• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Utreder småflyplass på Østlandet

Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Kanskje dumt spm, men kvifor ikkje Rygge? Blir det for millitært framover til at ein vil ha småfly der?
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Skulle anta at en flyplass med muligheter for litt WF trafikk hadde passet her en plass?

Er vel en plass mellom 150 - 200 tusen i det området?
 

Attachments

  • østlandet.jpg
    østlandet.jpg
    58.1 KB · Views: 522
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Tar du med Moss runder du 200.000. Merkelig at ingen noengang har prøvd seg med ruteflyging fra dette distriktet. Eller, vent nå litt...
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Joda. Rygge feilet, men er noe underlig at ett så stort befolkningssentra ikke har noe ruteflyging vel?

Mulig jeg fra kysten tenker annerledes, men her har vi muligheten for dagsturer og møter over det meste av Norge relativt enkelt. Skal man dog til Sarpsborg/Fredrikstad så blir det jo 2 timer ekstra reisetid hver vei (m tog) pluss transfer til fra fly. Mulig dette er mer enn godt nok for næringslivet i området og andre reisende, men for meg virker det litt pussig.

Nå skal det jo sies at jeg er utelukkende positiv til denslags, og ønsker meg minimum ytterligere 15 lufthavner i Norge. Og en Nord sør bane på Kvernberget.
 
Last edited:
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Joda. Rygge feilet, men er noe underlig at ett så stort befolkningssentra ikke har noe ruteflyging vel?

Mulig jeg fra kysten tenker annerledes, men her har vi muligheten for dagsturer og møter over det meste av Norge relativt enkelt. Skal man dog til Sarpsborg/Fredrikstad så blir det jo 2 timer ekstra reisetid hver vei (m tog) pluss transfer til fra fly. Mulig dette er mer enn godt nok for næringslivet i området og andre reisende, men for meg virker det litt pussig.



Med småflyplass her menes ikke passasjertrafikk med mindre fly, men hvor GA trafikken og hobbyflygere kan ha sin «hub» på Østlandet i fremtiden. Det er ikke snakk om en flyplass med passasjertrafikk
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Med småflyplass her menes ikke passasjertrafikk med mindre fly, men hvor GA trafikken og hobbyflygere kan ha sin «hub» på Østlandet i fremtiden. Det er ikke snakk om en flyplass med passasjertrafikk

Jepp. Kan lese ;)
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Kjører ukentlig forbi Eggemoen og syns det er synd at en sånn fin plass står ubenyttet..
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Kjører ukentlig forbi Eggemoen og syns det er synd at en sånn fin plass står ubenyttet..

Tronrud hadde store planer med instrumentinnflygingsprosedyrer (satellittbasert) og lys, men det prosjektet har tilsynelatende stoppet helt opp. Veldig synd, en flott plass som hadde fortjent mer trafikk.
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

Norges Luftsportsforbund ønsker seg enten flyplass på Eggemoen eller Krokstad i Sørum for dette. Er det i det hele tatt en eksisterende flyplass ved sistnevnte?

http://www.bygg.no/article/1379393

Norges Luftsportforbund (NLF) ønsker seg Eggemoen på Ringerike eller Sørum som ny løsning for småflyplass i hovedstadsområdet
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

På dette feltet er jeg helt grønn. Så jeg stiller noen dumme spm?
Hva har staten/offentlige med GA å gjøre, hvis det finnes en flyplass(eggemoen)?
Er det noe som hindrer Eggemoen i å kuppe rollen?
Eneste argumentet for å bygge nytt på sørum er reisevei?
 
Re: Utreder småflyplass på Østlandet

På dette feltet er jeg helt grønn. Så jeg stiller noen dumme spm?
Hva har staten/offentlige med GA å gjøre, hvis det finnes en flyplass(eggemoen)?
Er det noe som hindrer Eggemoen i å kuppe rollen?
Eneste argumentet for å bygge nytt på sørum er reisevei?


Alt det med GA-plass er en ganske betent sak etter FBU ble lagt ned. Man ble lovet alternativer både øst og vest for Oslo. Notodden, Kjeller og Eggemoen var vel en del av pakka. Mye politikk, ludotriks og annet tull som vel gjorde at man fikk halvdårlige løsninger på vestsiden. Nå som det kanskje brenner et blått lys for Kjeller så er vel Sørum kommet som et alternativ pga. avstand for eksisterende brukere. Har lenge vært prat om hvor man kan få til noe øst for Oslo.


Eggemoen er vel pt helt på private hender og ble totalrenovert for noen år siden. Er ikke sikkert de er interessert i noe stor GA-aktivitet, hverken eiere eller kommunen.
 
Back
Top