• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

USA's nye hydrogen-drone og luftfartens fremtid?

Gunnar

ScanFlyer Gold
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8184667
Denne uken testet det amerikanske forsvaret sin nye hydrogendrevne megadrone som kan holde seg 20 000 meter over bakken i opp til fire dager.
Riktignok handler artikelen i hovedsak om dronen, men jeg er mer interessert i motorteknologien som blir testet. Vil hydrogen kunne finne veien til sivil luftfart dersom det amerikanerne nå tester viser seg å være en suksess? Og hvordan vil evt. brannfare bli håndtert? Her er det nok mange spørsmål som kan stilles tenker jeg...
 
Problemet med hydrogen er fremstilling av det, da det er både dyrt og energikrevende å utvinne
 
Mesteparten av flykroppen til Boeings Phantom Eye består av 2 hydrogentanker. Dette er mao plasskrevende drivstoff. Jeg tror ikke denne teknologien vil få noen utbredelse i overskuelig fremtid. Istedet tror jeg ulike hybridsystemer gradvis vil bli tatt i bruk. Airbus har gjort en test med hydrogendrevne brenselceller og sier at langt fremme i tid kan disse systemene bli brukt til å drive back-up systemer.

To use fuel cells more extensively on-board commercial aircraft, further improvements need to be made in terms of the amount of energy they produce versus their weight (ratio KW per kg). Fuel cells could eventually replace aircraft functions that currently require the Auxiliary Power Unit (APU),

http://www.airbus.com/innovation/eco-efficiency/design/fuel-cells/
 
Last edited:
Heisann,

Riktignok handler artikelen i hovedsak om dronen, men jeg er mer interessert i motorteknologien som blir testet. Vil hydrogen kunne finne veien til sivil luftfart dersom det amerikanerne nå tester viser seg å være en suksess? Og hvordan vil evt. brannfare bli håndtert? Her er det nok mange spørsmål som kan stilles tenker jeg...

Problemet med hydrogen som drivstoff er nok mangfoldig, men det finnes sikkert loesninger for noen... :8:

Et av det stoerste problemet er hydrogen varmeverdi (BTU eller Joules) per masse og masse per volum. Hydrogen i seg selv har en enorm varmeverdi per masse, opp til 2.5 ganger vanlig fuel, men selv i komprimert (veske) tilstand har hydrogen en liten masse per volum.... sikkert noen kjemikere her som kan utrede dette bedre... og du maa da ha en veldig stor drivstoff tank med drivstoff under hoeyt trykk for aa ha nok drivstoff til en normal flight. En stor tank tar stor plass og naar man ser paa typisk cruise rundt .84 mach vil et stort skrog som skal romme denne tanken ogsaa gi deg mye drag. I tillegg maa dette drivstoffet lagres under et enormt trykk og da selvsagt et faremoment ved et eventuelt uhell. En drone som cruser rundt 60-70 kts har ikke dette problemet... ;)

Dag
 
Back
Top