Utfasing av Fokker F70

Re: Fokker 70 utfasing

Takker. Da blir det nok i meste laget for blårussen selv om maskinene er nedbetalt eller billig i innkjøp for eventuelle nye eiere. Mener å huske det er omtrent det samme på F100. Det blir jo nesten dobbelt så mye mye fuel per pax som en 737-800.

Det må selvsagt ses opp mot alle øvrige utgifter, men det drivstofforbruket er nok litt for høyt til at disse flyene fremdeles kan konkurrere mot EMB og DH4.

Det er snart ingen fly med ordentlig lyd i motorene lenger.. Fokker med Rolls er kult.

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

Takker. Da blir det nok i meste laget for blårussen selv om maskinene er nedbetalt eller billig i innkjøp for eventuelle nye eiere. Mener å huske det er omtrent det samme på F100. Det blir jo nesten dobbelt så mye mye fuel per pax som en 737-800.

Du kan regne ca. 100 kg med per motor for F100, så 200 kg mere. Slik jeg har forstått har Alliance Airlines planer om å fly noen av de videre. De har jo kjøpt 21 fly av oss. Noen vil nok bli brukt til deler, men sikkert ikke alle. Alliance flyr bla. inn gruvearbeidere til gruver i Australia.

Såvidt jeg husker ligger det i området 1800-2000 KG
Det hørtes umiddelbart mye ut, men det vet sikkert du mer om enn meg. Men mener du da forbruk på en times flight eller en time på cruise level?

Men Tay'en er jo egentlig en gammel motor, så det er vel ikke så overraskende at den er tørst. "Core engine" er jo tatt fra Spey 555 (F.28) utstyrt med "ny" fan. I tillegg har jeg latt meg fortelle at den "nye" fan faktisk er en nedskalert kopi av den som sitter i RB211-535E (757).

Og "Rolls-sangen" kommer til å bli savnet, ja...:(

Insel Air (Aruba) tok jo noen av KLC's maskiner før de gikk dukken før i år, og Air Niugini har vel også tatt en 8-10 stykker.

Last edited:

Lett blanding :D

800 kg per motor på cruise level. Rundt 1000kg per motor på cruise for F100. Vi har/hadde Tay 650 på F100. Noen hadde jo F-100 med de litt slappere Tay 620ene som også F-70 hadde.

Rakk endelig å logge denne på KL1198 før de forsvinner. Flotte fly, men maken til bråkebøtte. Når de ga på gikk minnene tilbake til den gamle bilen min, der vifta fungerte på max eller ikke i det hele tatt.

Rakk endelig å logge denne på KL1198 før de forsvinner. Flotte fly, men maken til bråkebøtte. Når de ga på gikk minnene tilbake til den gamle bilen min, der vifta fungerte på max eller ikke i det hele tatt.

Ja, og så? :wow::colgate:

Siste F70 til Stavanger går på KL1197/98 29. september ifølge KLM OPS dept.

Den så jeg faktisk ankom fra hotellrommet på Sola. Tenkte, flyr de den ennå? Da jeg har lest den skal fases ut.
Edit: Trodde jeg leste den siste ankomst, men ser den skal fly til slutten av september. :)

Last edited:

En trip-report fra den siste turen:

Once more, the captain came out of the flight deck prior to pushing back to inform the few passengers who were not AvGeeks about the significance of this flight. The captain also informed us that this would be his last flight, as he would be retiring from KLM after 25 years and 5 months flying the Fokker for Dutch airline.

https://airlinegeeks.com/a-first-hand-perspective-onboard-klms-final-fokker-70-flight-from-london-to-amsterdam/

Det hadde vært noe; Gå av etter 25 år... Skulle aldri lagt pilotbrillene på hylla... :D

Back