Utålmodighet på Sørlandet

GF1

ScanFlyer Gold
Utålmodighet på Sørlandet

"Telenorsjef for Sørlandet, Bernard Udal Olsen, fløy med SAS-Braathens til Oslo i går. Han mener Norwegian nå må bestemme om de skal fly på Kjevik eller ei."

"- SAS-Braathens har melket oss lenge nok. Dersom Norwegian kommer betyr det nesten to millioner sparte kroner på bunnlinja vår. Det Norwegian har bedt oss om er å bruke selskapet når det er hensiktsmessig. Det synes jeg er helt fair, sier Svendsen."

Fædrelandsvennen.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Saken er vel den at DY fly dit de tror de vil tjene penger og til nå har ikke kalkulatoren til Kjosen visst positive tall når de har regnet på osl-krs og eventuelt andre ruter.

Akkurat her synes jeg sørlendingene er sutrete og de kan ikke forvente en SOS Sørlandet aksjon fra Norwegian
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Artig at en telenorsjef snakker om melking av penger, de er vel ikke akkuart billigst på tjenester selv...:nor

Kommer vel en rute dit snart, men Kjos setter vel krav som at flyene blir gått fylt opp der..
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by GFL
Artig at en telenorsjef snakker om melking av penger, de er vel ikke akkuart billigst på tjenester selv...:nor

Nå skal det vel påpekes at det bildet der er nok en ganske stor slump mer nyansert enn det du beskriver der... ;)

Men "melker" egentlig SAS Braathens KRS-paxen spesielt? Slik jeg forstod det er det et helt likt priskonsept over hele Sør-Norge?
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Det er det bare en håndfull personer som vet! Klart det er fristende å legge ut færre billigbilletter når du flyr strekningen alene.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by GFL


Artig at en telenorsjef snakker om melking av penger, de er vel ikke akkuart billigst på tjenester selv...:nor

Kommer vel en rute dit snart, men Kjos setter vel krav som at flyene blir gått fylt opp der..

For ordens skyld: jeg hadde klippet TO sitater fra artikkelen. Det var ikke Telenorsjefen som uttalte seg om melking, men administrasjonssjef Sverre Svendsen i firmaet Ventelo.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by Trety

Men "melker" egentlig SAS Braathens KRS-paxen spesielt? Slik jeg forstod det er det et helt likt priskonsept over hele Sør-Norge?

Det er vel sikkert riktig at priskonseptet er mye likt over hele sør-Norge. Det som vel er et poeng er at tilgjengeligheten av de billigste billettene nok påvirkes av graden av konkurranse på en strekning. Det er helt naturlig at en strekning med mindre konkurranse har færre billige billetter tilgjengelig, og det er fullt lovlig innenfor rimelighetens grenser. Så selv om de publiserte prisene er de samme så betyr ikke det at faktisk observerte priser (dvs. den prisen man ender opp med) på KRS er like lave som på f.eks. BGO.

Dette betyr selvsagt ikke at SAS Braathens likevel kan sies å melke passasjerene (selv om det også er en mulighet..). Det er mest sannsynlig et naturlig utslag av konkurranse, eller mangelen på sådan.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Om sørlendingene vil ha konkurranse - hvorfor er det ikke flere som velger NSB???
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Om det er en strekning hvor toget har mulighet til å konkurrere med fly, så må det være mellom Oslo og Kristiansand.

Om Norwegian starter å fly OSL-KRS så vil dem vel neppe sette op 6 daglige avgnger, noe som medfører at Telenor-ansatte sikkert vil fortsette å fly med SAS i mange tilfeller, noe som er forståelig. Synes dette er på grensen til å bli litt sutrete av sørlendningene.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Hvis det er så ille på Sørlandet, kan de gjøre slik de gjør på Røros. De charterer inn fly. De hadde vel ikke trengt mer enn Erj 145/Crj 200 med god frekvens. Mulig det ikke hadde blitt så billig. Bare noen løse tanker!
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

De vil vel ha timesavganger med jetfly og priser under det som begge seslkapene har på inneriks i dag....:wow:
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by EB


De vil vel ha timesavganger med jetfly og priser under det som begge seslkapene har på inneriks i dag....:wow:

Jeg vil tro at de er fornøyd med en ekstra aktør slik at den gjennomsnittlige billettprisen kan gå noe ned....(jeg bare gjetter - det er iallefall det folk i Tromø er fornøyd med...)
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Men er markedet stort nok til at Norwegian kan få til en god økonomi på ruten? Det er vel spørsmålet...
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by EB


Men er markedet stort nok til at Norwegian kan få til en god økonomi på ruten? Det er vel spørsmålet...

Markedet er nok stort nok, men det hjelper ikke Norwegian om de fleste fortsetter å fly SAS Braathens og DY sitter igjen med kun studenter og bestemødre på vei til barnabarna. Regner med at forretningsreisende også må benytte selskapet om dem skal se det tjent med å fly dit.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Helt enig Hurum. På alle steder SK/BU har monopol ønsker næringslivet konkurranse for å presse ned prisene på flyreisene, men de forsetter å reise med SAS etter at en ny aktør kommer på banen. Dette skjer gang på gang (ref HAU,AES,MOL med flere).

Jeg skjønner godt at Norwegian er skeptisk til a begynne å fly fly på KRS.
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Hvis DY skal begynne på KRS noe jeg tviller på de vil gjøre med det første må de som blir antydet her komme med mer en en avgang til dagen. De må opp i minimum 4-5 stk. Dette er det ikke trafikk grunlag for. Forretningsreisende krever regularitet framfor lavpris somregel.

Dy er ikke villig til å gå på en strekning innenlands de ikke tjener penger på. Noe de har full rett til, imotsetning til SK som må oppretholde rutene enten vi tjener på dem eller ikke..
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

Originally posted by Scanor


Noe de har full rett til, imotsetning til SK som må oppretholde rutene enten vi tjener på dem eller ikke..

Tøv og tull! Hvor har du det fra?
 
Replying to Topic 'Utålmodighet på Sørlandet'

hm, er ikke SK pålagt det som ledende aktør i markedet og delevis statseid ?.

Hvis SK ikke hadde vært pålagt å drive rutene uansett så hadde blant andre oslo-alta-oslo, oslo-kirkenes-oslo, samt oslo-kr.sand-oslo, oslo-aalesund-oslo sett dramatiske kutt. Samt at mange av frekvensene på storbyene hadde blitt fjærnet. Det er ikke alle avganger som tjener veldig bra på. Mange av dem har lite belegg og få fullprisreisende.
 
Back
Top