Utfordringer for Spirit Airlines -> Ch.11

Er der forresten noen som vet om det er begrensinger på hvor mange CH-11 man kan ta i USA før man faktisk går konkurs og i oppløsning?

I utgangspunktet er det ingen satt grense, men det er jo en forutsetning og på en eller annen måte få med seg kreditorer og investorer på et eller annet hvis.

Men skal sies, når man går inn i en ny ch.11 bare måneder etter forrige, så gjorde man ikke en god nok jobb i første omgang.

Continental klarte vel tre turer innom det 11. kapittelet.
Det er greit om de har flere runder i CH-11 over lengre tid, men nå tenkte jeg på om det var begrensinger på hvor mange av dette selskaper kan ta over en kort tid, si innen en 5 års periode.

CH-11 er jo ment som en livbøyle for å kunne restrukturere seg fra økonomiske problemer, men det er vel ikke ment for å holde selskaper som viser seg å være fundamentalt og langvarige uøkonomiske og ikke bærekraftige (ikke at jeg sier Spirit er der enda), da bør dem bli oppløst imo spesielt i et kapitalistisk land som USA.

Last edited:
I utgangspunktet er det ingen satt grense, men det er jo en forutsetning og på en eller annen måte få med seg kreditorer og investorer på et eller annet hvis.

Men skal sies, når man går inn i en ny ch.11 bare måneder etter forrige, så gjorde man ikke en god nok jobb i første omgang.
Takk for svar. Det er tydelig at Spirit ikke gjorde en god jobb forrige gang.

Absolutt! Bare se på strømselskapene og jernbanen og tenk på hvordan det var. Hvordan skulle det gått uten fri konkurranse?

Lite fri konkurranse i de sektorene du nevner der. Man kan verken velge hvem som står for ledningen inn i huset ditt eller hvilket togselskap man kan velge (omtrent bortsett fra til Oslo Lufthavn)

Absolutt! Bare se på strømselskapene og jernbanen og tenk på hvordan det var. Hvordan skulle det gått uten fri konkurranse?
Innenfor strøm og jernbane er det vel monopol konkurranse, der selskapene konkurrere om å få ha monopol (beskyttet av staten) for en bestemt tid og du som kunde ikke har noen valg enn vinneren av denne monopol konkurransen.
Dette er ikke konkurranse i mine øyne. Konkurranse er der du kan velge mellom 2 eller flere forskjellige selskaper samtidig.

For Spirit sitt tilfelle tror jeg problemet deres er at de har blitt utkonkurrert av US3 som med deres høye markedsandel og deres bedre økonomi og konkurranse evne har lokket kunder over til dem. I mine øyne ville USA kanskje være tjent med å ha flere selskaper innenfor det US3 er i dag. Vi har litt den samme problemet innenfor matbutikkene her i Norge.
Vi ser jo hvordan både Southwest og JetBlue har beveget seg mer mot service og kvalitet, tilnærmer det hva legacy selskaper i Europa tilbyr og nærmer hva US3 tilbyr.
Det er tydelig at det ikke er et marked for ULCC som Spirt er i USA.

Utfordringer for Spirit Airlines -> Ch.11

Ikke helt enig. Frontier og Allegiant gjør det greit. Avelo synes å ha funnet sin nisje, hvis de får kvittet seg ned ICE-stempelet ..
Breeze har valgt et litt annet segment, og ser ut til å lykkes brUkbart.

Spirit har vært litt for 'grådige' i rutevalhget tror jeg ..

Tror konkurransen fortsetter uten Spirit også…og målet bør jo være å gå i pluss.

Re: Utfordringer for Spirit Airlines -> Ch.11

Eller for å spørre på en annen måte:

Trenger markedet egentlig fri konkurranse? ;)

Det er helt greit med fri konkurranse, men når Spirit via Chapter 11 får indirekte støtte i form av å slippe å betale det de har i gjeld, er det «fri konkurranse» ??

For Spirit sitt tilfelle tror jeg problemet deres er at de har blitt utkonkurrert av US3 som med deres høye markedsandel og deres bedre økonomi og konkurranse evne har lokket kunder over til dem. I mine øyne ville USA kanskje være tjent med å ha flere selskaper innenfor det US3 er i dag. Vi har litt den samme problemet innenfor matbutikkene her i Norge.
Vi ser jo hvordan både Southwest og JetBlue har beveget seg mer mot service og kvalitet, tilnærmer det hva legacy selskaper i Europa tilbyr og nærmer hva US3 tilbyr.

De 3 store er en del av markedet her borte, men markedet er betydelig mer sammensatt enn det du beskriver? Hvorfor tar du ikke med Alaska med Hawaiian ? Du gir jo et veldig skjevt bilde av hva vårt marked er ! Det er jo som å beskrive det Norske matvare markedet uten Jo-Johansen ! Kiwi finnes ikke eller ?

Ikke helt enig. Frontier og Allegiant gjør det greit. Avelo synes å ha funnet sin nisje, hvis de får kvittet seg ned ICE-stempelet ..
Breeze har valgt et litt annet segment, og ser ut til å lykkes brUkbart.

Spirit har vært litt for 'grådige' i rutevalhget tror jeg ..

Spirit kom alltid opp som et alternativ i mine reiser, jobb og privat, but who the fuck ønsker å spare USD 32.99 med å reise SEA-DEN-SFO med 4 timer i Denver ? Det er som Back in the Day når Southwest til PHX var SEA-GEG-LAS-PHX

Re: Utfordringer for Spirit Airlines -> Ch.11

Det er helt greit med fri konkurranse, men når Spirit via Chapter 11 får indirekte støtte i form av å slippe å betale det de har i gjeld, er det «fri konkurranse» ??

Spirit kom alltid opp som et alternativ i mine reiser, jobb og privat, but who the fuck ønsker å spare USD 32.99 med å reise SEA-DEN-SFO med 4 timer i Denver ? Det er som Back in the Day når Southwest til PHX var SEA-GEG-LAS-PHX

Ch 11 er tross alt en del av spillereglene, og de fleste aktørene har benyttet seg av det minst en gang .. Så de følger i oppgåtte spor.

Nei, flybytte med Spirit er Bongo for viderekomne, men jeg har benyttet dem fra Atlanta til Boston, Chicago, Newark og Houston, både på ID og som fullt betalende. Et svært godt alternativ til Delta & Co.

Sent from my iPad using Tapatalk

Back