USA-shopping

Chriscross

ScanFlyer Rusty
Medlem
Synes forumet her trenger en egen shoppingtråd for USA siden mange reiser den veien nettopp for shopping.

Noen som vet om jeg betaler tax eller ikke dersom jeg bestiller en mac på nett og plukker den opp i Apple store i CA Er dette regnet som nettsalg eller butikksalg?

Re: Usa shopping

Synes forumet her trenger en egen shoppingtråd for USA siden mange reiser den veien nettopp for shopping.

Noen som vet om jeg betaler tax eller ikke dersom jeg bestiller en mac på nett og plukker den opp i Apple store i CA Er dette regnet som nettsalg eller butikksalg?

Regnes dessverre som butikksalg. Varene du kjøper på apple.com selges "lokalt". Du får kjøre innom Oregon, der er det ikke tax.

Det skal ikke være forskjell på nett og butikksalg hos Apple når det kommer til sales tax. Så en 8-9% må du nok legge til. Hvor mye avhenger av hvor du plukker den opp.

Det finnes noen nettsider som shipper til California uten at man må betale sales tax. Hvorvidt det er verdt det, avhenger nok en hel del fra person til person. Samt hvilken modell man kjøper. Andre er gjerne noe billigere enn Apple, men nytt av året er at man kan få norsk tastatur om man bestiller fra apple.com. Kan du leve med amerikansk tastatur og vurderer å samtidig bestille Apple Care, er det helt klart en del å spare på å bestille fra andre. Vær dog forberedt på at deres free shipping er treg, så det kan nok lønne seg å legge noen daler i kjappere shipping om man er der kortere tid.

http://www.bhphotovideo.com/ e et godt alternativ til apple.com.

He, he.. Hawaii har litt over 4% salestax, kjøper alt der ...^_^

Du trenger ikke dra helt til Hawaii for å få lav/null skatt. Virginia har 5% skatt, Mall of America ved MSP har 0% på det meste

Kjenner du noen i USA, har Amazon ikke skatt på noen ting i de fleste stater

Kjenner du noen i USA, har Amazon ikke skatt på noen ting i de fleste stater

Amazon har null salestax i de statene hvor de har varehus ... Derfor betaler jeg tax her i GA, mens Svigers i SC slipper ..

Nå ser jeg at jeg faktisk ikke belastes her heller ... tror dette er noe nytt ...

Amazon har null salestax i de statene hvor de har varehus ... Derfor betaler jeg tax her i GA, mens Svigers i SC slipper ..

Det er vel motsatt ja, som Tommy sier.

Og gjenstand for stor diskusjon. Det er vel slik at man ikke er pliktig til å charge sales tax hvis man ikke har "physical presence" i staten det gjelder. Dersom det finnes stater uten Apple stores (eller kontorer), vil heller ikke Apple charge sales tax i gjeldene stat ved online shopping.

Det er vel motsatt ja, som Tommy sier.

Og gjenstand for stor diskusjon. Det er vel slik at man ikke er pliktig til å charge sales tax hvis man ikke har "physical presence" i staten det gjelder. Dersom det finnes stater uten Apple stores (eller kontorer), vil heller ikke Apple charge sales tax i gjeldene stat ved online shopping.

Apple charger skatt uansett. Company policy.

Vi får se hvor lenge online bonazaen varer. Mange politikere er på hugget i disse skralle tider

Apple charger skatt uansett. Company policy.

Vi får se hvor lenge online bonazaen varer. Mange politikere er på hugget i disse skralle tider

Jeg tror det rent politisk har skjedd, at det kun gjenstår å sette et ut i livet. Avalara som holder til her på Bainbridge smiler stooort for tiden , de er de fremste på Sales Tax Software for Online Retail - har gode venner der og de bare smiler hele tiden (og i det stille venter på IPO'en):p

Det er vel strengt talt ikke så rart om noe etter hvert må gjøres. Slik det har fungert og delvis fortsatt delvis fungerer, blir det vanskelig å være lokalpatriotisk. Både når det gjelder å betale tax til homestate/county, men også å støtte opp om det lokale næringsliv.

Når jeg flyttet over til California ble det en del Amazon-shopping. Det ble det raskt slutt på når jeg flyttet til Seattle, da gjorde jeg netthandelen min hos California-bedrifter. I det jeg flyttet ned til California igjen, var det igjen Amazon som gjaldt. Nå har de riktignok krevd sales tax for shipping til California en stund etter massivt press.

Det er vel strengt talt ikke så rart om noe etter hvert må gjøres. Slik det har fungert og delvis fortsatt delvis fungerer, blir det vanskelig å være lokalpatriotisk. Både når det gjelder å betale tax til homestate/county, men også å støtte opp om det lokale næringsliv.

Når jeg flyttet over til California ble det en del Amazon-shopping. Det ble det raskt slutt på når jeg flyttet til Seattle, da gjorde jeg netthandelen min hos California-bedrifter. I det jeg flyttet ned til California igjen, var det igjen Amazon som gjaldt. Nå har de riktignok krevd sales tax for shipping til California en stund etter massivt press.

Tror ikke en evt sales tax kommer til å få mye innvirkning på Amazons omsetning. Kjempeservice og Amazon prime gjør at jeg sjelden tar turen ut lokalt. Handler alt bortsett fra klær på nett, 75% fra Amazon

Tror ikke en evt sales tax kommer til å få mye innvirkning på Amazons omsetning. Kjempeservice og Amazon prime gjør at jeg sjelden tar turen ut lokalt. Handler alt bortsett fra klær på nett, 75% fra Amazon
Må si meg enig i dette. Amazon er veldig, veldig bra. Spesielt når man benytter tjenester som Prime og Locker (jeg var stort sett på jobb når leasing office var åpent, så fikk shippet mesteparten til Radioshack to minutter hjemmefra - gutta dere ble leie av trynet mitt siden jeg var innom flere ganger i uka uten å legge igjen penger der).

Likevel vil jeg anta at selv Amazon merket overgangen etter at de begynte å kreve sales tax for folk i California. Spesielt for større kjøp som gjerne kunne bestilles fra andre steder hvor man slapp å betale sales tax.

Google driver i disse dager å tester ut sin Prime-konkurrent i Bay Area. Jeg syns det er spennende, men rakk aldri å selv teste det før jeg flyttet. En kollega av meg brukte det dog noen ganger, mest for å teste det. Han gjorde noen kjappe bestillinger for noen småting han skulle hatt - i løpet av 2 timer hadde han folk fra Google tre ganger på døra. Bl.a. med en $2 limtube. Helt gratis å bruke nå, men det kan nok bli en abonnementpris på sikt når folk har vendt seg til tjenesten. Om det blir en suksess da. Men med Google som initiativtaker blir det ofte det. Hvorvidt det er god butikk nationwide stiller jeg meg dog tvilende til.

http://www.google.com/shopping/express/about/

Man har jo forsøkt flere variasjoner på dette, bl.a. med dagligvarer, men så langt har ingen fått det til å funke ordentlig. Webvan var jo genialt, men de klarte å svi av en milliard USD før de måtte gi seg ..

Ser at Amazon nå prøver seg med dette i Los Angeles og Seattle ...
http://fresh.amazon.com/

Dette er nok litt bransjeavhengig... For ekslusive konsumentvarer som jeg arbeider med er 0% sales tax på online salg et gigaproblem, da det nesten umuliggjør å kombinere online med lokale forhandlere. Dette tror jeg er et tap for både konsument og produsent. Og så taper jo staten en masse inntekter som de vel strengt tatt kunne hatt behov for.

Man har jo forsøkt flere variasjoner på dette, bl.a. med dagligvarer, men så langt har ingen fått det til å funke ordentlig. Webvan var jo genialt, men de klarte å svi av en milliard USD før de måtte gi seg ..

Ser at Amazon nå prøver seg med dette i Los Angeles og Seattle ...
http://fresh.amazon.com/

http://www.peapod.com/

Stor suksess her ihvertfall. Bruker dem sporadisk i tillegg til den lokale russersjappa og Whole Foods

Amazon har jo utrolig mye mat også med gratis shipping.

Back