Kravene er førerkort klasse B, og ren UPA (uttømmende politiattest). Forskjellen mellom UPA og vanlig PA er jeg ikke sikker på. Gode engelskkunnskaper er nødvendig, da du må kunne kommunisere med fremmedspråklige piloter, crew og loadmasters. Og passasjerer selvsagt.
På et intervju vil intervjueren se etter hvilke holdninger du har generelt. Vi trenger de som kan jobbe i team, lære raskt og har gode holdninger til SIKKERHET. Godt humør er og viktig, du skal tross alt jobbe og samarbeide med masse forskjellige folk.
Kurset i SAS tar 5 dager, 4 av dem teori. Mye av det myndighetspålagt, og endel spesifikt for SAS. Femte dagen er omvisning og opplæring på det utstyret du trenger for å fungere på jobb. Annet utstyr vil det bli gitt opplæring i etterhvert. Pushback er eget kurs, og du MÅ ha min. 6 mnd erfaring først På OSL er det kun PB, linjestasjonene er det ofte tauing samtidig. Lagleder (palco) må du ha min 2 års erfaring før du får. Vet RF oppererer med helt andre tidsrammer her.
Skal du ta fagbrev har du to alternativer. 1: Terminalarbeiderfaget, og deretter 3 år som lærling, SAS tar inn maks 6 nye lærlinger på OSL pr år. 2: Du kan og ta fagbrevet som privatist, da kreves det minimum 5 års erfaring.
Hilsen intervjuer og jobbtrener