USA-tur - Immigration

SEA og noen andre hadde egen "utsjekkautomat" en periode, men de forsvant vel igjen(?)

Det var et pilotprosjekt kalt US Entry de gjennomførte rundt omkring 2006 på utvalgte flyplasser og cruisehavner, deriblant ORD. Man scannet passet og fikk en kvittering. Var visstnok obligatorisk å bruke dem der de var installert, men man måtte fortsatt levere gjenparten av I-94/I-94W ved innsjekk.

Det kommer såvidt jeg forstår an på om du reiser med amerikanske eller europeiske flyselskaper, ikke hvilken flyplass du reiser fra. Eksempelvs vil du bli "forhørt" på AMS om du flyr Delta-metall, men ikke hvis flyvningen utføres av KLM. På samme måte vil bli "forhørt" når du flyr CO fra OSL eller UA fra FRA, men ikke om du flur SK fra CPH eller LH fra FRA. (Ble mange TBFer dette. :D)

Uten å gå nærmere inn på hvorvidt det er noe forhør etc, har også jeg forstått det slik at kravene som stilles amerikanske selskaper mht sikkerhet er strengere enn de kravene som stilles ikke-amerikanske selskaper bound for US.

Ja de trenger tolk, og det er IKKE gøy. Det var en konstant summing på hytaler om "kinesisk tolk til luke xyz". Kom bak en drøss 747-er fra Asia på SFO en gang. Det tok tid da det var litt for lite tolker ifht. luker asiatene stod oppmarsjert i. (De burde hatt egen kø for "non-english-speakers" når jeg tenker meg om)

Interessant. Kinesisk kan jeg forstå at de har tolker til å ta seg av, men hvordan stiller det seg med f.eks. norsk? Det er jo en del av den eldre garde her til lands som ikke kan stort engelsk annet enn jess og nåw.

Uten at jeg kjenner i detalj. Så vil jeg tro at man har tolker tilgjengelig pr telefon for de aller fleste språk. Kan da være at Tanta Olga må vente litt.

Men når det er sagt, så vil jeg tro at det for nordmenn er veldig få som sliter med å kunne svare - immigration er nok da flinke til å stille enkle spm ved behov.
Nå har jeg jobbet i noen år med å sende nordmenn på tur, og har sendt mange mange tusen til USA. Og kan nok telle på en hånd de som ville hatt problemer med kommunikasjonen.

Da vil jeg faktisk tro at det er en større utfordring med de som er "frekke" og "vanskelige" når de kommer frem.

Hadde en observarsjon (vel og merke etter immigration, men i ny sikkerhestskontroll) på EWR i Januar. Skulle igjennom security for å komme inn til gatene og en hyggelig TSA agent oppfordrer oss i køen til å trekke litt til siden, slik at det ble litt lettere for de bak å oppfatte at det var flere køer, og dermed komme raskere igjennom...
Vedkommende danske ble helt banan og begynte å argumentere mot vakten at det var helt idiotisk at man måtte flytte seg. Det var da plenty med plass....

S

Det var et pilotprosjekt kalt US Entry de gjennomførte rundt omkring 2006 på utvalgte flyplasser og cruisehavner, deriblant ORD. Man scannet passet og fikk en kvittering. Var visstnok obligatorisk å bruke dem der de var installert, men man måtte fortsatt levere gjenparten av I-94/I-94W ved innsjekk.
Stemmer - leverte grønn lapp ved innsjekk hos SK. Scannet passet, tok fingeravtrykk og stirret hardt på boksen og fikk kvittering. Ble bumpet og sendt landside og på hotell (ferdig utsjekket fra USA :D)

Back