Utfasing av B747

toftos

ScanFlyer Gold
Hei

Vet ikke om det er en tråd om dette fra før, men tenkte å samle på en plass alle selskaper som holder på eller planlegger å fase ut sine 747.
Vet at KLM og Air China skal fase ut sine 747, Lufthansa snakker vel og om det samme. Hvilke andre selskaper er det snakk om ?
 
Re: Utfasing av 747

Mtp både Lufthansa og Air China, så vidt jeg vet, har bestilt og får 747-8i så er det vel ingen fare for at de har flåter uten 747 med det første
 
Re: Utfasing av 747

Både Air China og Lufthansa har flere nye 747-8 i bestilling som erstatter eldre 747-400. Så 747 blir ikke borte fra disse selskapene.
 
Re: Utfasing av 747

I disse dager har flere flyselskaper faste ut sine B747, blant annet Air New Zealand, Cathay Pacific og (ANA). PIA Pakistan skal snart sette den siste på bakken, EVA Air og Qantas har begynt, samt mange flere begynner nå å bytte ut sine B747 mot blant annet B777.
 
Last edited:
Re: Utfasing av 747

I disse dager har flere flyselskaper faste ut sine B747, blant annet Air New Zealand, Cathay Pacific og (ANA). PIA Pakistan skal snart sette den siste på bakken, EVA Air og Qantas har begynt, samt mange flere begynner nå å bytte ut sine B747 mot blant annet B777.

I følge Wikipedia har CX fortsatt 7 747-400 i tjeneste, og at de er ute av flåten i januar 2018.
 
Re: Utfasing av 747

Delta har også begynt med utfasingen av sine 747. Erstattere blir nye Airbusser som A330 og A350.
 
Re: Utfasing av 747

Mtp både Lufthansa og Air China, så vidt jeg vet, har bestilt og får 747-8i så er det vel ingen fare for at de har flåter uten 747 med det første

Men Lufthansa har vel sagt at 747-8 bare er midlertidig. Men klart at man vil se 747 i mange år enda, men visst en ser på salget av 747-8 så ser det vel ikke veldig bra ut. Det blir vel generelt mindre 4 motors fly å se.
Ba og United holder vel også på med utfasing av 747
 
Last edited:
Re: Utfasing av 747

Air France ønsker og parkere siste 747-400 i november 2015, selv om de kan bli flyvende til 2016 avhengig av behov og avtaler

Både Air China og Lufthansa har flere nye 747-8 i bestilling som erstatter eldre 747-400. Så 747 blir ikke borte fra disse selskapene.

Lufthansa har faktisk bare 4 747-8i igjen i bestilling, mens de fortsatt har 18 igjen i flåten etter en rekke maskiner er sendt huggeren. Litt usikker på tallet med de resterende 1991-1992 modellene ender snart opp der også, Og de vil da sitte igjen med 13 (+-) 1996-2002 bygde modeller som blir værende en liten stund til. De vil bli modifisert til kun business og economy, og etterhvert premium economy, og vil bli brukt på destinasjoner med stort volum, men litt mindre premium etterspørsel fremover
 
Re: Utfasing av 747

Delta har også begynt med utfasingen av sine 747. Erstattere blir nye Airbusser som A330 og A350.

Vil ikke siste 747 ha forsvunnet før første A350 kommer, så de primært blir A330 som (indirekte) erstatter dem

Ba og United holder vel også på med utfasing av 747

United har vedtatt at deres 747 etterhvert skal erstattes av A350-1000 når den kommer. Hos BA er bildet litt mer blandet. De har fortsatt verdens største 747 flåte, selv om de å har begynt og skrote endel maskiner etterhvert som de når designalderen (cycles og flighthours), og de som har forsvunnet til nå har blitt erstattet av A380 og 777-300ER. Dette vil også skje fremover, samt nye A350-1000 og 787-10 vil fabge opp deler av denne kapasieten. Selb om det skal sies at når man ser på BA sin flåteplan fremover, så er det endel 747 som det ennå ikke er bestilt noen erstattere for, så de yngste maskinene er litt mer åpent hva som faktisk vil erstatte dem
 
Re: Utfasing av 747

AF holder også på utfase sine 744, inkl. 744F.
Alle skal visstnok være utfaset i løpet av 2015.
 
Re: Utfasing av 747

Thai har også såvidt begynt utfasing ved at de fire første (1991-1992 modeller) er nå satt i ørkenen i påvente av huggerne, selv om de fortsatt har 13 passasjer og 2 fraktere igjen, så kommer nok til og ha dem endel år til
 
Re: Utfasing av 747

Iran Air har ennå et par-tre vintage 747 i flåten, flyr en fra Kuala Lumpur med IR (transit på IKA, og fx. TK, QR eller EK videre hjem til Oslo), er det enten med 747-200 eller 747-SP. Planlegger denne routingen hjem fra Asia i februar.
 
Last edited:
Re: Utfasing av 747

Thai har også såvidt begynt utfasing ved at de fire første (1991-1992 modeller) er nå satt i ørkenen i påvente av huggerne, selv om de fortsatt har 13 passasjer og 2 fraktere igjen, så kommer nok til og ha dem endel år til


Dette innebærer dessverre at 747'ene er tatt ut av trafikk på domestic rutene. Så ingen flere 747 til Chiang Mai og Phuket[emoji20]
 
Re: Utfasing av 747

Hei

Vet ikke om det er en tråd om dette fra før, men tenkte å samle på en plass alle selskaper som holder på eller planlegger å fase ut sine 747.
Vet at KLM og Air China skal fase ut sine 747, Lufthansa snakker vel og om det samme. Hvilke andre selskaper er det snakk om ?

Ser at BA har begynt å fase ut 747-400, iallefall de eldste.
 
Re: Utfasing av 747

Stemmer det ja, G-BNLA tok turen til huggeren i 2013
De hadde også noen som var frem-og-tilbake ifbm. finanskrisen hvis jeg ikke husker feil. 57 igjen i BA-tjeneste så det er fremdeles mulig å få seg en tur noen år fremover
 
Re: Utfasing av 747

De hadde også noen som var frem-og-tilbake ifbm. finanskrisen hvis jeg ikke husker feil. 57 igjen i BA-tjeneste så det er fremdeles mulig å få seg en tur noen år fremover

57 var det meste de hadde, nå er det 44 aktive igjen
 
Back
Top