Utblåsning: En-veis prising i Europa

Re: Utblåsning: En-veis prising i Europa

Det er nok ingen flyselskaper som innfører enveis rabatterte billetter om de ikke må, for dette er jo en fabelaktig måte å drive prisdiskriminering på. Økt konkurranse gjør det mer sannsynlig at man ser denne typen prising.

SK innførte jo dette langt forut for sin tid, og man kan vel uten å overdrive for mye si at det var mye bråk i både SK og i partnerselskapene til SK. Internt i SK var det tildels svært stor uenighet om innføringen av enveisprising, pga at man mistet muligheten til å drive effektiv prisdiskriminering.

Det er vel bedre med prisdiskriminering enn diskriminering av ansatte ;)
 
Re: Utblåsning: En-veis prising i Europa

Mellom Brussel midi og Frankfurt Hbf er det fire daglige direktetog med en reisetid på ca 3 timer. Bestilt litt i forveien hos www.bahn.de under Europa-Spezial får man billetter til 39 euro på 2. klasse i ICE-toget. (Og ICE er det dyreste, raskeste og mest prestisjetunge togtilbudet hos de tyske jernbanene).
 
Re: Utblåsning: En-veis prising i Europa

under Europa-Spezial får man billetter til 39 euro på 2. klasse i ICE-toget. (Og ICE er det dyreste, raskeste og mest prestisjetunge togtilbudet hos de tyske jernbanene).

+ 4 € for setereservasjon (frivillig) hvis man vil slippe å flytte rundt på seg etter hvert som folk går av og på underveis, eller i verste fall stå (men tror ikke det pleier å være noe stort problem etter hva jeg har lest). Normalpreis for ICE ligger forøvrig som regel et par euro over IC på strekninger som trafikkeres av begge, men de ufleksible billigbillettene pleier ikke å ta hensyn til den forskjellen.
 
Back
Top