Usikkerhed om likviditeten i Cimber Sterling

branserud

ScanFlyer Blue
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article2035524.ece

Aktieugebrevet ser med bekymring på likviditeten i luftfartsselskabet.

Fondsbørsens nyeste selskab, Cimber Sterling, aflagde for nylig regnskab for 3. kvartal i det skæve regnskabsår, som omfatter kvartalet frem til 31. januar 2010. Resultatet før skat i årets første ni måneder er minus 178 mio. kr. men alene minus 125 mio. kr. i 3. kvartal. Det skriver Aktieugebrevet.

Last edited by a moderator:
Jeg leser aftenposten at vulkanutbruddet koster de Skandinaviske selskapene store summer.

Hvorden stiller dette seg for Sterling?
Meg kjent er ikke "akutt" kassa den største der i gården.....

Last edited:
Personligt kan jeg godt være meget nervøs på QI's vegne i denne situation. Med en tom eller næsten tom pengekasse og pax der skal have refunderet billetter kombineret med tab af at have fly på jorden... Meget dårlig kombi...

- Vi udlægger dette som om, at selskabet samlet set har egne likvider og trækningsret på kassekreditter på i alt 100 mio. kr. Og det finder vi dybt bekymrende, da beløbet efter vores vurdering burde være langt højere på grund af kunders forudbetalinger. De aktuelle forudbetalinger oplyses heller ikke i regnskabet. Men ved halvåret var kundeforudbetalinger 149 mio. kr., hvorved dette beløb som minimum burde være i kassen, med mindre man har lånt til likviditeten til driftskapital eller til at dække underskud, skønner ugebrevet.

Dette sitatet fra EPN ga grunn til bekynring da tallene ble lagt ut. Med dagens hendelser i tillegg så vil nok noen få søvnløse netter om støvet blir hengende flere dager.

Det ville vel være ironisk om "islendinger" igjen er avgjørende årsak til Cimber Sterling går overende. ;)

Jeg hører gjennom presse kilder og rykteflom at det er nå er akutt krise!

Dette holder ikke ut neste uke!

Jeg kan sagtens forestille mig at dette er korrekt, men jeg håber så sandelig du har dine kilder iorden Martin, for det er nogle meget alvorlige rygter du sender til vejrs her!!

Jeg kan sagtens forestille mig at dette er korrekt, men jeg håber så sandelig du har dine kilder iorden Martin, for det er nogle meget alvorlige rygter du sender til vejrs her!!
Jeg er HELT sikker på at MartinL har sin kilder i orden...Det kan der slet ikke herske tvivl om

MartinL er jo ikke den eneste herinde som har kilder, men af gode grunde ikke kan eller skal lægge dem ud.
Men med den expert vurdering som mange her på forum lægger for dagen, så er det jo ikke svært at tænke sig til et skræk scenarie.
Men lad nu disse rygter ligge i denne tid og lad os alle forholde os til det er fakta...
Lad nu flyselskabene selv komme med oplysningerne via Børs osv, og lad os så forholde os til FAKTA, når de er tilgængelige, OK ????
Hilsen
ole

Lad nu flyselskabene selv komme med oplysningerne via Børs osv, og lad os så forholde os til FAKTA, når de er tilgængelige, OK ????

Joda, men problemet her er at CimberSterling selv har en litt broket historie når det kommer til å presentere fakta. Blant annet så var jo børsprospektet deres mildt sagt slitsomt

Og få selskap vil innrømme at de holder å gå konkurs, da det vil være ensbetydene med at kundene vil forsvinne over natten og likvidideten synker ytterligere

Man kan tenke seg at det blir en viss reduksjon og "avskalling" av selskaper om denne "askehistorien" fortsetter.

Om man i det hele kan se noe positivt i dette, så må det være at flyprisene må justeres opp til et mer normalt nivå, og at vi kanskje skal slippe å oppleve at det er billigere å fly til London, enn å ta bussen mellom Oslo og Torp/Sandefjord.

Cimber/Sterling er vel et av de selskapene som vil få det tyngst med å overleve en lengre stengning av lufttrafikken, men mon tro om ikke SAS også er i den klubben?

Så da kan man jo tenke seg at Ryanair og DY står tilbake i skandinavisk trafikk, sammen med charter...Blir spennende tider dette...

Tally-Ho

Cimber/Sterling er vel et av de selskapene som vil få det tyngst med å overleve en lengre stengning av lufttrafikken, men mon tro om ikke SAS også er i den klubben?

Jeg har ikke sett noe som tyder på at SAS ikke skal komme helskinnet gjennom dette. Problemene i SAS er av mer langsiktig karakter enn noen dagers stopp i flyvningene.

---
Uken er vel snart over..., og de flyr da fremdeles...?...;-)

Men kanskje noen av danskene her på forumet vet noe mer konkret.., om "den spådde konkursen" er innen rekkevidde..?

Tally-Ho

---
Uken er vel snart over..., og de flyr da fremdeles...?...;-)

Men kanskje noen av danskene her på forumet vet noe mer konkret.., om "den spådde konkursen" er innen rekkevidde..?

Tally-Ho

Mon ikke man vil få et godt hint når vi når d. 1. maj og de skal udbetale løn til de ansatte. Tror ikke der kommer nærmere indikationer inden da.

Om man i det hele kan se noe positivt i dette, så må det være at flyprisene må justeres opp til et mer normalt nivå, og at vi kanskje skal slippe å oppleve at det er billigere å fly til London, enn å ta bussen mellom Oslo og Torp/Sandefjord.

Tally-Ho

Da vil jo i så tilfelle det også gjelde rutefly, og da får du nok ikke lengre en london tur til rimelig pris med SK heller. Er det så positivt da?
Greit at Dy og FR kan justere opp de billigste billettene, men om hele flybransjen skal skru opp prisene blir det ikke like gøy.

Dessuten er det synd for alle de som pendler ofte og er avhengig av billige billetter fra Wizzair og Ryanair. Er ikke alle som har råd til å kjøpe fullprisbilletter med SAS hver gang de skal hjem til feks Warszawa vettu.

Anyways, krysser fingrene for at Cimber flyr i mai, har nemlig et par turer med de da... Ser dog ikke sørlig lyst ut.

Last edited:
Problemet er at prisene er voldsomt presset, det handler ikke om gøy/ikke gøy. Det er vanskelig å tjene penger når prisnivået i mange tilfeller er urealistisk. Så kan man jo hevde at selskapene som tjener penger selger billetter for 1 kr, men hvor mye kommer reisen på totalt sett? Bagasje, servering, setevalg og andre "tillegg" som mange vil benytte er tjenester som kan dra opp prisen på din reise.

Om man driver butikk og kjøper inn brød til ti kroner stykket, og selger dem for åtte kroner i håp om mersalg, det kan gå men...
Edit: OG hvem ser fornuften i at det er dyrere å kjøre til flyplassen enn å fly ut fra den? Det er visst sånn man forventer i dag.

Da vil jo i så tilfelle det også gjelde rutefly, og da får du nok ikke lengre en london tur til rimelig pris med SK heller. Er det så positivt da?
Greit at Dy og FR kan justere opp de billigste billettene, men om hele flybransjen skal skru opp prisene blir det ikke like gøy.
Skal det være gøy?
Høyere priser er positivt på mange måter. Bedre inntjening for flyselskapene, færre avganger og dermed mindre forurensing og mindre forsinkelser pga "tett" luftrom.

Dessuten er det synd for alle de som pendler ofte og er avhengig av billige billetter fra Wizzair og Ryanair. Er ikke alle som har råd til å kjøpe fullprisbilletter med SAS hver gang de skal hjem til feks Warszawa vettu.
.
Hvorfor i alle dager skal vi bry oss om det? Folk som bor og jobber på steder som gjør de avhengige av billige flybilletter, har tatt sine valg. De kan flytte eller bytte arbeidssted. Billige flybilletter er ingen menneskerett, men en konsekvens av et stadig prispress som ingen er tjent med i lengden (bortsett fra Ola Dunk som vil betale mindre for flybilletten enn han gjør på flytoget)
På tide med et mer bærekraftig prisnivå i luftfarten, så hadde vi kutta ut de mange unødvendige flyreisene våre.

Back