USA-tråden

Re: USA-tråden

Noen kommentarer til denne turen? Har bare tre-fire overnattinger. Seattle tar vi i høstferien.

8ace898a3aaba7173f2ebedf5b253c1d.jpg

Ser veldig bra ut, noen spørsmål og kommenterer ;)

Hvor har dere planlagt overnattingene ? Ser ut til at ruten er Highway 1 opptil litt syd for Eureka (der Highway 1 møter 101). Om det er planen ville jeg anbefale første overnatting i Fort Bragg av et par grunner. Highway 1 opptil Fort Bragg holder grei standard, men strekningen etter Fort Bragg er veldig svingete og ofte ned i 10-15 mph - ikke drømmen en sen kveld :drunk:.

Eureka er mitt førstevalg for overnatting heller - ganske solid ned på listen vår, en av disse byene som hadde stor tømmer industri og fiske som begge har tørket ut, så mye forfall av bygninger, nedlagte jernbaner - you get the picture :lol:

Med start i Fort Bragg er det god til å utforske “The Redwoods” - absolutt verdt det !

Strekningen Crescent City til Grants Pass har jeg hørt mye bra om, vi holder oss langs 101. I-5 Grants Pass til Eugene er en av de finere strekningene langs I-5.

Men et alternativ er fortsette langs 101 til Newport Beach OR som er meget bra, men strekningen Fort Bragg - Newport er muligens i lengste laget
 
Re: USA-tråden

Ser veldig bra ut, noen spørsmål og kommenterer ;)

Hvor har dere planlagt overnattingene ? Ser ut til at ruten er Highway 1 opptil litt syd for Eureka (der Highway 1 møter 101). Om det er planen ville jeg anbefale første overnatting i Fort Bragg av et par grunner. Highway 1 opptil Fort Bragg holder grei standard, men strekningen etter Fort Bragg er veldig svingete og ofte ned i 10-15 mph - ikke drømmen en sen kveld :drunk:.


Tror kanskje vi står over svingene, (svingete veier har vi jo i Norge også). Hvor vil du anbefale å ta av Highway 1 til 101? Hvilken del av nr 1 viktigst å få med seg?

Eureka er mitt førstevalg for overnatting heller - ganske solid ned på listen vår, en av disse byene som hadde stor tømmer industri og fiske som begge har tørket ut, så mye forfall av bygninger, nedlagte jernbaner - you get the picture :lol:

Litt sukker på hvorfor jeg la inn Eureka, muligens at Det er omtrent der nr 1 og 101 møtes.

Med start i Fort Bragg er det god til å utforske “The Redwoods” - absolutt verdt det !

Strekningen Crescent City til Grants Pass har jeg hørt mye bra om, vi holder oss langs 101. I-5 Grants Pass til Eugene er en av de finere strekningene langs I-5.

Men et alternativ er fortsette langs 101 til Newport Beach OR som er meget bra, men strekningen Fort Bragg - Newport er muligens i lengste laget

Har skrevet litt inn i Quoten. Er det forresten noen vinområder det er enkelt å flette inn?
 
Re: USA-tråden

Vi følge 101 som går igjennom Sonoma, med enkelt avstikker til Napa og det er vingårder langs 101 hele veien. Vil anbefale neste dag å følge 101 til Newport Beach Oregon frem Highway 199 til Grants Pass.
Det tar noe over 6 timer fra Fishermans Wharf til Crescent City - og det er bedre enn Eureka. Mere kommer - må bare ut en tur på stranden her I Cannon Beach
 
Last edited:
Re: USA-tråden

Har skrevet litt inn i Quoten. Er det forresten noen vinområder det er enkelt å flette inn?

Napa Valley, selvsagt mye og velge mellom ,men favoritt for opplevelse, og vin og mat, er V Sattui på Hwy 29. Andretti, litt av Silverado Trail var og bra når de åpnet, men det er en stund siden. På VS kan du kjøpe lunch og sitte ute og spise, men på helgedager er det best og holde seg borte. Altfor mye folk.
Domaine Chandon har en utrolig flott hageopplevelse, og om du liker Cabernet så er Stags Leap på Silverado Trail vanskelig og slå.
 
Re: USA-tråden

Svarene mine ble litt rotete og jeg er vant med å reise i motsatt retning ;)

Men for å rydde opp litt - Highway 1 er flott ut i fra San Francisco (både 1 og 101 tar dere over Golden Gate Bridge). Ulempen med Highway 1 er at det litt kronglete å komme over til Highway 101, et alternativ er Highway 20 fra litt syd for Fort Bragg til Willits - men det er 1 times tur.

Så her er 2 alternativer:

1. Highway 1 opp til Fort Bragg - så Highway 20 over til Willits. Så Highway 101 til Eureka (jeg har endret mening om Eureka som overnatting ;) mer om det litt lengre ned !) Ulempen (stor) er at dere går glipp av de fleste Wineries som vi ville foretrekke.

2. Highway 101 opp igjennom Sonoma med stopp for lunsj ved noen av Wineries og videre opp til Eureka. Det er en komfortabel dags etappe (5-6 timer bak rattet) En avstikker langs ruten kan være Russian River - har snublet over et par meget gode viner fra dette området og my Good Old Friend “Pliny the Elder” https://www.russianriverbrewing.com/brew/pliny-the-elder/ kommer herifra :p litt høyere oktan enn CnausenBeers

Grunnen til at jeg endret mening om Eureka er hotell utvalget, langt bedre (og bedre reviews) enn i Crescent City. Var erfaring er kun fra kjørt 101 gjennom Eureka, det ser ut som at 10 minutter over Highway 255 gir adgang til lange strender og beach walks (flotte).

Fordelen med Eureka er at dere neste dag kan oppleve Redwoods på formiddagen, enten om dere velger å fortsette langs Highway 101 opp til Newport OR (mitt valg) eller ta Highway 199 over til Grants Pass og til Eugene.

I Newport vil jeg foreslå Inn at Nye Beach med flott utsikt og det er ikke galt å sitte med et glass vin ved utendørs fireplace og basseng for de som ønsker ! Middag anbefaler vi sterkt Clearwater Resturant https://clearwaterrestaurant.com/

Den lille Italienerinnen var der i forrige uke og rapporterte at det er utmerket som alltid, det er vår stam Resturant i Newport OR.

Alternativet med Highway 199 via Grants Pass til Eugene er greit, Eugene er en Universitets by (College Town) her vil jeg anbefale Valley River Inn (mest fordi min niese’s ektemann er Food and Beverage Manager der og dere vil helt klart få noen gode Oregon Viner :)

Uansett Newport eller Eugene er det en helt grei dagsetappe opp til Seattle, fra Newport langs 101 til Lincoln City via Depoe Bay og Otter Crest med muligheter til å spotte hval - mye hval aktivitet rett utenfor Depoe Bay. Fra Lincoln City opp igjennom Williamette Valley som Cecilie også anbefaler (er 100% enig med den anbefalingen). Gjennom Portland og opp til Seattle er ren transport og temmelig kjedelig !

Deler kontaktinformasjon etc. via DM senere, nå tid for barbent løpetur langs Stillehavet her i Cannon Beach :cool:
 
Re: USA-tråden

Takker for grundig gjennomgang. Reisefølget mitt er hhv 12 og 14 år så vineries er ikke sååå viktig.
 
Re: USA-tråden

Ser forresten at det ikke er sales tax i Oregon. Hvor er det lurt å stoppe for en skikkelig mall og gjerne en bra outlet for tenåringene?
 
Re: USA-tråden

Ser forresten at det ikke er sales tax i Oregon. Hvor er det lurt å stoppe for en skikkelig mall og gjerne en bra outlet for tenåringene?

Det stemmer "No sales tax in oregon", så det er derfor vi kjøper alle klær der.

Woodburn Premium Outlets i Oregon er fanatisk bra. Det er rett ved I5.
 
Re: USA-tråden

Er det forresten noen grunn til å ikke besøke Portland? Gadde passet med en natt der før siste etappe opp til Sea.
 
Re: USA-tråden

Er det forresten noen grunn til å ikke besøke Portland? Gadde passet med en natt der før siste etappe opp til Sea.

Tja…..Portland er en by vi begge liker veldig godt, den lille Italienerinnen vokste opp i Portland og Portland har alltid vært annerledes (Portlandia med Fred Amisen fra SNL).

Mye innovasjon på Restaurant og mat fronten har startet i Portland, Foodtrucks startet i Downtown Portland, Mikrobryggeriene startet i Portland (og kanskje ble Hipsterene funnet opp i Portland ;) ).

Før Trump 1.0 og Covid ville jeg klart anbefalt Portland, i 2025 er jeg litt i tvil, utvilsomt masse bra en kan oppleve, men Portland sliter med hjemløshet og har fått mindre på plass enn SFO og Seattle.

Og hjemløsheten preger deler av sentrum hvor de fleste hotellene ligger, som gjør at det er nokså dødt om ettermiddagen kvelden og ikke like trivelig.

Det finnes meget trivelige områder rundt NW 23rd og på østsiden av elven Hawthorne og Division gjennom Belmont distriktet).

Muligens er Marriott greit nede ved elven.

Når det er sagt er det lite andre alternativer mellom Portland og Seattle som er interessante
 
Re: USA-tråden

Er litt usikker om hvor dere ender opp i kveld om det er Eugene spis middag på Valley River Inn spør etter Ben Edel og si at dere er venner av meg( bruk navnet mitt !) Ben er hva dere fortjener etter en dag on the road
 
Re: USA-tråden

Nå smug-planlegges neste års road trip (Arvingene er klar for roadtrip, men trenger vel noen uker på å få 6500 kilometer med bakseter ut av skrotten.

Denn ruten er ganske anderledes og jeg føler det er litt mindre "wow" natur, og litt mer by og kultur. Denne skal gi ca 10 timer mindre kjøring og jeg har lagt på en ekstra dag, samt null innenriksfly. Noen inspill?

- 2 netter Minneapolis
- 1 natt Dubuque
- 1 natt Nashville
- 1 natt Memphis (hilse på kongen)
- 1 natt St Loius
- 2 netter New Orleans
- 1 natt Fort Walton Beach
- 1 natt Crystal River (fett, rart sted i Florida)
Så to uker "syden" i Florida..

RT 2026.jpg
 
Re: USA-tråden

Nå smug-planlegges neste års road trip (Arvingene er klar for roadtrip, men trenger vel noen uker på å få 6500 kilometer med bakseter ut av skrotten.

Denn ruten er ganske anderledes og jeg føler det er litt mindre "wow" natur, og litt mer by og kultur. Denne skal gi ca 10 timer mindre kjøring og jeg har lagt på en ekstra dag, samt null innenriksfly. Noen inspill?

- 2 netter Minneapolis
- 1 natt Dubuque
- 1 natt Nashville
- 1 natt Memphis (hilse på kongen)
- 1 natt St Loius
- 2 netter New Orleans
- 1 natt Fort Walton Beach
- 1 natt Crystal River (fett, rart sted i Florida)
Så to uker "syden" i Florida..

View attachment 56318

Støtter null innenriks i USA. Foretrekker rotfylling hos tannlegen. Unntaket er selvsagt hvis du flyr first.

Ruten din ser fin ut den. Anbefaler et litt lengre opphold i Pensacola. Strendene er rett og slett sinnsyke. Kritthvit sand, som på merksnodig vis ikke klistrer seg fast og alt er rent og pent. Så har du selvfølgelig museum of naval aviation og dette kan amerikanerne. En utrolig samling og alt er gjort skikkelig.

På vei vestover stopper du i Mobile Alabama og tar en tur innom USS Alabama, et skikkelig slagskip. Igjen, dette kan de der borte, og i tillegg til slagskipet har du bla. en B-52, en ubåt og masse annen hardware i parken rundt kaien.

Videre vestover så kommer du til New Orleans. Egentlig et "shithole", som så mange andre plasser i USA, men det er et par ting å se der. Jeg har vært der minst 20 ganger, men aldri fått tid til å stikke innom WWII museumet. Det skal vist være et av verdens beste med den tematikken. Stikk innom Bourbon street bare for å se på galskapen, og en bankers bar er the famous door visa a vis Hotel Royal Sonesta. Hvis du liker å drikke drinker der de ble oppfunnet så kan du litt lenger inn i streeten og inn på pianobaren til Pat O'briens. Merk at en Hurricane sparker godt fra seg, men du får ta med deg glasset :)

For en litt mer autentisk New Orleans så prøver dere Frenchman street.

Hvis matbudsjettet er sånn passe så spiser dere biff på en av Brennans restauranter i byen. Jeg har spist på mange fancy plasser i verden gjennom jobben min, men totalopplevelsen med god service og god mat på et high-end amerikansk steak-house er uslåelig. Mr.B's er også et godt valg, og begge ligger i Iberville st. som er første tverrgaten til høyre når dere går inn Bourbon fra Canal. Byen er også kjent for sjømat, men jeg synes alt smaker klorvatn i forhold til det vi spiser her i nord. Hvis du allikevel er i Forrest Gump humør så tar du turen innom Pascal's Manale som er sånn passe berømt fordi (vistnok) en del celebs har spist der.

Jeg var i New Orleans sist i november og da var det overraskende rent og pent der. Den sedvanlige hasjlukten her og der, og noen galninger som prater høyt med seg selv, men i forhold til hvordan det har vært så var det bra. Hold dere mellom Bourbon st. og elven, og mellom Canal street og Convention center / Riverwalk for å være sikker.

Hotellene er dyre og nedslitte, som ellers i USA, men dere kan vurdere å bo utenfor byen, f.eks. I Metaire ved lake Pontchartrain. På vei nordover så må dere nesten kjøre på verdens lengste bro over laken til Mandeville. 24 Miles fra horisont til horisont.

Nå ser jeg at jeg begynte i feil ende, men det finner du ut av :)
 
Last edited:
Re: USA-tråden

Støtter null innenriks i USA. Foretrekker rotfylling hos tannlegen. Unntaket er selvsagt hvis du flyr first.

Ruten din ser fin ut den. Anbefaler et litt lengre opphold i Pensacola. Strendene er rett og slett sinnsyke. Kritthvit sand, som på merksnodig vis ikke klistrer seg fast og alt er rent og pent. Så har du selvfølgelig museum of naval aviation og dette kan amerikanerne. En utrolig samling og alt er gjort skikkelig.

På vei vestover stopper du i Mobile Alabama og tar en tur innom USS Alabama, et skikkelig slagskip. Igjen, dette kan de der borte, og i tillegg til slagskipet har du bla. en B-52, en ubåt og masse annen hardware i parken rundt kaien.

Videre vestover så kommer du til New Orleans. Egentlig et "shithole", som så mange andre plasser i USA, men det er et par ting å se der. Jeg har vært der minst 20 ganger, men aldri fått tid til å stikke innom WWII museumet. Det skal vist være et av verdens beste med den tematikken. Stikk innom Bourbon street bare for å se på galskapen, og en bankers bar er the famous door visa a vis Hotel Royal Sonesta. Hvis du liker å drikke drinker der de ble oppfunnet så kan du litt lenger inn i streeten og inn på pianobaren til Pat O'briens. Merk at en Hurricane sparker godt fra seg, men du får ta med deg glasset :)

For en litt mer autentisk New Orleans så prøver dere Frenchman street.

Hvis matbudsjettet er sånn passe så spiser dere biff på en av Brennans restauranter i byen. Jeg har spist på mange fancy plasser i verden gjennom jobben min, men totalopplevelsen med god service og god mat på et high-end amerikansk steak-house er uslåelig. Mr.B's er også et godt valg, og begge ligger i Iberville st. som er første tverrgaten til høyre når dere går inn Bourbon fra Canal. Byen er også kjent for sjømat, men jeg synes alt smaker klorvatn i forhold til det vi spiser her i nord. Hvis du allikevel er i Forrest Gump humør så tar du turen innom Pascal's Manale som er sånn passe berømt fordi (vistnok) en del celebs har spist der.

Jeg var i New Orleans sist i november og da var det overraskende rent og pent der. Den sedvanlige hasjlukten her og der, og noen galninger som prater høyt med seg selv, men i forhold til hvordan det har vært så var det bra. Hold dere mellom Bourbon st. og elven, og mellom Canal street og Convention center / Riverwalk for å være sikker.

Hotellene er dyre og nedslitte, som ellers i USA, men dere kan vurdere å bo utenfor byen, f.eks. I Metaire ved lake Pontchartrain. På vei nordover så må dere nesten kjøre på verdens lengste bro over laken til Mandeville. 24 Miles fra horisont til horisont.

Nå ser jeg at jeg begynte i feil ende, men det finner du ut av :)

Wow wow wow.. Takker så mye - dette er jo Erik Diesen nivå.. Her var det virkelig mange fine råd og nå blir det nok en søvnløs natt med reisefeber..
 
Re: USA-tråden

Videre vestover så kommer du til New Orleans. Egentlig et "shithole", som så mange andre plasser i USA, men det er et par ting å se der. Jeg har vært der minst 20 ganger, men aldri fått tid til å stikke innom WWII museumet. Det skal vist være et av verdens beste med den tematikken.

Kan bare gjenta meg selv her ....

Tja, New Orleans er mektig cool .. WW2-museet er definitivt verdt et besøk.

https://www.nationalww2museum.org/v...y0WB_9vQ8w-7JWfCng1XRYccDAbJLlGBoCEoAQAvD_BwE


Ruby Slippers bak Sheraton er et frokoststed jeg vet dere vil like. Forøvrig ingen manko på gode og fantasifulle frokoster hvor mimosaene flyter andre steder heller.

https://www.rubybrunch.com/menu/?olonwp=JjBtp_vMLk25gkYh_bnoiQ
 

Attachments

  • msy1.jpg
    msy1.jpg
    132.7 KB · Views: 164
  • msy2.jpg
    msy2.jpg
    159.3 KB · Views: 162
  • msy3.jpg
    msy3.jpg
    110.8 KB · Views: 162
Re: USA-tråden

Forresten....skal du ta denne runden om sommeren eller en annen tid på året?

Midtvesten i USA er noe dritt om sommeren pga luftfuktigheten. Det er selvfølgelig smak og behag men jeg foretrekker 40C i Death Valley fremfor 32C og hundreognils prosent luftfuktighet inne i flatlandet. Testet og funnet i orden Juli 1993.
 
Re: USA-tråden

Hallais Sud!

Kjørte faktisk store deler av denne strekningen i fjor, og er mange bra plasser!

I St. Louis bodde vi like ved "The Arch" på Hilton Pennywell som absolutt kan anbefales. Er en eldgammel ombygd bank, der du får kjøpt drikke og snacks i hvelvet.. :)

Selv elsket jeg Nashville og et besøk på Grand Ole Opry, husk også Spicy Chicken på Hattie B`s, ingen tur til Nashville uten å dra dit!! Regn med kø.... :) Og ta for guds skyld med deg cowboyhatt!

Memphis er greit for en kjapp sving innom Kongen på Graceland, men ville unngått overnatting der, da få områder regnes som "trygge"! Vi ble av mange anbefalt å unngå byen etter kl 17, og hørte etter de rådene og kjørte videre etter Kongen var besøkt.

I New Orleans tok vi en "walking tour" med guide vi bestilte på nettet, og var veldig glad vi gjorde det. Fikk et helt annet inntrykk av byen og alle "qverks", enn bare Bourbon Street og alle uteliggerne i området.

Når dere skal i området Fort Walton Beach ville jeg lagt til 20 min kjøring, og heller overnattet på Sandestin. Fantastisk oppbygd område med tusenvis av rom og hus, alle med basseng eller strand. Vi bodde i en villa i "French Quarter" i Sandestin, og denne var utrolig bra. Var også en liten by oppbygd like ved huset, med restuaranter, barer, en havn etc. Herlig plass!

Bare noen få tips for å trigge reisefeberen!

Kim
 
Re: USA-tråden

Har egentlig Amtrak fra Chicago til New Orleans på «bucket list`n» og jeg hadde ikke klart meg med ett døgn i Nashville.
 
Back
Top