Utfordringer med turismen i Tromsø

Alpha

ScanFlyer Silver
Utfordringer med turismen i Tromsø

Som så mye annet i Norge for tiden (se nrk.no på hvordan norsk skog regelrett voldt…s av utbyggere for å tjene peng) - det skal tjenes penger og det skal ikke tenkes bærekraftig eller fornuft. Det tenkes Audi SQ7, Maldivene med styltebungalow og Funkishus. Kapitalismens evige vekst. At mormor på tur til Longyearbyen for å besøke barnebarna sine knapt har en plass å sitte, og må møte opp på flyplassen 2 timer før, er irrelevant. Urk. Så en post på ei lokal facebook-side at det er så mye turister at fjelltopper trøs ned av guidede turer, folk med hunder som går tur unngår enkelte tidspunkter på dagen fordi det er som å gå til Mount Everest, om man har sett de bildene…

Hva er galt med funkishus? [emoji848]
Ellers krise at fjelltopper trøs ned av nordlysturister, de sporene blir jo værende helt til våren [emoji23]
Noen steder er det så klart problematisk, feks rundt Fjellheisen. Men turisttrafikken er i hovedsak positivt, hilsen Tromsøboer.

Sent fra min FCP-N49 via Tapatalk

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Noen steder er det så klart problematisk, feks rundt Fjellheisen. Men turisttrafikken er i hovedsak positivt, hilsen Tromsøboer.

Den har sine sider. Fellesskapets penger øses med bøtte over til private hotellaktører. Når store samfunnsaktører som UNN og UiT's avtalepris er 5-6K for et enkeltrom flere uker fram i tid så krever det litt tilvenning.

Den har sine sider. Fellesskapets penger øses med bøtte over til private hotellaktører. Når store samfunnsaktører som UNN og UiT's avtalepris er 5-6K for et enkeltrom flere uker fram i tid så krever det litt tilvenning.
Du får det til å høres ut som statlige penger gis til Stordalen, det er selvfølgelig helt feil. Ja, prisene er høye i vintersesongen, som er gode nyheter for hoteller, vanlige folk som leier ut på airbnb, restauranter, barer og annet lokalt næringsliv.
Mitt selskap har pco avtale med flere hotellkjeder og fikk nesten 1000 i rabatt på 70 stk. rom, på en booking noen måneder fram i tid. Men likevel kostet rommet nesten 4000,- per natt [emoji23] Det er ko-ko, men turistene legger igjen så mye penger at det totalt sett likevel er et gode for byen, med god margin.

Hva består den selvfølgelige feilen i?
At det ikke er noen statlige overføringer til hotellnæringen i Tromsø.
At Uit og UNN må kjøpe tjenester lokalt, til gjeldende markedspriser er en selvfølge og slik er det over alt. På sommeren er prisene høyest i Oslo, sier du at staten overfører midler til Oslo-hotellene hver sommer? Eller at sykehusene overfører statlige midler til heismontører hver gang de er innom?

Noen hoteller har vært 9000 for natta i Tromsø enkelte dager. Markedsføringen har fungert….

At det ikke er noen statlige overføringer til hotellnæringen i Tromsø.

Jeg har ikke brukt begrepet "statlig overføring". Jeg kanskje var uklar, men poenget mitt er at den eventyrlige turistboomen i Tromsø har flere sider, og at en av dem er de facto at fellesskapets midler i betraktelig større grad enn før må brukes til f. eks. hotell istedenfor på institusjonenes kjerneoppgaver. Det gjør det også mer komplisert å hente inn ekstern kompetanse som f. eks. ville ha kommet studenter til gode. Det er så mye penger å spare på å la være.

Last edited:

Jeg har ikke brukt begrepet "statlig overføring". Jeg kanskje var uklar, men poenget mitt er at den eventyrlige turistboomen i Tromsø har flere sider, og at en av dem er de facto at fellesskapets midler i betraktelig større grad enn før må brukes til f. eks. hotell istedenfor på institusjonenes kjerneoppgaver. Det gjør det også mer komplisert å hente inn ekstern kompetanse som f. eks. ville ha kommet studenter til gode. Det er så mye penger å spare på å la være.
Du sa at "fellesskapets penger øses over". Det samme kan man si om alle eksterne tjenester en statlig institusjon bruker penger på. Tror f.eks. eksterne konsulenter er et langt større problem til en større kostnad enn hotellprisene i en by, deler av året.

Tror f.eks. eksterne konsulenter er et langt større problem til en større kostnad enn hotellprisene i en by, deler av året.

Det er godt mulig, og sikkert en interessant diskusjon.

Kan også legge til at nevnte institusjoner, Helse Nord og UNN, har sykehus og fakultet over hele nordnorge. Og de høye prisene på hotell i Tromsø veies kanskje opp med latterlig lave priser i Harstad, Narvik, Stokmarknes, etc. Slik at totalen ikke er så høy sammenlignet med andre regioner. F.eks. koster det 1690,- per natt å overnatte på Ullevål hotell (en del av Ullevål sykehus).

Forsøk på bestilling av enkeltrom, søkt 12. september 2024 for datoer i februar 2025. Sikkert en bug, men for å si det slik, vi fant en annen løsning. Kveldsmat eller ikke.:D

Attachments

• Skjermbilde 2025-01-19 kl. 19.25.07.png
    Skjermbilde 2025-01-19 kl. 19.25.07.png
    382.6 KB · Views: 648

DET hotellet hadde jeg ikke bodd på om det var gratis. De har vegger av papp. Lytt som bare f...

Re: Utfordringer med turismen i Tromsø

Hvordan står det til med tomter til nye hoteller i Tromsø? Nå har det blitt en god stund siden jeg har hatt muligheten til å dra til Tromsø, håper å gjøre det til sommeren, men jeg tittet litt på Google maps, og da falt øynene min raskt på en ikke så veldig pen bygning rett sørvest for Nansensenteret mellom Strandvegen og Hjalmar Johansens gate...

Hvordan står det til med tomter til nye hoteller i Tromsø? Nå har det blitt en god stund siden jeg har hatt muligheten til å dra til Tromsø, håper å gjøre det til sommeren, men jeg tittet litt på Google maps, og da falt øynene min raskt på en ikke så veldig pen bygning rett sørvest for Nansensenteret mellom Strandvegen og Hjalmar Johansens gate...

Finnes det noen pene bygninger i Tromsø?

Altså, byer er generelt ikke helt min greie... Men jeg vil si at Polaria er ganske kult, nevnte Nansensenteret er ganske fint, og Tromsø har et par berømte kjerker, så jeg vil ikke si at byen peker seg ut spesielt negativt. Hvis man kunne bruke turistflommen til å lage byen finere, er jo det et pluss.

Ingen av byene i Nord-Norge er vel kjent for å være vakre eller spesielt godt vedlikeholdte. Jeg husker jeg besøkte Narvik for første gang for en ti års tid siden og fikk bakoversveis.

Smaken er jo som baken, men i tillegg til en del fine trehus, har jo Tromsø blant annet biblioteket, Ishavskatedralen, osv. Alle investeringene fører jo også med seg noen nye, gode prosjekter og en del oppussing.

Last edited:

Det skal bygges hotell, museum og konserthus i området, så det blir fint der om et par år.

Sør i storgata skal det bygges ut. Det er også positivt fordi et par små betongklosser fra +-60-tallet skal erstattes med trefasader og skråtak mot gata.

Attachments

• tos.jpg
    tos.jpg
    47.7 KB · Views: 305
Last edited:

Vel, Ishavskatedralen er vel ikke så kuken? ;)
458969085_8145826655494966_1786906363691649905_n.jpg

Ellers kan det nevnes Tromsø Domkirke, "Rødbanken", Biblioteket, Polaria, etc.

Scandic bygger i disse dager sitt femte signaturhotell i Tromsø. Scandic "The Dock" rett ved Tromsøbrua, det gir 305 ny rom.
The_Dock_inngangsparti.jpg

Så kommer "City Box" hotell på gamle Mack bryggeritomta med 350 rom. Sanering pågår nå så det er enda et stykke frem i tid.
image

Når det gjelder bygget du tenker på så eies det av det kommunale selskapet Strandvegen 8. Det var huset en høyskole back in the day og har lagt brakk lenge, som det ofte gjøres av kommuner. De har noen planer, men hva som skjer er enda litt i det blå, men det er en voldsom utbygging som er planlagt:
Arki%2B2.jpeg

Last edited:

For noen trøstesløse planer. Ingen sjel, ingen kultur, bare glass, betong og rette kanter. Her må arkitekturoppgjøret trappe opp sine aktiviteter i Tromsø, ellers blir Tromsø den nye Bjørvika betongjungel.

Back