Utdanning som bakkemanskap?

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Hei.! Jeg lurer på om man trenger noen type utdanning som bakkemanskap? Siden jobben ser kjekk ut og jobbe med osv, men det er jo ingen linjer på videregående som heter bakkemanskap. Det er jo kun flyfag men trodde ikke dem tok den utdannelsen, så noen som vet hvilke utdannelse som trengs for og bli bakkemanskap.?
 
Spørs litt hva du mener med bakkemannskap. Flyfag blir man flymekaniker. Mens for å være stuer/gate/check-in trenger du ikke ha noe spess utdanning, men man kan gå service og samferdsel, og ta lærlingtiden som et eller annet man velger via linjene. Men det er mange forskjellige stillinger på en flyplass hvor man er bakkemannskap, så du må nesten spesifisere litt mer hva du er ute etter.
 
Bakkemanskap mener jeg. Stuert, dem som gir pushback, vinker flyene inn til gater og kjører mat og det. Dem jeg mener siden dem ser ut til og måtte være gode i engelsk ihvertfall, men utdannelse min tro den vet jeg ikke noe om.
 
For en vanlig stuer/loader tror jeg du kun må ha sertfikat, i tillegg til å være hardtarbeidende ;) Du får opplæring i kjøring av maskinene som benyttes/brannkurs.
 
Å ikke mer altså. Trodde dem måtte gjennom kjørekurs om veiene der inne. Samt kommunikasjonskurs med tårn og fly, mer en det vet jeg ikke så men takk så langt for svar.
 
Bakkemanskap mener jeg. Stuert, dem som gir pushback, vinker flyene inn til gater og kjører mat og det. Dem jeg mener siden dem ser ut til og måtte være gode i engelsk ihvertfall, men utdannelse min tro den vet jeg ikke noe om.

Med andre ord de som er på asfalten? Som det blir nevnt av andre forumister er bakkemannskap et stort begrep. Men på tarmac er det vel mye "flyterminologi" så engelsken er vel egentlig ikke spesielt mye større enn det - om du behersker den greit da :) Regner med at kravet som ATC stiller, 4 i snitt, ikke er like gjeldende for flybehandlere på denne måten som du spør om her.
 
Du tar en del internkurs når man begynner på en flyplass, tar en dag ca. Du må ha førerkort på de forskjellige tingene du skal kjøre, C for lastebil f.eks. MEN, om du f.eks. skal kunne kjøre div utstyr som stuerne kjører, får man opplæring på det, må bare ha førerkort klasse B. Vi har ikke nå kommunikasjon med tårnet, det er kun de som driver med tauing av fly og andre som har oppgaver som gjør at de må ut på taxe og rullebaner.

Hvis det er noe mer du lurer på, bare spør så skal jeg prøve å svare på det som så godt som mulig.
 
Er det egentig vanskelig å få seg en slik jobb når man har serfikat? FKS på BGO?

Om du skal begynne i SAS f.eks. må man søke på sommerjobbene, så får man ansettelse derfra. Røros og Menzies rekruterer hele tiden, det er vel Røros og SGH som er i BGO.
 
Takk for svar. :) misunner dem litt nå som været er så bra, og flyene strømmer inn. Selv er jeg eletriker men tenker litt i fremtid, så det ser ikke så ille ut heller.
 
En ting til. Går dem fast på en flyplass når du jobber i SAS bakkemanskap.? Og om du jobber i Røros så er du på forskjellige plasser.?
 
Ok. Det er jo bra for sparer mye tid på det, og om du skal jobbe som bakkemanskap må du gå skift, så da må man tåle og jobbe på visse klokkeslett også.
 
Skiftjobbingen har sine fordeler og ulemper... Det blir en livsstil.
Men, angrer aldri på at jeg begynte på OSL. Jeg tenker heller hver dag på jobben hvor glad jeg er i den.
 
Nice :) tenkte kanskje jeg skulle begynne med slik etterfagbrev. Men tiden får se ser jo spennende ut alltid noe og gjør.
 
På større flyplasser er det nok ok jobb, men på de hakket mindre er det mye "%" stillinger, man får mao ikke 100% jobb. Det gjelder både SGS og Røros.
 
Kravene er førerkort klasse B, og ren UPA (uttømmende politiattest). Forskjellen mellom UPA og vanlig PA er jeg ikke sikker på. Gode engelskkunnskaper er nødvendig, da du må kunne kommunisere med fremmedspråklige piloter, crew og loadmasters. Og passasjerer selvsagt.

På et intervju vil intervjueren se etter hvilke holdninger du har generelt. Vi trenger de som kan jobbe i team, lære raskt og har gode holdninger til SIKKERHET. Godt humør er og viktig, du skal tross alt jobbe og samarbeide med masse forskjellige folk.

Kurset i SAS tar 5 dager, 4 av dem teori. Mye av det myndighetspålagt, og endel spesifikt for SAS. Femte dagen er omvisning og opplæring på det utstyret du trenger for å fungere på jobb. Annet utstyr vil det bli gitt opplæring i etterhvert. Pushback er eget kurs, og du MÅ ha min. 6 mnd erfaring først På OSL er det kun PB, linjestasjonene er det ofte tauing samtidig. Lagleder (palco) må du ha min 2 års erfaring før du får. Vet RF oppererer med helt andre tidsrammer her.

Skal du ta fagbrev har du to alternativer. 1: Terminalarbeiderfaget, og deretter 3 år som lærling, SAS tar inn maks 6 nye lærlinger på OSL pr år. 2: Du kan og ta fagbrevet som privatist, da kreves det minimum 5 års erfaring.
Hilsen intervjuer og jobbtrener
 
Takker så mye for godt svar. :) Hørtes krevende og kjekt ut :) Men utfordringer er jo bare kjekt, og hvis du vet hva du vil så kan en klare det. Spennende yrke ihvertfall, i mine øyne.
 
Forskjellen mellom UPA og vanlig PA er jeg ikke sikker på.

Det er litt off topic, men kanskje nyttig for noen. Forenklet sagt:
Uttømmende politiattest har alt som er registrert i strafferegisteret, ekskludert forenklede forelegg.
Ordinær politiattest er begrenset tidsmessig og tar ikke med en del mildere straffer.
Begrenset politiattest er hvor man viser spesifikke straffbare handlinger/straffebud.
 
Fikk nettop politiattest ang kort hos Avinor. Jobber på duty free på
SVG med utbyggingen. Så venter kun på kortet det er vel et pluss i boka.?
 
Back
Top