USA-tur - Immigration

Hewitt

Newcomer
Hei!

Reiser til USA om en uke, og nysgjerrig som jeg er etter å ha hørt så altfor masse om den beryktede immigration, må jeg slukke nysgjerrigheten min med noen spørsmål her og være litt forberedt. :P

1) Vi er et kjærestepar som drar sammen. Må vi gjennom immigration hver for oss eller sammen?
2) Hva gjør man i immigration? Jeg vet de sikkert sjekker pass o.l, informasjon om hva du skal i landet, tar bilde og fingeravtrykk. Er det noe mer? Noen spesielle spørsmål o.l?

Takk for eventuelle svar til en nysgjerrig sjel :)

1 - Vi har gått sammen i immigration hver gang... Samboern min og meg.
2 - Sjekker passet og I-94. Vet ikke om de bruker I-94 lenger. De bare kontrollerer om at du kommer lovlig til landet. Om du kommer ut for noen som stiller spørsmål så er de bare å svare høflig.

Jeg har aldri hatt problemer med immigration (EWR og DFW)

1. Dere kan gå sammen frem.
2. De stiller som regel en del hverdagslige spørsmål som hvor man skal, om man kjenner noen osv... Bare for å se om man er nervøs eller skjuler noe. Byr aldri på problemer. Noen er veldig byråkratisk av seg, mens andre ler og smiler.

Husk for all del å ordne dette: https://esta.cbp.dhs.gov/

Avhengig av flyselskap kan man også bli utsatt for immigrasjonsavhør før avreise (bl.a. i Amsterdam). De stiller gjerne noe mer inngående spørsmål om destinasjon, varighet, samt forlanger at du kan fremvise dokumentasjon på returreise (innenfor 3 måneder). Med SAS via CPH/ARN har jeg aldri blitt "avhørt", heller ikke via FRA eller MUC.

Et annet tips er å komme seg ut av flyet så raskt som mulig ved landing i USA, og kjør gjerne rask gange til immigration. Køen der kan fort bli lang, og hver person du passerer kan potensielt betyr 1-2 minutter spart.

God tur!

*Pirke*

Dersom trådstarter reiser under Visa Waiver, er det I-94W han skal fylle ut, og ikke I-94.

Når det gjelder I-94W, så har jeg hørt fra en bekjent i CO at den forsvinner 29. Juni. Jeg er litt usikker på om det gjaldt bare hos CO, bare på EWR, en kombinasjon, eller generelt.

*Pirke*

Dersom trådstarter reiser under Visa Waiver, er det I-94W han skal fylle ut, og ikke I-94.

Når det gjelder I-94W, så har jeg hørt fra en bekjent i CO at den forsvinner 29. Juni. Jeg er litt usikker på om det gjaldt bare hos CO, bare på EWR, en kombinasjon, eller generelt.

Datoen gjelder nok antagelig kun for CO/EWR - såvidt jeg har skjønt skjer det en gradvis overgang på de ulike ports of entry.

Interviewet på grensen kan variere veldig - jeg har en tendens til å bli spurt om hvor jeg jobber, endog har jeg blitt bedt vise "company ID" - dette antagelig for å establish ties til det landet jeg reiser fra. Videre vet jeg en del blir spurt om hvem som har betalt billetten el. Men som sagt over, det viktigste er vel å svare høflig og greit for seg. :)

Takk for svar, da vet jeg litt mer :) Er ikke nervøs for å ikke komme inn, det regner jeg med burde gå da vi har heller lite å skjule. :P Men det var greit å få vite litt hvordan det fungerer og være litt forberedt. :) Thanks!

Datoen gjelder nok antagelig kun for CO/EWR - såvidt jeg har skjønt skjer det en gradvis overgang på de ulike ports of entry.

Interviewet på grensen kan variere veldig - jeg har en tendens til å bli spurt om hvor jeg jobber, endog har jeg blitt bedt vise "company ID" - dette antagelig for å establish ties til det landet jeg reiser fra. Videre vet jeg en del blir spurt om hvem som har betalt billetten el. Men som sagt over, det viktigste er vel å svare høflig og greit for seg. :)

Dato for fjerning i NYC ( EWR og JFK ) er 29 juni, dette gjelder også IAD.
ORD fjerner dette 29 juli.
Det er disse plassene vi flyr til i USA, andre vet jeg desverre ikke. Men skal være info på Amerikanske ambasade sine hjemmesider.

Dato for fjerning i NYC ( EWR og JFK ) er 29 juni, dette gjelder også IAD.
ORD fjerner dette 29 juli.
Det er disse plassene vi flyr til i USA, andre vet jeg desverre ikke. Men skal være info på Amerikanske ambasade sine hjemmesider.

Så heldig for meg som skal entre USA via både JFK (juni) og ORD (juli) før de respektive datoer da :-)

Hater alle slike skjemaer og øynet et håp om at jeg hadde gjort dette for siste gang nå......

I-94 om du har visum og I-94W om du ikke har det....

Hvordan virker det med utreise med det nye systemet for de som tidligere hadde I-94W kort i passet sitt ved utreise? Hvordan registreres utreisen?

Selv har jeg reist inn til USA 18-20 ganger, både med og uten Visum i passet - og som dere sier er de stort sett meget greie :) Var en gang da jeg reiste direkte med Charterfly fra Havana, Cuba direkte til MIA at det ble litt problemer "Sir, you can't just travel to Cuba on vacation"! Men jeg hadde papirene i orden (tillatelser til å reise USA-Cuba)

Hater alle slike skjemaer og øynet et håp om at jeg hadde gjort dette for siste gang nå......

Men tollskjema må du fremdeles fylle ut, så ikke pakk kulepennen for langt ned.

Hvordan virker det med utreise med det nye systemet for de som tidligere hadde I-94W kort i passet sitt ved utreise? Hvordan registreres utreisen?

Utreise med fly har lenge blitt registrert ved elektronisk lesing av pass ved innsjekk, transferdesk eller i siste instans gate. (Hvertfall de turene jeg kan huske.) . SEA og noen andre hadde egen "utsjekkautomat" en periode, men de forsvant vel igjen(?)

Så heldig for meg som skal entre USA via både JFK (juni) og ORD (juli) før de respektive datoer da :-)

Men med nevrotiske Amerikanere er det sikkert ok å ha et skjema eller to på lur noen måneder til. Uansett dato.

En annen sak er at hvis du skal i møter eller lignenede kortvarige jobboppdrag der borte, så svar for all del ikke at du skal jobbe (work), svar Business eller Business Meetings. Da går det fint..

Har aldri hatt noen problemer, hverken på EWR, JFK, IAD, ORD, eller ATL. Som tidligere nevnt varierer det mellom grinebitere og spøkefugler. En opplevelse jeg husker var en trivelig immigration official som var veldig opptatt av vikinger: "Oh, you're a Fulbright student from Norway! What are you going to study, the vikings? Do you learn a lot about vikings at school in Norway?" osv. osv.

Hehe, høres bra ut. Å treffe en trivelig en er jo moro, isteden for at USA-besøket starter med en sur og grinete betjent. Men for all del, de gjør jo bare jobben sin så skal ikke klage på det. Blir spennende å få opplevd hvordan det er å reise inn til USA også. :)

Ang. skjemaet I-94/W, det får man og fyller ut på flyet regner jeg med?

De senaste gångerna jag har varit till USA har de varit rätt otrevliga i immigration och frågat surt om vad jag jobbar med. Jag undrar om de tyckte att jag var på väg att göra för många besök där(fyra stycken turistbesök på ett knappt år) eller om det bara var otur med vilka gränsvakter jag träffat men jag har inte blivit skickad till secondary eller ännu värre. Jag undrar hur många det egentligen är som blir hemskickade av folk från visa waiver länder?

De senaste gångerna jag har varit till USA har de varit rätt otrevliga i immigration och frågat surt om vad jag jobbar med. Jag undrar om de tyckte att jag var på väg att göra för många besök där(fyra stycken turistbesök på ett knappt år) eller om det bara var otur med vilka gränsvakter jag träffat men jag har inte blivit skickad till secondary eller ännu värre. Jag undrar hur många det egentligen är som blir hemskickade av folk från visa waiver länder?

Noen av de kunne trengt et smilekurs ja, det er skikkelig hit or miss. Jeg har dog lurt på hvordan de stiller seg til folk som ikke snakker engelsk i særlig grad? Noen som vet?

Noen av de kunne trengt et smilekurs ja, det er skikkelig hit or miss. Jeg har dog lurt på hvordan de stiller seg til folk som ikke snakker engelsk i særlig grad? Noen som vet?
Ja de trenger tolk, og det er IKKE gøy. Det var en konstant summing på hytaler om "kinesisk tolk til luke xyz". Kom bak en drøss 747-er fra Asia på SFO en gang. Det tok tid da det var litt for lite tolker ifht. luker asiatene stod oppmarsjert i. (De burde hatt egen kø for "non-english-speakers" når jeg tenker meg om)

Avhengig av flyselskap kan man også bli utsatt for immigrasjonsavhør før avreise (bl.a. i Amsterdam). De stiller gjerne noe mer inngående spørsmål om destinasjon, varighet, samt forlanger at du kan fremvise dokumentasjon på returreise (innenfor 3 måneder). Med SAS via CPH/ARN har jeg aldri blitt "avhørt", heller ikke via FRA eller MUC.
God tur!

Det kommer såvidt jeg forstår an på om du reiser med amerikanske eller europeiske flyselskaper, ikke hvilken flyplass du reiser fra. Eksempelvs vil du bli "forhørt" på AMS om du flyr Delta-metall, men ikke hvis flyvningen utføres av KLM. På samme måte vil bli "forhørt" når du flyr CO fra OSL eller UA fra FRA, men ikke om du flur SK fra CPH eller LH fra FRA. (Ble mange TBFer dette. :D)

Back