Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Fra Doffin, konkurranse nye arkitekttjenester:

II.1.5)

Kort beskrivelse

Avinor AS, Oslo lufthavn (OSL) planlegger utvidelse av områdene for Non-Schengen trafikk som omfatter terminal og flyside. Nytt bygg utgjør ca. 4.000 kvm med et areal på ca. 23.300 kvm. Det skal bygges 8 nye fastpunkter. Anskaffelsen omfatter arkitekttjenester for terminal.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

I anbudsgrunnlaget står det:

Syv kode E og en kode F brotilknyttete flyoppstillingsplasser, + 1 fjern. Kjørekulvert under taksebane Lima. US Preclearance på nivå C og D.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

I anbudsgrunnlaget står det:

Syv kode E og en kode F brotilknyttete flyoppstillingsplasser, + 1 fjern. Kjørekulvert under taksebane Lima. US Preclearance på nivå C og D.
Spørsmålet nå blir vel hvor mye av dette er ombygging, og ikke utbygging?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Spørsmålet nå blir vel hvor mye av dette er ombygging, og ikke utbygging?

Med alle mulige forbehold, så ble det under omvisningen i forbindelse med brukertest av connecting Norway, sagt at det var planer om å bygge UT non schengen. Det tolker jeg dithen at terminalen vokser østover..

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Neida! Her er det konkurranse på nybygg også. Fra dokumentene (de er offentlige og ikke hemmelige). En hel liten skokk får doble broer også. Det skal bygges østover og bygges stort.

Les:
OSL planlegger utvidelse av områdene for Non-Schengen trafikk. Området befinner seg
lengst øst på østre pir. Utvidelsen omfatter både terminal og flyside.
Området vil være i operativ drift under utbyggingen. Prosjektet skal bygges basert på
godkjent forprosjekt som ble ferdigstilt juni 2016. Dette punkt 1 inneholder en generell
orientering om hele prosjektet. I punkt 2 gis det en orientering om den delen av prosjektet
denne konkrete anskaffelsen gjelder.

Arealet som skal bygges får et fotavtrykk på ca. 4.000 kvm og areal på nybygg på ca. 23.300
kvm. I tillegg skal deler av eksisterende pir bygges om. Det skal bygges 8 nye fastpunkter.
Prosjektet omfatter ombygging/bygging av syv kode E brotilknyttede oppstillingsplasser, en
kode F brotilknyttet oppstillingsplass, samt en kode E fjernoppstillingsplass. Det skal bygges
en kjørekulvert under taksebane Lima.

Prosjektet omfatter følgende:
- Utvidelse av Pir øst mot øst (23.300 m2
) inkl. fastpunkt og broer.
- Ivaretagelse av grensesnitt mot eksisterende terminalbygning
- Tilretteleggelse for US Preclearance (råbygg) på nivå C og D.
- Kommersielle servicetilbud
- Loungeareal
- Nye fasiliteter for politi, handling- og flyselskaper

Ny kapasitet flyside Non-Schengen blir totalt 14 flyoppstillingsplasser hvorav 4 er fleksgates
Schengen/Non-Schengen.
Prosjektet omfatter følgende tiltak på flysiden:
- TWY Lima 2 forlenges til TWY Tango.
- Etablere senterlinje mellom TWY Lima 1 og TWY Lima 2 for E-fly.
- Oppstillingsplassene 40 og 42 bygges om til E-plass (nytt nr. 40).
- Oppstillingsplassene 44, 46 og 48 bygges om til E-plasser (nye nr. 42 og 44).
- Oppstillingsplass 50 bygges om til MARS-plass*) F/2C (nye nr. 46, 48, 50) og Eplass
(nytt nr. 52).
- TWY Foxtrot stenges og oppstillingsplass 53 og 54 bygges som E-plass.
- Oppstillingsplass 51 bygges om og blir fortsatt E-plass.
- Fjernoppstillingsplass 188 bygges om (trekkes frem) og blir fortsatt E-plass.
- Det bygges kjørekulvert under TWY Lima.
 
Last edited by a moderator:
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Med bygging av kategori F gate, vil man med andre ord bygge en gate som kan ta A380 og Boeing 747-8. Betyr dette at man skal gjøre noe med rullebanene også, for å imøtegå ICAOs kravspek. for håndtering av disse flytypene?

Finnes det noen skisse for hvordan terminalen kan bli etter utbyggingen?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Med bygging av kategori F gate, vil man med andre ord bygge en gate som kan ta A380 og Boeing 747-8. Betyr dette at man skal gjøre noe med rullebanene også, for å imøtegå ICAOs kravspek. for håndtering av disse flytypene?

Finnes det noen skisse for hvordan terminalen kan bli etter utbyggingen?

Skisse finnes, men kan ikke dele den da den ikke er offisiell dessverre. Kan jo legge til at det med ny lounge også vil bli direkte boarding fra lounge for premium passasjerer ala JFK style.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Tilretteleggelse for US Preclearance

-Troede kun det var Arlanda, der planlagde dette.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Tilretteleggelse for US Preclearance



-Troede kun det var Arlanda, der planlagde dette.



OSL også, men tar litt lenger tid side utvidelsen må stå ferdig først

Skisse og mer info om utbyggingen kommer en eller annen gang etter sommeren
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Kan jo legge til at det med ny lounge også vil bli direkte boarding fra lounge for premium passasjerer ala JFK style.

Stilig, dette vil jo være et kjempeløft for premium passasjerer på longhaul fra OSL. Høres litt ut som Emirates i Dubai (håper loungen blir litt mindre :lol: )
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Skisse finnes, men kan ikke dele den da den ikke er offisiell dessverre. Kan jo legge til at det med ny lounge også vil bli direkte boarding fra lounge for premium passasjerer ala JFK style.

Er det da snakk om en lounge for bare de som skal til USA, evt. bare de som ikke skal til USA, eller for begge? Tenker plassering i forhold til US preclearance.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Her er noe klipp fra anbudsgrunnlaget.

Blir flott med større kapasitet og mer plass, det trengs! men for Guds skyld håpe at det blir noe finere arkitektonisk utforming enn det som er illustrert på tegningen, ser jo ut som en flyplassterminal som kunne stått i gamle soviet:old, men heldigvis er det vel bare en enkel tegning over hvordan man ser for seg det kan bli.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Forstod det slik at anbudet gjaldt akritekttjenester bl.a, så bli ganske sikkert ikke seende ut som på bildet. Det er nok først og fremst for å illustrere størrelse og plassering...
 
Back
Top