
- Deler av bakken på OSL + omegn

Rekkevidde:
- ca 150nm foreløpig

Planer:
- Først og fremst skaffe mer RAM til PC'en som står og streamer (bestillt), så blir det forhåpentligvis en 24/7-stream ganske fort :)
- Bedre antenne for bedre dekning på bakken og større range.

Screenshots:
radar1.png

radar4.png

Last edited:
Back